Analysis in the National Police on leadership style at the executive level, in response to new generations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3780

Keywords:

leadership, national police, generation alpha, skills, transformation

Abstract

The document analyzes the leadership style at the management level within the National Police of Colombia, considering the characteristics of Generation Alpha. Initially, it presents the context of transformations in contemporary social structures driven by technological advancements that have redefined human interaction and shaped new behaviors. Generation Alpha, influenced by the digital era, exhibits a different mindset and skills, such as critical thinking, multitasking, and autonomy.

Given this scenario, the need for the National Police to adopt leadership adaptable to these new generations is proposed. Concepts such as holistic police leadership and types of police leadership are described. Then, the research methodology is presented in three phases: historical analysis of police leadership, assessment of competencies of cadet officers concerning Generation Alpha, and a proposed plan for the development of appropriate skills.

The results highlight that skills such as effectiveness, credibility, and leadership have a lower level of practice among officers. Therefore, a plan is proposed to strengthen these skills through visual, auditory, and kinesthetic learning strategies, aiming to adapt to the changing needs of the new generations.

References

Z. Bauman, Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica. 1 ed. Argentina: Fondo de cultura Económica de Argentina, 2003.

McCrindle, "Understanding Generation Alpha“, 2020. [En línea]. Disponible en: https://mccrindle.com.au/article/topic/generation-alpha/generation-alpha-defined/.

J. Izquierdo, Círculos de calidad: Teoría y práctica. España: MARCOMBO. 1991.

L. Del Prado. Liderazgo y gestión personal. 1 ed. Argentina: Fundación OSDE. 1998.

Policía Nacional de Colombia. “Modelo de Planeación y Gestión Operacional del Servicio de Policía. Policía Nacional de Colombia”. 2010. [En línea]. Disponible en: https://www.policia.gov.co/sites/default/files/descargables/4.%20Modelo%20de%20Planeación%20%20y%20Gestión%20Operacional%20%20del%20Servicio%20de%20Policía.pdf.

I. Chiavenato. Administración de recursos humanos: El capital humano de las organizaciones. 10 ed. Mexico: Mc Graw Hill. 2019.

O. Álvarez, “Estilos de liderazgo en la policía local de la Comunidad Valenciana” [Tesis de Doctorado], Universitat de Valencia, España, 2009, [En línea]. Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/10202/alvarez.pdf.

A. Luna & C. De Gante, “Agresión interpersonal y gestión de conflictos en adolescentes: Adaptación de la Escala de Tácticas de Conflicto en el contexto escolar”, Revista de educación y desarrollo, Vol. 12, pp. 11–20, 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=104288.

R. Fernández (2014). “La constitución de sindicatos con fines ilícitos y sus efectos jurídicos en el derecho del trabajo chileno”. Revista: Ius et Praxis, No. 20, pp. 157–208. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-00122014000200005.

A. L. Molina, J. Moreno & D. Velásquez, “Liderazgo desde la perspectiva de la Red de Internacionalización Educativa Policial”, Revista: Logos ciencia. tecnología., vol. 12, no. 3, pp. 84–97, 2020, [En línea]. Disponible en: doi: 10.22335/rlct.v12i3.1186.

Policía Nacional. “Proyecto Educativo Institucional”. Dirección Nacional de Escuelas. 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.policia.gov.co/sites/default/files/tomo_4-1_proyecto_educativo_institucional.pdf.

J. Nieto, J. Nieto, & J. Moreno, “Modelo holístico de liderazgo policial”, Revista: Logos ciencia. tecnología, vol. 10, no. 2, pp. 90–110, 2018, doi: 10.22335/rlct.v10i2.551.

P. Rangel, Liderazgo Policial: Para la formación del funcionario del siglo XXI. 2 ed. Venzuela: Hanns Seidel Siftung. 2015. [En línea]. Disponible en: https://latinamerica.hss.de/fileadmin/user_upload/Projects_HSS/Latin_America/Migration-230607/Liderazgo_Policial.pdf.

Her Majesty´s Inspectorate of Constabulary and Fire & Rescue Services, PEEL: Police leadership 2017 a national Overview. 2018, [En línea]. Disponible en: https://hmicfrs.justiceinspectorates.gov.uk/publications/peel-police-leadership-2017/.

L. A. . Geraldo Campos, A. R. . Mera Sánchez, y E. . Rocha Perez, “Importancia de los estilos de liderazgo: un abordaje de revisión teórica”, Revista: Apuntes universitarios, vol. 10, n.º 4, pp. 156–174, 2020. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.17162/au.v10i4.501.

Fritsvold, E. (2022). “What Style of Police Leadership is Most Effective? Univeristy of San Diego Online Degrees”. 2022. [En línea]. Disponible en: https://onlinedegrees.sandiego.edu/what-style-police-leadership-most-effective/.

H. Silins, & B. Mulford, “Schools as Learning Organisations—Effects on Teacher Leadership and Student Outcomes”. Revista: School Effectiveness and School Improvement, Vol. 15, pp. 443–466. 2004. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09243450512331383272.

C. Araneda, N. Neumann, L. Pedraja, & E. Rodríguez, “Análisis Exploratorio de las Percepciones sobre los Estilos de Liderazgo de los Directivos Universitarios en el Norte de Chile”. Revista Formación universitaria, N° 9, pp. 139–152, 2016, [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600013.

A. Barreto, “Orientación Para la Formación de Líderes y El Desarrollo del Liderazgo”, Revista The Professional Counselor, N° 3, pp. 226-234, 2012, [En línea]. Disponible en: https://tpcjournal.nbcc.org/wp-content/uploads/2013/03/Barreto_Orientation1.pdf.

S. Tobón, Formación basada en competencias. Universidad Complutense de Madrid. 2015.

R. Barrantes, Investigación: Un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto, 1 ed. Costa Rica: EUNED, 2014.

J. Blasco & J. Pérez. Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte: Ampliando horizontes. San Vicente (Alicante): Editorial Club Universitario. 2007, [En línea]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10045/12270.

M. Tamayo, El proceso de la investigación científica. 4 ed, Mexico: Limusa. 2011.

C. Cruz, S. Olivares & M. González. Metodología de la Investigación. 1ed. México: Grupo Editorial Patria. 2014.

G. Guerrero & M. Guerrero, Metodología de la investigación. 1 ed, México: Editorial Patria, 2014.

A. Caballero. Metodología integral innovadora para planes y tesis. 1ed. Editorial: Cengage Learning. 2014.

R. Hernández, C. Fernández, & M. Baptista, Metodología de la investigación. 6 ed, Mexico:McGraw-Hill, 2014.

E. Becerra & V. Soto. “Relación entre los estilos de liderazgo gerencial y compromiso organizacional en una organización de consumo masivo” [Tesis de Grado] Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela, 2016, [En línea]. Disponible en: https://sib.ucab.edu.ve/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=185436.

Published

2025-01-01

How to Cite

[1]
L. D. Avilés-Regino, L. V. Bedoya-Ramírez, and L. C. Cervantes-Estrada, “Analysis in the National Police on leadership style at the executive level, in response to new generations”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 13, no. 1, pp. 20–27, Jan. 2025.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.