University investigative management from the perspective of venezuelan universities and researching agencies.

Authors

  • Zulay Rangel-Toloza Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.383

Keywords:

Management, University research, social relevance, model.

Abstract

This research was aimed to create a tool to guide the management of the research process at universities, as a basic element for the knowledge generation in terms of the social environment. Seeking to find a solution to the problems in communities, I increase freethinking where converge to dialogue, participation, collaboration, cooperation and inclusion, adopting a proactive attitude in keeping with national and regional university reality. The study was framed in qualitative methodology, guided by an interpretive phenomenological hermeneutical study, which describe and interpret the states of consciousness or experiences of key informants selected, in order to meet the current reality of the management of research processes in selected Venezuelan universities. In the course of the study the need to establish a true research culture in line with the strategic areas of emerging development of the Venezuelan State was noted.

Author Biography

Zulay Rangel-Toloza, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana

Ingeniero Industrial-UNET. Magister en Gerencia de Empresas. Mención Mercadeo. UNET. Doctorado en Ciencias Gerenciales-UNEFA. Doctorado en Educación en UPEL.

References

C. Villarroel, “Gerencia, Planificación y Evaluación Universitaria”. Revista Educere, 2005. [Revista en línea] Disponible en http: //www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102005000400012&lng=en&nrm=iso&ignore=.html [Consulta: 2011, Mayo 6]

M. Parra, “Las políticas de ciencia y tecnología en Venezuela y su impacto en el sistema universitario en el estado Zulia”. INCI, jun. 2007, vol. 32, no. 6, p. 419-426. ISSN 0378-1844.

L. Carvajal, L. Fuenmayor, T. Ramírez, L. Ugalde, “Universidad, Política y Democracia”. Escritos Polémicos. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas, 2011.

C. García, “Situación y principales dinámicas de transformación de la Educación Superior en América Latina”. Caracas: CENDES, 1996.

L. V. Bertalanffy, “General system theory: Foundations, development, applications”. New York: George Braziller, 1968.

F. Velásquez, “Escuelas e Interpretaciones del pensamiento administrativo”. Estudios Gerenciales, abril-junio, número 083. Universidad ICESI. Cali, Colombia. (pp. 31-55), 2002.

C. Gómez, “Sistemas administrativos”. México: Editorial McGraw-Hill, 1997.

E. Azuaje, “Pensamiento Gerencial, su desarrollo”. Caracas, Venezuela: Urania, 2005.

A. Martínez, “Perfil del gerente venezolano exitoso”. Producto. Núm. 342 año 28. Julio Tomo I Desafiar la gravedad. Edición 29 Aniversario. Venezuela, 2012

V. Guédez, “Retos éticos de nuestros tiempos”, 2004. Disponible en: http: //www.venamcham.org/Alianza/al_etica.htm. Con acceso: 01-4-06

J. Requena, “Medio Siglo de Ciencia y Tecnología en Venezuela”. Fondo Editorial Del Centro Internacional de Educación y Desarrollo (FONCIED). Caracas, 2003.

B. Rojas, “Investigación Cualitativa. Fundamentos y praxis”. Caracas. Venezuela. FEDUPEL, 2010.

M. Sandín, “Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones”. Madrid. España: Mc Graw Hill, 2003.

A. Strauss, J. Corbin, “Bases de la Investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada”. Medellín: Universidad de Antioquia, 2002.

M. Valles, “Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión metodológica y práctica profesional”. España: Editorial Síntesis, 1999.

G. Rodríguez, J. Gil, E. García, “Metodología de a Investigación Cualitativa”. (2ª Ed). Ediciones ALJIBE. Bilbao: Universidad de Deusto, 1999

J. Balbo, M. Pacheco y Z. Rangel, «Medición de las competencias investigativas en los docentes adscritos al departamento de ciencias sociales de la Universidad Nacional Experimental del Táchira,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, pp. 26-36, 2015.

Bohórquez Chacón, L. F., & Torrado, Y. K. (2005). Diseño de un modelo pedagógico para la enseñanza de fundamentos de programación de computadores basado en el uso de la tecnología como mediación pedagógica. Respuestas, 10(1), 30-37.

J. H. Quintero-Rojas, «Características de los Gerentes Educativos para lograr, a través del Liderazgo Transformacional, Organizaciones Inteligentes en las Universidades. Caso: UNET,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, pp. 1-8, 2013.

G. Parodi, «La Política de Investigación, Ciencia y Tecnología y la Investigación Educativa en Colombia,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, 2013.

O. Mendoza-Ferreira, «Usos y beneficios de la investigación de mercados: nuevas tendencias e influencias de la interactividad,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, pp. 35-45, 2013.

Published

2016-01-01

How to Cite

[1]
Z. Rangel-Toloza, “University investigative management from the perspective of venezuelan universities and researching agencies”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 4, no. 1, pp. 11–20, Jan. 2016.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.