Border SME entrepreneurs management skills, its context and its success Real.
Keywords:
Management Skills, border SMEs, Entrepreneurs, Success.Abstract
Venezuelan small and medium industries, specifically those located in the border area between Venezuela and Colombia, have suffered a decline in recent years in terms of number of establishments and productive capacity; one of the main causes of this situation is the lack of ability that pymis managers could have to address the complex environmental conditions. As the manager or owner of the SMIs the key factor is acting in them , the research came from the study of this individuals, covering diverse elements that complemented and explained their current situation. This article aims to present part of product research for the doctoral thesis, in which theoretical elements related to the SME entrepreneurs management skills, their contextual reality and their success.This research was approached from a qualitative perspective, adding some elements of quantitative research in order to cover a mixed methodology. The research was based on the interpretative-hermeneutic paradigm. The main phases of the research were: 1) Field research; It was used as data collection technique in-depth interview and observation. Key informants were SMI entrepreneurs. Two) the data were systematized for structuring emerging categories, using color codes. 3) Triangulation technique was applied for the interpretation of the information obtained. As a result it was found that the SMI entrepreneurs have extensive technical expertise, but few conceptual skills, this lack of management skills have been supplemented by a number of other qualities such as attitude, intuition and creativity. The SMI manager is an absolute leader within his/her organization, because of its multitasking abilities he/she does not devote enough time to the strategic activities in the company, value their hard work and dedication as the main formula for success.
References
Conindustria. Encuesta de Coyuntura Industrial II-2012. Conindustria, Caracas.
Hernández, J. Cayó en 40 por ciento la producción manufacturera. Entrevista a Isabel Castillo. [online] 2012. Disponible en: http://www.lanacion.com.ve/regional/cayo-en-40-por-ciento-la-Produccion-manufacturera/
Pérez, M. La Industria venezolana. Conferencia en el encuentro anual de Fedeindustria. Caracas, 2006, p. 12.
Penfold M. y Vainrub R. Estrategias exitosas de empresas venezolanas. Harvard Business Review Latinoamérica, edición octubre 2008.
Dichiara, R. Economía Industrial. Conceptos y aplicaciones. Editorial de la Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca Argentina, 2005.
Robbins, S. y Coulter, M. Administración. Pearson Prentice Hall. México, 2005.
Arias, M. Triangulación Metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. [online] 2000. Disponible en: http://www.robertexto.com/archivo9/triangul.htm.
Feyerabend, P. Contra el Método. Planeta De-Agostini S. A, Barcelona, 1993.
Quintero, C. Generación de Competencias en jóvenes emprendedores. Trabajo de grado, Universidad Autónoma de Bucaramanga, 2007.
Witzke, M. La cultura para la innovación tecnológica del pequeño y mediano empresariado de la industria manufacturera. El caso de ciudad Guayana (Venezuela). Trabajo de grado, Universidad Nacional Experimental de Guayana, 2009.
Bonilla, H. Evita ser el hombre orquesta de tu empresa. Foro Expansión Emprendedores, [online] 2013. Disponible en: http://www.cnnexpansion.com/emprendedores/2013/09/18/evita-ser-039el-hombre-orquesta039.
Bonilla, H. Evita ser el hombre orquesta de tu empresa. Foro Expansión Emprendedores [online] 2013. Disponible en: http://www.cnnexpansion.com/emprendedores/2013/09/18/evita-ser-039el-hombre-orquesta039.
Narváez, M. y Revilla F. Análisis de competitividad en las PYMES del sector Petrolero de la Península de Paraguaná. Multiciencias, vol. 5, nº 2, 2005, pp.117-127.
Velásquez, F. La estrategia, la estructura y las formas de asociación: fuentes de ventaja competitiva para las pymes colombianas. ICESI, Colombia. 2004, p. 83.
Morillo, I. Clima Organizacional y Satisfacción Laboral. Universidad Autónoma de México, 2006.
Minervino, J. Conflicto y Negociación. [online] 2013. Disponible en: http://www.eoi.es/blogs/madeon/2013/05/18/conflicto-y-negociacion-3/.
Kantis, H. Creación de nuevas empresas. Editado por el Banco Interamericano de Desarrollo, 2005.
Rodríguez, A. Empresas familiares emprendedoras en entornos hostiles. Ediciones IESA, 2012.
Braidot, N., Formento, H. y Nocolini, J. Desarrollo de una metodología de diagnóstico para empresas PyMEs industriales y de servicios. Tesis Doctoral, Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina, 2003.
Cedeño, S. y Jiménez, D. Planificación: diagnóstico en las pequeñas y medianas industrias del estado Nueva Esparta, Venezuela. Trabajo de ascenso no publicado, Universidad de Oriente, 2013.
Ferrer, J. y Clemenza, C. Habilidades gerenciales como fundamento de la estrategia competitiva en los sectores de actividad metalmecánica venezolana. Universidad de Nariño, Revista Tendencias Vol. VII No. 1 Colombia, 2006.
Calderón, G. Gestión de las pymes en América Latina. Trabajo de ascenso, Universidad Nacional de Colombia, 2005.
Siliceo, A. El nuevo liderazgo empresarial. Ediciones Mexicali, 2009.
Fundes. Soluciones a las pymes venezolanas. Editorial Fundes, 2007.
Vásquez, I. Creación de un manual de factibilidad orientado a las pymis. Trabajo de grado, Universidad Monteávila, 2010.
Bolaños, R. Pequeñas y medianas empresas, PYME. Editorial Altura, 2005.
López, N. Un Enfoque Pluriparadigmático para la Competitividad Inspirada en la Innovación de las Pymes en la Postmodernidad. Tesis Doctoral, San Cristóbal. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, San Cristóbal, 2006.
Madrigal, B. La cultura en la administración del elemento humano en la pequeña y mediana industria. Tesis Doctoral Universidad de Guadalajara. [online] 2006. Disponible en: http://cartaeconomica.cucea.udg.mx/administracion/uploads/articulo338.pdf.
Wigotski, T. Creatividad e intuición: interpretación desde el mundo empresarial. Universidad de Chile, 2010.
Martínez, J. Intuición y Creatividad. Artículo científico, [online] 2011. Disponible en: http://www.institutovenezolanodegestalt.com.ve/articulos_profesores/intuicion%20y%20creatividad%20por%20Jesus%20Miguel%20Martinez.pdf.
Job, S.; Branson, R. y Trump, D. Motivación Para el Éxito Empresarial. Video editado por Sabiduría Subtitulada [online] 2013. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=kcp-35UWdWA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).