Pedagogical strategies for the inclusion of students with attention deficit and hyperactivity disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.2460

Keywords:

ADHD, pedagogical strategies and orientations, inclusion, symptoms

Abstract

Attention and hyperactivity disorder ADHD, is an attention deficit disorder, where it is established as the most concurrent childhood diagnosis, which is one of the problems that most affects students in the school environment, and within the family, impacting on their social environment. For this reason, this work has the general objective of proposing strategies and pedagogical orientations in such a way that inclusion activities are generated for this type of students affected by ADHD. The methodology used in this research was focused through the use of the semi-structured interview and focal work, supported by direct observation. The results of this research were related to the level of knowledge of the teachers, regarding the subject of ADHD and the current guidelines and strategies that the teachers of the San José de Pamplona provincial school use to be able to respond to this type of students who may present these disorders, as well as their attitudes towards them. For this reason, this research aimed to determine the orientations and pedagogical strategies for the inclusion of students with ADHD of the San José de Pamplona Provincial School and also to identify through a qualitative analysis if there are indications of students who present these behaviors to guide the school and parents of some case of ADHD since, according to the institution, they say that they have students with inattention and hyperactivity, they are easily distracted and in some cases with school problems of discipline and low academic performance, making it difficult for them to retain information and difficulty in demanding activities constant mental work.

References

B. Laia, “Guia practica para educadores. El alumno con TDAH”, Barcelona: Mayo Ediciones, 2006.

G. E. Maria, “Respuesta motora en el trastorno por déficit de atención”. Revista Tecnológica ESPOL, vol. 28, n° 2, pp. 134-151, 2015. http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/338

E. Meza, “Los sintomas del TDAH, solo la punta del iceberg. Clinica de lo negativo”, México: Colegio Internacional de Educación Superior, 2015.

M. Pinzón y D. Carvajalino, “Aportes pedagógicos para la atención educativa de estudiantes con trastornos por déficit de atención e hiperactividad en la primera infancia”, Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2018.

M. Vicario y Esperón, C, “Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH)”, España: Universidad de Navarra Pamplona, 2014.

R. Barkley, “Taking Charge of ADHD”, New York: Guilford Press, 1995.

R. Barkley, “Attention deficit hyperactivity disorder”, New York: Guilford Press, 1990.

F, Quintero y N. García, “Actualización en el manejo del TDAH”, Congreso de Actualización Pediatría 2019, Madrid: Lúa Ediciones, 2019.

A. Meerbeke, V. Gutiérrez, T. Reyes & G. Pinilla, “Prevalencia de trastorno por déficit de atención con hiperactividad en estudiantes de escuelas deBogotá”. Revista Acta Neurol Colomb, vol. 24, n° 1, pp. 6-12, 2008. https://www.acnweb.org/acta/2008_24_1_6.pdf

R. Barkley, “ADHD and the nature of self control”, New York: Guilford Press, 1998.

M. Salguero, “Es importante que el docente comprenda mejor qué es el TDAH", 2019. https://www.redaccionmedica.com/secciones/psiquiatria/-es-importante-que-el-docente-comprenda-mejor-que-es-el-tdah--4463

Medscape, “Highlights of the attention deficit Hyperactiviti disorder (ADHA)”, 2005. https://www.medscape.com/viewarticle/502480

C. Alvarez y J. Claros, “Trastorno por déficit de atencion e hiperactividad (TDAH), una problematica a abordar en la política pública de primera infancia en Colombia”. Revista Salud Pública, vol.14, n° 2, pp. 113-128, 2012. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/35395

M. Cepeda y L. Bakker, “Implementación de estrategias docentes en la educación de niños con Trastorno por déficit de atención con hiperactividad”. Revista Psicologia y Pedagogía, n° 31, pp. 30-48, 2013. https://racimo.usal.edu.ar/4621/1/1303-5616-1-PB.pdf

Centro para el Control y la Prevencion de Enfermedades, “El TDAH en el salón de clases: Cómo ayudar a los niños a tener éxito en la escuela”, 2020. https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd/adhd-in-the-classroom.html

M. Hernandez, “Estudio de caso único de un paciente de 12 años diagnosticado con TDAH presentación Hiperactiva-Impulsiva”, Barranquilla: Uniersidad del Norte, 2016.

I. Yillar, “Trastorno por déficit de atención/hiperactividad”, [Trabajo de Grado], España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2005. https://www.aepap.org/sites/default/files/documento/archivos-adjuntos/guia_tdah_3_orjales1.pdf

J. Mercado y Y. Penagos, “Estudio de caso: trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en la primera infancia”, [Trabajo de Grado], Bogotá: Politecnico gran Colombiano Bogotá, 2020. https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/1679/Trastorno%20Por%20D%c3%a9ficit%20De%20Atenci%c3%b3n%20E%20Hiperactividad.pdf?sequence=1&isAllowed=y

V. Escañuela, “Integración de alumnos con TDAH en el aula de educación infantil a traves del método Barkley”, [Trabajo de Grado], Barcelona: Universidad Internacional de la Rioja, 2013. https://reunir.unir.net/handle/123456789/1710

S. Sulkes, “El Trastorno por Déficit de la Atención TDA/TDAH”, 2009. https://www.msdmanuals.com/es-co/professional/pediatr%C3%ADa/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-por-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tda-tdah#:~:text=El%20trastorno%20por%20d%C3%A9ficit%20de,o%20una%20combinaci%C3%B3n%20de%20ambas.

P. McArdle, “Attention deficit hyperactivity disorder and life span development”, Journal Psychiatry, vol. 468, n° 9, pp. 184, 2004. https://www.cambridge.org/core/journals/the-british-journal-of-psychiatry/article/attentiondeficit-hyperactivity-disorder-and-lifespan-development/7A76A20D6BC79A0B36F4830F7D4A38DB

S. Sulkes, “Trastorno de déficit de atención/hiperactividad (TDAH)”, 2020. https://www.msdmanuals.com/es/hogar/salud-infantil/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-de-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tdah

R. Hernández y C. Collado, “Metodología de la investigación”, México: Mc Graw Hill, 2014.

C. Pantoja y A. Placencia, “Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud”. Revista de la Facultad de medicina, vol. 65, n° 2, pp. 329-332, 2017. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/60235

R. Bueno, “La técnica focus group: elementos teórico prácticos”, 2018. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/123386/1/La%20t%C3%A9cnica_de_Focus_Group_2018.pdf

Universidad Internacional de Valencia, “¿Qué es la observación no participante y qué usos tiene?”, 2020. https://www.universidadviu.com/la-observacion-no-participante-usos/

American Psychiatric Association, “Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5)”, 2013. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm

M. Laredo, “Conocimientos y lagunas de los docentes sobre el TDAH: la importancia de la formación”, 2017. https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/importancia-de-la-formacion-sobre-el-tdah-en-los-profesionales-de-la-educacion.html

A. Aguiar, “Programa de Integración para niños con déficit de atencion”, [Trabajo de Grado], Córdoba: Universidad Empresarial Siglo 21, 2008. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/12494/Programa_de_integracion_para.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Perspectiv Mente, “Tolerancia A La frustración en niños con TDAH”, 2020. https://perspectivamente.com/tolerancia-la-frustracion-ninos-tdah/

A. Bañuelos, “Motivación escolar. Estudio de variables afectivas”. Revista Perfiles Educativos, vol.1, n°.6, pp. 1-6, 1993. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206011&idp=1&cid=83207

I, Loe & H. Fieldman, “Academic and Educational Outcomes of Children With ADHD”, Journal and Pediatric Psichology, vol. 32, n° 6, pp. 643–654, 2007. https://academic.oup.com/jpepsy/article/32/6/643/1021192

F. Balbuena, “Orientaciones y estrategias dirigidas al profesorado para trabajar con alumnado con trastorno por déficit de atención e hiperactividad”, España: Consejería de Educación, Cultura y Deporte, 2014. http://feaadah.org/es/sobre-el-tdah/winarcdoc.php?id=705

Tdahytu, “El reto del TDAH en el aula”, 2020. http://www.tdahytu.es/el-reto-del-tdah-en-el-aula-claves-para-crear-ambiente-de-respeto-confianza/

R. Edel, “El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 1, n° 2, pp. 34-38, 2003. https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf

Instituto de Neuropsicopedagogía, “La inclusión educativa eficaz del alumnado TDAH en el aula es una responsabilidad profesional de todos los docentes”, 2013. https://www.psicotdah.com/la-inclusion-educativa-eficaz-del-alumnado-tdah-en-el-aula-es-una-responsabilidad-profesional-de-todos-los-docentes/

S, Sulkes, “Trastorno de déficit de atención/hiperactividad (TDAH)”, 2020. https://www.msdmanuals.com/es/hogar/salud-infantil/trastornos-del-aprendizaje-y-del-desarrollo/trastorno-de-d%C3%A9ficit-de-atenci%C3%B3n-hiperactividad-tdah

Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo, la Ciencia y la Cultura, “Teaching children with disabilities in inclusive settings”, 2004. https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO23186/teaching_children_disabilities.pdf

C. Gutierrez, “Inclusión del alumnado con TDA-Hn en educación infantil:Materiales y recursos TIC”, [Trabajo de Grado], Barcelona: Universidad internacional de la Rioja, 2014. https://reunir.unir.net/handle/123456789/2526

L. Herrera, “Situación actual de la inclusión de alumnos con TDAH”, [Trabajo de Grado], México: Universidad Pedagógica Nacional, 2017. http://200.23.113.51/pdf/33852.pdf

R. Galán, “Acciones educativas de éxito con alumnado con (TDA-H) en una escuela inclusiva: una visión global”. Revista RUEDES, vol. 3, n° 5, pp. 12-26, 2014. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/5539/leivaruedes5.pdf

Z. Duarte, E. Reyes y A. Reyes, “Prevalencia de TDAH, Relación con Reprobación Escolar y Estado Nutricional en Población Escolar del Distrito Central”. Revista de los Postgrados de Medicina, vol. 13, n° 3, pp. 1-10. 2010. https://www.camjol.info/index.php/RMPM/article/view/631

A. Perote, R. Serrano, “TDA-H origen y desarrollo”, Madrid: International marketing & Comunications, 2014. http://www.institutotomaspascualsanz.com/descargas/formacion/publi/Libro_TDAH.pdf.

Published

2020-12-14

How to Cite

[1]
L. L. Sánchez-Dumez, “Pedagogical strategies for the inclusion of students with attention deficit and hyperactivity disorder”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 8, no. S1, pp. 234–243, Dec. 2020.

Issue

Section

Review Article

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.