Pedagogical Strategy Supported by GeoGebra for Geometry Learning in Ninth-Grade Students in the Rural Area of Catatumbo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3671

Keywords:

pedagogical strategy, teaching geometry, ICT tools, educational innovation

Abstract

In this quantitative research, a study focused on improving geometry learning among ninth-grade students in a rural area of Catatumbo was undertaken, employing the GeoGebra tool. The research comprised three key objectives: The first objective involved conducting an initial pre-test, revealing a low level of geometry proficiency among students, with an average score of 2.0 and a predominance of students in lower proficiency levels. The second objective centered on designing and implementing a didactic strategy based on GeoGebra to enhance geometry learning. This strategy was deployed in the classroom and applied over an academic period. Meanwhile, the third objective aimed to determine the effectiveness of the pedagogical strategy. To assess this, a post-test was administered, demonstrating substantial progress in students' performance. The average score increased from 2.0 in the pre-test to 3.3 in the post-test, indicating an improvement in the average performance level, shifting from a low to a basic proficiency level. Additionally, a more equitable distribution in proficiency levels was observed, with a greater number of students reaching high and upper levels. Ultimately, while areas for improvement persist, these results suggest that the GeoGebra-based didactic strategy has had a positive impact on geometry learning in the rural environment of Catatumbo. Therefore, ongoing adaptation of the pedagogical strategy is essential to address the evolving needs of the student group and further enhance their performance in mathematics.

References

Franco, A., & Sánchez, P. (2019a). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. Educação e Pesquisa, 45, e184114. https://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945184114.

Castaño, G.; Patiño, H.; Castaño-Santiago, M. y Grau, O. (2023). GeoGebra Como Estrategia Lúdica- Didáctica: Una Aproximación Para El Fortalecimiento Del Pensamiento Geométrico – Espacial En Estudiantes De Noveno Grado De La Institución Educativa Fernando Hoyos Ripoll De Sabanalarga Atlántico [Tesis de maestría, Universidad de Cartagena]. Repositorio. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/16603/TGF_Guiomar%20Casta%C3%B1o_Heyner%20Pati%C3%B1o_Moris%20Casta%C3%B1o_Osvaldo%20Grau.pdf?sequence=1.

OCDE. (2019). Informe PISA 2018. Recuperado de: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf.

Ministerio de Educación. (2018a). Resultados nacionales pruebas Saber 2012-2017. Bogotá: El Ministerio.

Ministerio de Educación (2018b). Resultados nacionales pruebas Saber 2012-2017. Bogotá: El Ministerio.

Franco, A., & Sánchez, P. (2019b). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. Educação e Pesquisa, 45, e184114. https://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945184114.

Inostroza, F. (2018). Creencias pedagógicas respecto de las dificultades específicas del aprendizaje de las matemáticas desde la perspectiva de las educadoras diferenciales en una escuela pública de Chile. Revista Electrónica Educare, 22(3), 265-286. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.13.

Ribadeneira, F. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Conrado, 16(72), 242-247. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000100242&lng=es&tlng=es.

Molina, L., & Mesa, F. (2018). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9(21), 75 - 98. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924.

Chavarría-Pallarco, N.A. (2020a). Modelo Van Hiele y niveles de razonamiento geométrico de triángulos en estudiantes de Huancavelica. Investigación Valdizana, 14(2), 85-95. https://www.redalyc.org/journal/5860/586063184003/html/.

Osman, B. & Kubra, I. (2021). El efecto de la instrucción matemática respaldada por el software GeoGebra en la comprensión y retención conceptual de los estudiantes de octavo grado. Revista de aprendizaje asistido por computadora, 12(8), 145-163. DOS: 10.1111 / jcal.12532.

Márquez, L.A.; Taborda, E. y Ochoa, C. (2023). Promoción de la Motivación de los Estudiantes en su Proceso de Enseñanza Aprendizaje a través de Estrategias Neuropedagógicas Orientadas a Docentes de Primaria en Antioquia [Tesis de postgrado, Universidad CES. Repositorio. https://repository.ces.edu.co/bitstream/handle/10946/7368/Promoci%C3%B3n%20de%20la%20motivaci%C3%B3n%20de%20los%20estudiantes%20en%20su%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje%20a%20trav%C3%A9s%20de%20estrategias%20neuropedag%C3%B3gicas%20orientadas%20a%20docentes%20de%20primaria%20en%20Antioquia%20-%20univeridad%20CES.pdf?sequence=1.

Al-Noaimi, G. (2016a). The impact of using GeoGebra in developing mathematical interconnection skills in first year secondary school students in Riyadh. International Specialist Educational Journal, 5(5), 39–62. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.12816/0044099.

Ali, A. (2019a). The effectiveness of a proposed strategy based on GeoGebra to develop mathematical communication skills in engineering for level five students. Journal of Mathematics Education, 22(8), 296–303.

Al-Noaimi, G. (2016b). The impact of using GeoGebra in developing mathematical interconnection skills in first year secondary school students in Riyadh. International Specialist Educational Journal, 5(5), 39–62. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.12816/0044099.

Chavarría-Pallarco, N.A. (2020b). Modelo Van Hiele y niveles de razonamiento geométrico de triángulos en estudiantes de Huancavelica. Investigación Valdizana, 14(2), 85-95. https://www.redalyc.org/journal/5860/586063184003/html/.

Al-Alawi, N. (2017). The impact and effectiveness of using GeoGebra to teach engineering students and reduce anxiety in engineering courses amongst first year high school pupils: Research derived from a master's thesis. Journal of Mathematics Education, 20(9), 208–244.

Granados, C. & Padilla, I. (2021). El aprendizaje gráfico de la tangente a través del modelado de secciones cónicas utilizando GeoGebra. Revista Científica, 1(40), 159-193. DOS: 10.14483/23448350.16137.

Kovacs, Z., Recio, T., Philippe, R., Van Vaerenbergh, S. & Vélez, M. (2020). Hacia un ecosistema para el razonamiento geométrico asistido por computadora. Revista internacional de educación matemática en ciencia y tecnología, 20(9), 1789-1893. 10.1080 / 0020739X.2020.1837400.

Ballesteros, V. (2020a). Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Gráfica de GeoGebra. Praxis & Saber, 11(26), 202-260.

Al-Noaimi, G. (2016c). The impact of using GeoGebra in developing mathematical interconnection skills in first year secondary school students in Riyadh. International Specialist Educational Journal, 5(5), 39–62. https://doi-org.bibliotecavirtual.unad.edu.co/10.12816/0044099.

Escamilla, L. (2019). Implementación de la herramienta Geogebra para la competencia del razonamiento geométrico en estudiantes del grado noveno [Tesis de grado, Universidad Francisco de Paula Santander]. Repositorio Institucional, UFPS.

Ali, A. (2019b). The effectiveness of a proposed strategy based on GeoGebra to develop mathematical communication skills in engineering for level five students. Journal of Mathematics Education, 22(8), 296–303.

Ballesteros, V. (2020b). Noción de aproximación del área bajo la curva utilizando la aplicación Gráfica de GeoGebra. Praxis & Saber, 11(26), 202-260.

Shuan, A.A. (2023). Las secuencias didácticas de Van Hiele en los logros de aprendizaje: resuelve problemas de forma, movimiento y localización en estudiantes de I.E.P. Santa Ángela del Rosario 2022 [Trabajo de grado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/19866/Shuan_cha.pdf?sequence=3.

Alegre, F., Moliner, L., Maroto, A. & Lorenzo, G. (2019). Peer tutoring and mathematics in secondary education: literature review, effect sizes, moderators, and implications for practice. Heliyon, 5(4), 2491-3001. doi: 10.1016/j.heliyon.2019.e02491.

Jacobson, E. (2017a). Field Experience and Prospective Teachers’ Mathematical Knowledge and Beliefs. J. Res. Mathemat educative, 48(5), 148–190. doi: 10.5951/jresematheduc.48.2.0148

Koponen, M., Asikainen, M., Viholainen, A. & Hirvonen, P. (2016). Teachers and their Educators - Views on Contents and their Development Needs in Mathematics Teacher Education. Mathemat Enthusiaste, 13(4), 149–170.

Jacobson, E. (2017b). Field Experience and Prospective Teachers’ Mathematical Knowledge and Beliefs. J. Res. Mathemat educative, 48(5), 148–190. doi: 10.5951/jresematheduc.48.2.0148.

Fischer, U., Suggate, S. & Stoeger, H. (2020). The implicit contribution of fine motor skills to mathematical insight in early childhood. Frontier Psycholgist, 11(26):1143-1210. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01143.

Giraldo, H. (2012). Diseño e implementación de una estrategia didáctica para la enseñanzaaprendizaje del concepto de función lineal en el grado noveno mediada en las nuevas tecnologías: Estudio de caso en el Colegio Marymount grupo 9° B del municipio de Medellín [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/10911/71376387.2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Suárez, D.C, Liz, A.P. & Parra, C.F. (2015). Construyendo tejido social desde la Escuela Nueva en Colombia. Un estudio de caso. Revista Científica General José María Córdova, 13(15), 195- 229. http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v13n15/v13n15a08.pdf.

Pradilla, J.L. (2014). Escuela y ruralidad: Educación y praxis en el actual contexto educativo. Perspectivas educativas, 7(1), 135-147. http://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/downl oad/673/518.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª Ed). Editorial Mc Graw Hill. México. https://trabajosocialudocpno.files.wordpress.com/2017/07/metod ologc3a3c2ada_de_la_investigacic3a3c2b3n_-sampieri- _6ta_edicion1.pdf.

Ruiz, M. (2011). Políticas públicas en salud y su impacto en el seguro popular en Culiacán, Sinaloa, México. México [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Sinaloa]. Repositorio institucional. http://s2.medicina.uady.mx/observatorio/docs/ss/li/SS2011_Li_R uiz.pdf.

Ardila, O.I. (2018). Factores familiares que inciden en el aprendizaje de las matemáticas de los estudiantes de la sede educativa Jerusalén (Huila) bajo el modelo de Escuela Nueva (Tesis de postgrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/17703.

Lastre, K., López, L. & Alcázar, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825.

Blanco, R., Umayahara, M. & Reveco, O. (2004). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Chile: Editorial Trineo S.A.

Mondragón Albarrán, C.M.; Cardoso Jiménez, D. y Bobadilla Beltrán, S. (2016). Hábitos de estudio y rendimiento académico. Caso de estudiantes de la licenciatura en Administración de la Unidad Académica Profesional Tejupilco. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498154006024.

Chang-Mata, R.O. (2016). Relación entre el desempeño académico y las horas de estudio invertidas en un Colegio de Bachilleres (Tesis de maestría, Tecnológico de Monterrey). Repositorio institucional. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/629801/Roberto%20Octavio%20Chang%20Mata.pdf?sequence=6&isAllowed=y.

Dobles, C., Zúñiga, M. y García, J. (1998). Investigación en educación: procesos, interacciones y construcciones. San José: EUNED.

Kolakowski, L. (1966). La filosofía positiva. Madrid: Ediciones Cátedra.

Mata, L.D. (21 de mayo, 2019). El enfoque cuantitativo de investigación. Investigalia. https://investigaliacr.com/investigacion/el-enfoque-cuantitativo-de-investigacion/.

Guevara, G.P.; Verdesoto, A.E. & Castro, N.E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860.

Otzen, Tamara, & Manterola, Carlos. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.

Published

2024-01-01

How to Cite

[1]
R. A. Moreno-Moyano, “Pedagogical Strategy Supported by GeoGebra for Geometry Learning in Ninth-Grade Students in the Rural Area of Catatumbo”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 1, pp. 29–40, Jan. 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.