Effective management in education and its importance in educational management action of Colombia.

Authors

  • Jaime Enrique Parra-Martínez Universidad Distrital José de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.437

Keywords:

Management, Education, Management Action, Colombia.

Abstract

This article explores ¿What characteristics of effective management identify the school in the contemporary world? ¿How
can these characteristics be applied in the reality of secondary basic education in Colombia? When making a documentary review it was found
that effective management comes from studies since 1966 since the dissemination of the Coleman report, several models have tried to expand,
diversify and oppose this contribution, finding examples of effective school and effective teaching. In the case of Colombia, reality led to the
recognition of the preponderance of technical-instrumental management with differences between the theory-practice relationship and the
appreciation of the product more than the process. That is why management and didactic options were proposed in favor of the integral
formation of the student, the assessment of the human component, its potential, skills and learning, relevance of the context, teamwork,
consensus and horizontal communication, training of the director in management

Author Biography

Jaime Enrique Parra-Martínez, Universidad Distrital José de Caldas

Universidad Distrital José de Caldas

References

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Serie Guías N° 34. Guía para el mejoramiento institucional de la autoevaluación al plan de mejoramiento. Bogotá.

Penalva, A., Hernández, M. A. y Guerrero, C. (2013). La gestión eficaz del docente en el aula. Un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16 (2),77-91.

Hernández de C., R. (2005). Epistemología y Formación Gerencial: un enfoque Holístico. Revista Negotium 1 (1) 3-11.

Gento, S., Palomares, A., García, M. y González, R. (2012). Liderazgo educativo y su impacto en la calidad de las Instituciones Educativas. Simposio, XII Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas- CIOIE- Granada, España.

Sánchez de G., M. y Hernández, Z. (2007). Comunicación del gerente educativo y desempeño de los docentes de la tercera etapa de educación básica. Telos, 9 (2), 318-344

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9, 2.

Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1278 (2002). Bogotá, Colombia.

Mallama M., G. (2014). Gestión educativa en Colombia: un análisis desde la política educativa pública. Universidad Pedagógica Nacional. Trabajo de grado.

Baltodano Zúñiga, V. J. y Badilla Alvarado, A. R. (2009). Aportes de la administración moderna a la gerencia educativa. Revista Electrónica Educare, XIII (2), 147-158.

Murillo Torrecilla, F. J. (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Published

2017-07-01

How to Cite

[1]
J. E. . Parra-Martínez, “Effective management in education and its importance in educational management action of Colombia”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 5, no. 2, pp. 16–22, Jul. 2017.

Issue

Section

Reflection Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.