Theories of learning and the construction of knowledge as an organizational development strategy.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.506Keywords:
Philosophy, science, technology, innovation. Learning, knowledge, strategic direction, innovation.Abstract
This article makes a dissertation on the theories of learning in the construction of knowledge as an organizational development
strategy, which will make use of the collection of information in educational and organizational psychology in order to disseminate an innovative
vision of applying the educational component to an organizational context
References
S. Xavier Ribeiro y M. Seido Nagano, «"Main dimensions that impact knowledge management and university-business-government collaboration in the Brazilian scenario",» Revista de Gestão, 2018.
M. Shujahat, S. Hussain, S. Javed, M. Malik, R. Thurasamy y J. Ali, «"Strategic management model with lens of knowledge management and competitive intelligence: A review approach",» VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, vol. 47, nº 1, pp. 55-93, 2017.
H. Hussinki, P. Ritala, M. Vanhala y A. Kianto, «"Intellectual capital, knowledge management practices and firm performance",» Journal of Intellectual Capital, vol. 18, nº 4, pp. 904-922, 2017.
D. Castaneda, L. Manrique y S. Cuellar, «"Is organizational learning being absorbed by knowledge management? A systematic review",» Journal of Knowledge Management, vol. 22, nº 2, pp. 299-325, 2018.
T. Gao, Y. Chai y Y. Liu, «"A review of knowledge management about theoretical conception and designing approaches",» International Journal of Crowd Science, vol. 2, nº 1, pp. 42-51, 2018.
M. Páez, «Análisis de la filosofía de las ciencias humanas de J.M. Mardones: Comparación, crítica, opinión y aclaración de sus fundamentos,» Researchgate.net, 2017.
G. Parodi, «La Política de Investigación, Ciencia y Tecnología y la Investigación Educativa en Colombia,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, 2013.
L. L. Simball, A. O. Romero y V. M. Zamora, «Implicaciones epistemológicas de la comprensión, explicación, realismo y antirrealismo en la producción del conocimiento científico,» Espirales revista multidisciplinaria de investigación, vol. 2, nº 14, 2018.
L. M. Flores-González, «Posiciones y orientaciones epistemológicas del paradigma de la complejidad,» Cinta de moebio, vol. 33, pp. 195-203, 2008.
F. O. Olaz y L. A. Medrano, Metodología de la investigación para estudiantes de psicología: Manual de entrenamiento y práctica., Córdoba: Editorial Brujas, 2014.
G. Esperanza-Carrero, «Proactividad del profesor andragogo universitario en la educación científica,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
N. C. García, «La planificación estratégica para el fortalecimiento de la autogestión en las escuelas rurales,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
W. Pardavé-Livia y J. Jerez-Pérez, «Valoración económica de la calidad de aire y su impacto en registros Epoc de Bucaramanga,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
E. A. Villamizar-Duarte y J. A. Osorio-Contreras, «Estética e identidad corporativa,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
L. G. Mejía y A. D. Navarro, «Filosofía de la historia en el pensamiento posmodernista,» Protrepsis. Revista de Filosofía, vol. 14, nº 147-166, 2018.
E. M. Muñoz, «Desplome o decadencia filosófica:¿ una crisis inactual?,» Revista Universidad Católica Luis Amigó, nº 2, pp. 18-20, 2018.
P. R. Navarro, «Después de los estudios sociales de la ciencia y tecnología: recomponiendo lo psicológico y la experiencia ante la bifurcación de la naturaleza,» Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, vol. 17, nº 3, pp. 225-244, 2017.
A. Oberti y C. Bacci, «Metodología de la Investigación,» de Universidad Nacional de La Plata Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La plata, 2016.
N. A. Lavagnino, «¿Qué filosofía, para qué conocimiento, en qué sociedad?,» Páginas de Filosofía, vol. 19, nº 22, pp. 201-227, 2018.
A. Chalmers, ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?, Segunda ed., Madrid: Siglo xxi, 2010.
R. Sampieri Hernández, C. Fernández Collado y M. Baptista, Metodología de la investigación, Quinta edición ed., México D.F.: Mc Graw Hill, 2010.
C. A. Zúniga-González, M. R. Jarquín-Saez, E. Martinez-Andrades y J. A. Rivas, «Investigación acción participativa: Un enfoque de generación del conocimiento,» Revista Iberoamericana de Bioeconomia y Cambio Climático, vol. 2, nº 1, pp. 218-224, 2016.
G. F. Acevedo, «Seis décadas de estudios sobre el autoengaño: problemas perennes y nuevos interrogantes,» Páginas de Filosofía, vol. 19, nº 22, pp. 9-32, 2018.
R. A. Rincón, «Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional: una visión integral,» Informes Psicológicos, vol. 17, nº 1, pp. 53-70, 2017.
D. Rivera-Porras y M. Ruiz, «Satisfacción del Estudiantes que Actualmente Cursa Electivas en Bienestar Institucional FESC,» Mundo FESC, vol. 1, nº 9, pp. 79-94, 2015.
Y. Cruz Carballosa, Y. López Sánchez, K. Y. Mojarrieta Leyva, E. Fonseca Martínez, E. Barquilla Calzadilla, R. Pérez y M. Magdelín, «Alternativa para la enseñanza de Metodología de la Investigación y Estadística,» Educación Médica Superior, vol. 29, nº 1, pp. 145-154, 2015.
C. E. González, «El Conocimiento y su Integración en las ciencias sociales y humanas,» Revista Logos, Ciencia & Tecnologia, vol. 10, nº 1, pp. 12-18, 2018.
A. Y. López Cárdenas, Y. C. Velandia Paredes y M. S. González Verjel, «Propuesta para aumentar la competitividad de los productores de Uchuva de Norte Santander mediante la diversificacion de su oferta,» Revista AiBi, vol. 6, nº 2, pp. 41-52, 2018.
V. Gómez, S. Segura Camacho, D. Castrillón y L. E. Perilla, «Estandarización de una batería para la evaluación de factores de riesgo psicosociales laborales en trabajadores colombianos,» Acta Colombiana de Psicología, vol. 19, nº 2, pp. 221-238, 2016.
C. Sandoval, Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social, modulo 4 investigación cualitativa., Bogotá: Arfo editores e impresores ltda, 2002.
J. G. Arzate Salgado, «Educación de adultos y teorías de enseñanza aprendizaje: un acercamiento desde la sociología del conocimiento,» Convergencia Revista de Ciencias Sociales, vol. 8, nº 9, feb 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).