The challenges of the globalized world, the university researcher and his pedagogical practice.

Authors

  • Clara Araque-Suárez Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.577

Keywords:

Teacher researcher, globalization, university education.

Abstract

The purpose is to analyze the role of the research university professor, in correspondence with the challenges in the world of
globalization and its didactic practice. The context of the contemporary era was assumed, full of innovations, renovations and reforms, as of
uncertainties, contradictions and paradoxes, which requires significant changes in the improvement of the educational quality of its pedagogical
practice, due to the didactic presence of the Master Class , while developing extraordinary experiences based on the application of new
technologies. Methodologically, it was determined to conduct a documentary research that facilitated the structuring of an approach to
globalization, its impact on university education, research activity and university pedagogical practice. It was concluded: in the globalized
world, universities and their agents must value research in its transcendence, developing it as a dynamic training process, demanding updated
teachers, researchers, proactive motivators of formative participation through inquiry.

Author Biography

Clara Araque-Suárez, Universidad de Pamplona

Clara Lilia Araque-Suarez, Universidad de Pamplona Municipio de pamplona, Departamento Norte de Santnder, Colombia

References

M. Rengifo Millán, «La globalización de la sociedad del conocimiento y la transformación universitaria.,» Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 13, nº 2, pp. 809-822., 2015.

D. W. Brasset, «La globalización: sus efectos y bondades.,» Economía y Desarrollo, vol. 1, nº 1, pp. 65-77, 2002.

F. Arias Murillo, «Educación en la globalización: un cambio en la perspectiva,» Rev.latinoam.cienc.soc.niñezjuv, vol. 5, nº 1, pp. 2-18, 2007.

D. Nayyar, «La globalización: ¿Qué implica para la educación superior?.,» 2008.

C. Quiñonez, «Globalización de la educación superior: desafíos y tendencias.,» de XII coloquio internacional sobre gestión universitaria en America, 2012.

D. A. Mejía P., «Sobre las propuestas OCDE 2016 para la educación superior en Colombia.,» 2016.

L. Melo B., R. F. J y P. Hernández F., «La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia, borradores de economía.,» Banco de la República, nº 808, 2014.

L. Rosell Puche, «Aportes de la educación superior para el desarrollo sostenible - la extensión universitaria y la pertinencia del conocimiento.,» HOME Ediciones, vol. 45, nº 3, 2007.

J. Urbina Cárdenas, «La pasión de aprender. El punto de vista de los estudiantes universitarios.,» 2012.

J. A. Santiago R., «Los escenarios de la cotidianidad, la educación geográfica y la compleja realidad globalizada.,» Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas,, vol. 5, nº 99, pp. 4-28, 2015.

J. H. Sierra O., «nvestigación como prioridad universitaria.,» Universidad Católica del Norte., 2004.

M. Maqués y R. Ferrandez, «Investigación práctica en educación Universitaria.,» de XVII jornadas den enseñanza universitaria de la informática., 2012.

I. Hernández A., « El docente investigador como creador de conocimiento.,» Revista Tumbaga, vol. 4, pp. 185-198, 2010.

E. Duque, R. de Mello y V. Gabassa, «Aprendizaje dialógico. Base teórica de las comunidades de aprendizaje.,» AULA DE INNOVACION EDUCATIVA, vol. 18, pp. 37-41, 2009.

S. A. C. J., «El rol de las universidades en el contexto de la responsabilidad social,» de XI Coloquio internacional sobre gestión universitaria en América. II congreso Internacional IGLU, 2011.

P. G. Enríquez, El docente-investigador: Un mapa para explorar un territorio complejo. El docente-investigador visto por los investigadores educativos Universidad Nacional de San Luis., Ediciones LAE Laboratorio de Alternativas Educativas., 2007.

J. A. Santiago R, «La complejidad del mundo globalizado y la enseñanza de la geografía. Libro electrónico,» 2014.

N. Campos Saborío, «El docente investigador: su génesis teórica y sus rasgos,» Revista Educación. , vol. 27, nº 2, pp. 39-43, 2003.

B. Restrepo Gómez, «Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto.».

Published

2019-07-01

How to Cite

[1]
C. . Araque-Suárez, “The challenges of the globalized world, the university researcher and his pedagogical practice”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, no. 2, pp. 50–56, Jul. 2019.

Issue

Section

Reflection Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.