Representations of rural life: an understanding of what environmental from the everyday.

Authors

  • Yanis Arahis Nieto-Terán Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.382

Keywords:

rural context, knowledge, ecology, everyday rural life, environmental education.

Abstract

In the rural context, people have knowledge of the products for generations, those who discover in their daily lives and other legacy of modernity, which can be intermixed, reproduce, replace or transform, since the daily dynamics permits, it which is also evident in education where knowledge is changing and they flow between official curricula and practice that routinely penetrate the knowledge, the way of life and culture that daily takes place in rural areas. However, rural contains a set of possibilities and potential, social, economic, cultural, political and environmental accommodate social research. Hence the importance of focusing on a place where they interact especially humans, nature and culture, which is a sign of abundant natural resources, susceptible to local and global environmental problems instead. Given this scenario arises reconstruct the daily rural life in order to understand environmental. the paradigmatic scheme is proposed in eight levels: axiológic, shows research ethics; It presents the ontological approach the object of study; in a diachronic historical level contextual analysis was developed; includes epistemological paradigm underlying the study; It includes theoretical aspects of interest as social ecology, microsociology and the theory of social representations; and methodological specific about ethnography as a method; the findings and theorizing contains the interpretation and analysis of results. the final considerations which highlights that the predominant paradigm is because prevailing anthropocentric utilitarian-economists practices are exposed. Finally the plane referred to the pedagogical foundations presented.

Author Biography

Yanis Arahis Nieto-Terán, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

Profesora en Educación Rural –UPEL, VENEZUELA. Magister en Evaluación Educacional-UPEL. Doctorado en  Educación en Proceso -UPEL. Postdoctorado en Educación ambiental y sostenibilidad-UPEL.

References

“La modernidad como proceso histórico” (1990), [Documento en línea]. Disponible:http://biblioteca.itam.mx/estudios/estudio/letras23/notas/sec_2.html.[Consulta: 2009, Abril 02].

J. Núñez, “Saberes campesinos y educación rural”. (2ª. ed.).Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Investigación y Postgrado, 2007.

M. Novo, “La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas”. Ediciones UNESCO/ Editorial Universitas. S.A, 1998.

R. Sánchez, “El desafío ambiental” (1ª. ed.). Colombia: Magisterio, 2004

M. Cano, “Pensamiento” [Documento en línea]. Disponible: http://portalsostenibilidad.upc.edu/detall_01.php?numapartat=6&id=70 [Consulta: 2009, Marzo 21].

Z. Bauman, “Vida líquida”. Barcelona, España: Paidós, 2006.

C. Paredes, “Fundamentos de sociología rural”. Barinas: Universidad Ezequiel Zamora, 1998.

M. Núñez, “Propuesta de desarrollo rural sustentable”. Mérida: Formas Gráficas Quintero, 2002.

E. Bueno, “La limpieza del hogar no es un juego de niños”. [Documento en línea]. Disponible: http://www.mma.es/secciones/formacion_educacion/boletin_ceneam/pdf/limpieza01.pdf. [Consulta: 2007, Julio 07].

E. Ferrer Veliz, “Conservación ambiental. Alternativa para el futuro”. Barquisimeto: Fondo Editorial Ecosmos, 2001.

J. Pérez, “Internautas y náufragos”. Madrid: Editorial Trotta, 2003.

E. Bonilla, P. Rodríguez, “Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales”. Santafé de Bogotá: Ediciones Uniandes, 1997

J. Carrasco, J. Calderero, “Aprendo a investigar en educación”. Madrid: Ediciones RIALP, S. A, 2000.

M. Martínez, “La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico”. México: Trillas, 2000.

G. Rodríguez, J. Gil, E. García, “Metodología de la investigación cualitativa”. Archidona (Malaga): Ediciones Aljibe, 1996.

M. Valles, “Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional”. España: Síntesis Sociológica, 2000

J. Santrock, “Psicología de la Educación”. México: McGraw-Hill, 2006

L. Moll, “Vygotsky y la educación: connotaciones y aplicaciones de la psicología sociohistórica en la educación”. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2003

C. Villamizar, “La relación saber- poder en los subsistemas de investigación de la universidad venezolana”: Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Tesis Doctoral no publicada, 2006.

U. Bronfenbrenner, “La ecología del desarrollo humano”. (1ª edición en castellano). España. Ediciones Paidós, 1987.

F. Zambrano, E. Trujillo y C. S. Solórzano, «Desarrollo rural sostenible: Una necesidad para la seguridad agroalimentaria en Venezuela,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, pp. 3-18, 2015.

V. Toledo, “La Racionalidad Ecológica de la Producción Campesina”. [Documento en línea]. Disponible: http://www.clades.cl/revistas/5/rev5art3.htm [Consulta: 2010, Julio 31]

L. E. Torres, «Desarrollo rural sostenible: factores subyacentes en las mentalidades campesinas,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, pp. 17-24, 2015.

J. C. Carvajal-Rodríguez, «Perfil tecnológico del comercio rural del cacao en el departamento Norte De Santander,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, pp. 36-45, 2015.

N. J. Sosa, «Modelo teórico socio-ambiental para la gestión estratégica del turismo sustentable en el complejo hidroeléctrico uribante-caparo de los estados Táchira y Mérida Venezuela,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, pp. 2-8, 2015.

J. A. Fausto-Posso y J. Hernández, «El impacto económico de las energías renovables,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, pp. 18-45, 2014.

Published

2016-01-01

How to Cite

[1]
Y. A. . Nieto-Terán, “Representations of rural life: an understanding of what environmental from the everyday”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 4, no. 1, pp. 2–10, Jan. 2016.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.