Usos y beneficios de la investigación de mercados: nuevas tendencias e influencias de la interactividad

Authors

  • Omaira Mendoza-Ferreira Universidad de Santander

Keywords:

Market research, uses, benefits, trends.

Abstract

The intention of this article is to realize a review of the literature brings over of the application that the productive sectors different
from the traditional ones are giving to the investigation of market, to establish the benefits obtained according to the technology, the type of
investigation and the methodology implemented to give response to the needs of information related to the variables of the market, to detect the
influences of the new technologies to contact the client. During the process of review it was confirmed that the investigation of markets is used
in companies of different activities already be industrial, commercial, services, public, private, agricultural and cattle between others, achieving
benefit for the disciplines of the marketing; I demonstrate the influence of the technologies of the information and of the communications and
of the new tools that allow to interact with the client to obtain, to gather and to register information that contributes with the managerial and
operative management of the marketing.

References

H.D. Lerma, Metodología de la investigación, propuesta, anteproyecto y proyecto. Ecoe Ediciones, 2009, pp. 40- 63.

N.P Bautist, Proceso de la investigación cualitativa. epistemología, metodología y aplicaciones. Editorial el Manual Moderno.Colombia.,2011, p.20.

R. Hernández, C. Fernández, y P. Baptista, Metodología de la investigación, 5ª edición. Mc Graw Hill, 2010, p.53.

M. Namakforoosh, Metodología de la investigación.Segunda Edición. Editorial Limusa, 2011, pp. 72-73.

S. Olavarrieta, Desafíos de la investigación en mercadeo en Latinoamérica. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, núm. 41, pp. XI-XVIII, Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración Universidad Diego Portales, Santiago de Chile. 2008, pp. 3- 4- 1-20.

M. López. Investigación de mercados para acercar la economía a la academia: La experiencia del Centro Nacional de Electromagnetismo Aplicado. CNEA, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Investigación y Saberes, Vol. I No. 3 (34-51) 2012,p 35-36

P. Kotler, G. Armstrong, Fundamentos del marketing. México: 8ªEdicion, Ed. Pearson Educación. Prentice Hall, 2008, p.341-109

N. Malhotra, Investigación de mercados, un enfoque práctico. México: 5ª Ed Prentices Hall Hispan americana 2008, p.769-770-809

O. Bernal, J. Forero. Sistemas de Información en el sector salud en Colombia Salud Univesidad del Rosario Rev. Gerenc. Polit. Salud, Bogotá (Colombia), 10 (21): 85-100, julio-diciembre de 2011

S. Acosta. Barreras y determinantes de acceso a los servicios de salud en Colombia. Universidad Autonoma de Barcelona. Junio 2010 pp. 27-28

L. M. Echeverri, Inserción del mercadeo verde en prácticas empresariales en Colombia (caso de estudio) Revista Luna Azul Universidad de Caldas Manizales Colombia.2010, p.123-130-136

C. Andrade, y E.Petit, Mercadeo documental en unidades de información: una mirada hacia las estrategias de innovación. Enero de 2012, pp.145-146

A. González, M. E. Méndez, y J.S. Escobedo. Estudio de la mercadotecnia en la compra y venta de miel: Un análisis factorial. Revista Mexicana de Agronegocios, vol. XIII , 2009. pp. 81-91.

J.E. Bigne, L. Andreu, I. Sánchez, y A. Alvarado. Investigación internacional de marketing turístico. Análisis de de contenido sobre temas y metodologías. Universidad de Valencia España y Universidad de Quintana Roo Mexico, Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. ISSN 1695-7121 Vol. 6 No.3 pág. 391 a 398 2008 p..p 396-397

E.J. Ufre, Neuroimágenes en la investigación de mercados. Pensamiento & gestión, Barranquilla: Universidad del Norte Colombia. 2009, p.p.17- 19-76

A. Fernandez., Investigación y Tecnicas de Mercado. Ed. Madir ESIC 2002, p. 92

J. Wakabayashi, La investigación sobre el marketing relacional: un análisis de contenido de la literatura 2007-2008 Journal of Economics, Finance and AdministrativeScience. 2010 (p. 6)

Hyun-Sook Lee Kim, Marketing internacional. Teoria y 50 casos. editorial ceangage Learning, 2009, p.56.

J. N. Jany. Investigación integral de mercados avances para el nuevo milenio 4ª Ed. Santafé de Bogotá: Editorial Mc Graw Hill 2009, p.6.

J. N. Jany. Investigación integral de mercados, un enfoque operativo Santafé de Bogotá: Editorial Mc Graw Hill 1994, p.3.

O., Villarreal, J., Landeta,. El estudio de casos como metodología de investigación científica en dirección y economía de la empresa. Una aplicación a la inernacionalizacion. Universidad del País Vasco España. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa Vol. 16, Nº 3, 2010, pp. 31-52, ISSN: 1135-2523. 2010, p.4 8

Ivankovich, C., Araya. Y. Técnica de investigación cualitativa en investigación de mercados. Revista. Ciencias Económicas 29-

Published

2013-07-01

How to Cite

[1]
O. . Mendoza-Ferreira, “Usos y beneficios de la investigación de mercados: nuevas tendencias e influencias de la interactividad”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 1, no. 1, Jul. 2013.

Issue

Section

Review Article

Downloads

Download data is not yet available.