Digital marketing and E-commerce for pymes in Colombia: security and ease of mobile transactions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3255

Keywords:

e-commerce, digital marketing, sme's, target audience, digital transformation

Abstract

This study investigated the importance of training in digital marketing and e-commerce for SMEs in Colombia, focusing on the security and ease of mobile transactions. Face-to-face training workshops were conducted with 18 selected entrepreneurs to analyze their previous experiences and challenges. The results revealed that 88% of the entrepreneurs considered training in these topics essential. The lack of knowledge and skills in digital marketing and e-commerce was identified as a barrier to the growth of SMEs online. The workshops were effective in improving the entrepreneurs' knowledge and skills, and they emphasized the importance of security and personalization in e-commerce. Emerging trends and technologies, such as the use of blockchain and biometric technologies, were identified to enhance the security of mobile transactions. The adoption of innovative technologies, such as artificial intelligence and augmented reality, was highlighted as a way to increase competitiveness and improve the customer experience in e-commerce in Colombia.

References

V. Analatik, “colombia es el cuarto mercado tic más importante de américa latina,” va, bogota, 2020.

Y. A. Montenegro, “importancia de la implementación de las estrategias de marketing digital en las pymes en el mercado colombiano ante el desarrollo de la nueva era digital,” ub, bogota, 2020.

L. C. P. Morales, “el marketing de contenidos como estrategia internacional en la universidad pontificia bolivariana,” upb, medellin, 2021.

A. C. D. I. D. S. Acis, “e-commerce en colombia: panorama y proyecciones para el 2022,” 2022. [en línea]. Available: https://acis.org.co/portal/content/noticiasdelsector/e-commerce-en-colombia-panorama-y-proyecciones-para-el-2022.

Bancolombia, “informe de digitalización en colombia en 2021,” 2021. [en línea]. Available: https://www.bancolombia.com/negocios/actualizate/tendencias/informe-digitalizacion-colombia-2021.

J. M. Arreaza, “el comercio electrónico en colombia crece más del 40% durante 2021 (ccce),” 2022. [en línea]. Available: https://marketing4ecommerce.co/el-comercio-electronico-en-colombia-crece-mas-del-40-durante-2021-ccce/.

J. D. T. Acevedo y f. J. R. Martinez, “el comercio electrónico como estrategia competitiva en el sector de autopartes de bogotá d.c.,” usta, bogota , 2017.

M. D. C. Y. T. Mintic, “indicadores del marco estadístico de comercio electrónico,” abril 2022. [en línea]. Available: https://observatorioecommerce.mintic.gov.co/797/w3-channel.html.

C. C. D. C. Electrónico, “el comercio electronico en colombia,” 2021. [en línea]. Available: https://www.ccce.org.co/ccce/.

J. E. O. Murillo, “el perfil del empresario y el perfil del proyecto emprededor:impacto sobre la seleccion de una estrategia de financiacion,” uniandes, bogota, 2010.

D. V. G. Peralta y l. C. M. Castellanos, “perfil emprendedor de los estudiantes de grado once de los colegios oficiales del municipio de chiquinquirá, boyacá,” upypc, chinquiquira, 2016.

N. Flores, “estrategias financieras aplicadas al proceso de sostenibilidad y crecimiento de las pyme del sector comercio del municipio santiago mariño del estado aragua,” udc, carabobo, 2015.

S. Y. L. Ángel y j. L. Lozano, “estado del arte sobre problemáticas financieras en pymes: estudio para américa latina,” ean, medellin, 2018.

M. L. S. Garcia y m. E. C. Adame, “la gestión financiera de las pyme en la ciudad de méxico y su relación de la competitividad,” uda, medellin, 2017.

A. C. M. Barajas y j. A. P. Martinez, “análisis de costos del proceso productivo en las pymes dedicadas a la extraccion de arenera de peña de sogamoso boyacá,” usta, tunja, 2021.

D. V. Gaviria, “construcción de un sistema de costos enfocado en pymes, caso: “decoraciones star”,” eafit, medellin, 2018.

S. M. G. Cómbita, “la gestión financiera y el acceso a financiamiento de las pymes del sector comercio en la ciudad de bogotá,” unc, bogota, 2014.

L. V. Ovalles-toledo, z. M. Freites, m. Á. O. Urbina y h. S. Guerra, “habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico,” universidad del zulia, zulia, 2018.

A. M. D. P. S. Daza, “emprendimiento innovador en colombia,” umng, bogota, 2014.

E. Herruzo-gómez, b. R. Hernández-sánchez, g. M. Cardella y j. C. Sánchez-garcía, “emprendimiento e innovación: oportunidades para todos,” universidad de córdoba, españa, salamanca, 2019.

R. Vesga, “emprendimiento e innovación en colombia: ¿qué nos está haciendo falta?,” universidad de los andes, bogota, 2021.

C. G. D. Comercio, “prueba sobre conceptos basicos de ciberseguridad,” cfc, miami, 2021.

Investigador, “arrojan arena a un iphone que humeó en una tienda de apple,” 2021. [en línea]. Available: https://investigador007.weebly.com/cibeacuternetica.html?Ref=bitcoin-mexico-el-mejor-portal-de-noticias-bitcoin.

Asobancaria, “e-commerce, crecimiento y ecosistema digital en colombia,” ab, bogota, 2019.

P. P. Yuly, “importancia de la ciberseguridad en colombia,” upc, colombia, 2021.

Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
M. Riaño-Solano, R. E. Rodríguez-Romero, and E. A. Celis-Moreno, “Digital marketing and E-commerce for pymes in Colombia: security and ease of mobile transactions”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 10–17, May 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.