Icts and the profile of teachers for development of educational activities.

Authors

  • Johel Furguerle Rangel Universidad Valle del Momboy (UVM)
  • Blanca Villegas Universidad Valle del Momboy (UVM)
  • Zoraida Daboín Universidad Valle del Momboy (UVM)

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.384

Keywords:

CBITs, Information and Communication Technology, Technology Tools, management of ICT strategies.

Abstract

This research I conducted in a descriptive research form with a field design, which aimed to assess the profile of teachers to develop educational activities in Bolivarian Center for Informatics and Telematics (CBIT) in the Bolivarian Liceo "Sanare" located in Andrés Eloy Blanco, Lara State. The target population consisted of twenty (20) teachers who have worked in the CBITs during the 2014-2015 school year. To obtain information a questionnaire type instrument with alternative closed questions five (5) selection was applied: always, often, sometimes, rarely, never; which it was validated by a panel of three experts as to the relevance of content, research objectives, variable dimensions and indicators, the type of questions and the wording of the items. To establish the reliability coefficient Cronbach's alpha was used, resulting in a value of 0.95 designating it as highly reliable. Through analysis of the results allowed it pointed out that most teachers do not have the profile to develop educational activities in the CBITs, due to different aspects such as training-upgrade, use and management of ICT, mediator of the process; as well as planning and implementing strategies are poorly developed during the development of educational activities; therefore they show a rejection of this technological resource of vital importance in educating students.

Author Biography

Johel Furguerle Rangel, Universidad Valle del Momboy (UVM)

Postdoctorado en Gerencia de la Educación Superior. Universidad Rafael Belloso Chacín. Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Rafael Belloso Chacín. Magíster Scientarium en Administración de la Educación Básica. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Licenciado en Educación Biología. Universidad de los Andes. 

References

UNESCO Informe Mundial. “Los Docentes y la Enseñanza”, 2004.

“Constitución de la República Bolivariana de Venezuela”, Gaceta oficial Nº5453 Extraordinario. Venezuela: Eduven, 1999.

“Uso del software libre”, Decreto Nº 1193, 6 de febrero de 2001, publicado en Gaceta Oficial 37.137 el 9 de febrero. Venezuela, 2001.

Ministerio del Poder Popular para la Educación, “Currículo Nacional Bolivariano. Programa de Estudio en Educación Media”. Venezuela, 2007.

M. Cabero, P. Cols, “Tecnología Educativa: Diseños y Utilización de Medios en la Enseñanza”. España: Paidós Ibérica, 2001.

Y. Rivero, “Las Tic en Venezuela: Un Diagnóstico en el Uso Didáctico de las Tecnologías”. Trabajo de Grado no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Venezuela, 2011.

L. Salazar, “Las TIC como Recurso o Medio”. Revista Infobit. Año 2 N° 7. Fundación Bolivariana de informática y Telemática. Venezuela, 2005.

Ministerio del Poder Popular para la Educación, “Líneas Generales para la Incorporación de las Tecnologías de la Información y Comunicación en los procesos de Aprendizaje enmarcados en la Propuesta Curricular de la República Bolivariana de Venezuela (2007-2013)”. Venezuela, 2007.

A. Viera, “La Formación de Androergólogo con Base en el Constructivismo Moderado”. Tesis Doctoral Publicada. Universidad Interamericana de Educación a Distancia. Panamá, 2002.

Fundación Bolivariana de Informática y Telemática (FUNDABIT), “Construir el Proyecto Pedagógico CBIT”. Ministerio de Educación y Deportes Venezuela, 2001.

B. Gros, “El ordenador Invisible. Nuevas Tecnologías”. Tomo I. España: Gedisa, 2005.

D. Fernández, R. Gómez, “Efectividad de las Estrategias de Enseñanza Utilizadas por el Docente de Educación Inicial en el Uso del Computador en el Aula Escolar”. Informe de Investigación. Universidad Católica Andrés Bello. Venezuela, 2006.

R. Romero, “El Ordenador Infantil”. España: Editorial MAD, 2001.

C. Quijada, “Estrategias Didácticas basado en las Tecnologías de Información y Comunicación para Educación Media Colegio “Diego de Ordaz N° 2 Ferrominera”. Trabajo de Grado. Universidad Nacional Experimental de Guayana. Venezuela, 2011.

A. Barriga, L. Fernández, y R. Hernández, “Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo”. Colombia: McGraw–Hill, 2001.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, “Manual de Trabajos de Grados, Especialización, Maestría y Tesis Doctorales”. Venezuela: Edición Fedeupel, 20011.

F. Arias, “Proyecto de investigación: Introducción a la Metodología científica”. 8º ed. Venezuela: Epísteme, 2012.

R. Hernández, C. Fernández, P. Baptista, “Metodología de la Investigación”. México: McGraw Hill Interamericana, 2010.

C. Muñoz, Carlos, “¿Cómo Elaborar y Asesorar una investigación de Tesis?”. México: Prentice Hall, 1999.

C. de Pelekais, M. Finol, N. Neuman, J. Parada, “El ABC de la Investigación, Una aproximación Teórico-Práctica”. Venezuela: Astro Data S.A, 2006.

J. Hurtado de Barrera, “Proyecto de Investigación”. 5º ed. Venezuela: Quirón–Sipal, 2008.

Z. C. Nieto-Sánchez, “Conocimiento disciplinar y pedagógico: hacia la formación tecnocomunicativa del docente de matemática”, Aibi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, pp. 1-11, 2014

G. Parodi, “La Política de Investigación, Ciencia y Tecnología y la Investigación Educativa en Colombia”, AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, 2013.

G. Esperanza-Carrero, “Proactividad del profesor andragogo universitario en la educación científica”, AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, pp. 12-23, 2014.

Published

2016-01-01

How to Cite

[1]
J. Furguerle Rangel, B. Villegas, and Z. . Daboín, “Icts and the profile of teachers for development of educational activities”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 4, no. 1, pp. 21–28, Jan. 2016.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.