Didactic strategy for the strengthening of citizen skills in basic education, through musical appreciation as a diagnostic mechanism of anti-values
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.3051Keywords:
didactics, strategy, music, citizenship skills, basic educationAbstract
The objective of this research article is to propose a didactic strategy to strengthen citizen skills in basic education, making use of musical appreciation as a diagnostic mechanism for anti-values. Based on a qualitative study, from an ethnographic field and at a descriptive level, two fundamental phases are fulfilled: first, the determination of the influence of the lyrics of a group of songs, in the civic competences developed by the students who are the subjects of the study; from the content analysis of the letters; secondly, the strategic design of an accompanying guide on values to improve coexistence. The population consisted of 180 students of basic secondary education, from grades 6 to 11, from an educational institute in Norte de Santander, Cúcuta, Colombia; likewise, 15 songs considered the most listened to by students. The collection techniques were the interview and the intervention through focus groups. It is concluded that, regarding the content of the lyrics, they express profanity, and guide the creation of a need for the listener, to identify with the lyrics and with the person who interprets them; This verbal message is accompanied by an auditory influence of the rhythm, which generates an identity impact on the listener from the consumption of the lyrics. Regarding the proportion of anti-values per song, of 14 anti-values, 12 of the 15 songs have 6 anti-values (42.86%). The most outstanding anti-values are obscene words, promiscuity, sexual and erotic content, and the promotion of crime. A strategy is designed to strengthen social values, a strategy consisting of an accompanying guide on values to improve coexistence
References
W Peralta, M López y H Rivera, “Repercusiones psicosociales del género musical Trap en estudiantes de segundo año turno matutino del Instituto Nacional Reino de Suecia Estelí, segundo semestre del 2019”, [Trabajo de Grado]. Managua: Universidad Autónoma de Nicaragua, 2019. https://repositorio.unan.edu.ni/13045/1/20092.pdf.
N Gómez, “Música y desarrollo de la personalidad en adolescentes: un estudio de casos y controles”, [Trabajo de Grado]. Colombia: Institución Universitaria de Envigado, 2019. https://bibliotecadigital.iue.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12717/240/1/iue_rep_pre_psi_g%C3%B3mez_2019_musica_desarrollo.pdf.
H Rubio, “La educación en valores en el contexto educativo colombiano: un análisis lógico desde la historia”. Varona. Revista Científico Metodológica, vol. 67, n° 1, pp. 1-6. 2018. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n67/1992-8238-vrcm-67-e23.pdf.
Congreso de Colombia, “Constitución Política de Colombia 1991”. Bogotá: 1991. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf.
Organización Panamericana de la Salud, “Salud del adolescente”. Ginebra: 2022. https://www.paho.org/es/temas/salud-adolescente.
F Labrador, A Requesens y M Helguera, “Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos”. Madrid. 2015. https://www.ucm.es/data/cont/docs/39-2015-03-22-Gu%C3%ADa%20para%20padres%20y%20educadores%20sobre%20el%20uso%20seguro%20de%20Internet,%20videojuegos%20y%20m%C3%B3viles.pdf.
Congreso de Colombia, “Ley 911 de 2004”. Bogotá: 2004. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-105034_archivo_pdf.pdf.
Profamilia, “Adolescencia y pubertad”. Bogotá: 2022. https://profamilia.org.co/aprende/cuerpo-sexualidad/adolescencia-y-pubertad/.
R Gómez, M Guerra, Y Rodríguez, “Influencia de la música en el desarrollo de las competencias ciudadanas en el Colegio Bienvenido Rodríguez de Guamal”. Revista Boletín REDIPE, vol. 11, n° 1, pp. 209-222. 2022. file:///C:/Users/usuario/Downloads/REVISTA+BOLETIN++REDIPE+11-1+ENERO_compressed-209-222.pdf.
Universidad Estatal a Distancia, “¿Qué son las estrategias didácticas?”. Madrid: 2013. https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf.
Ministerio de Educación Nacional, “Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas”. Bogotá: 2016. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-235147_archivo_pdf_cartilla1.pdf.
C Arguedas, “Educación musical, desarrollo infantil y adolescente y enfoque de derechos humanos: Una reseña bibliográfica”. Revista Educación, vol. 39, n° 2, pp. 79-103. 2015. https://www.redalyc.org/journal/440/44039322005/html/.
S González, “Interacciones entre música e imagen en el seno de la cultura visual contemporánea”, [Trabajo de Grado]. Málaga: Universidad de Málaga, 2017. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15844/TD_GONZALEZ_GARCIA_Sara.pdf?sequence=1&isAllowed=n.
P Conejo, “El valor formativo de la música para la educación en valores”. Revista Dedica. Revista de Educação e Humanidades, vol. 2, n° 1, pp. 263-278. 2012. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3825651.pdf.
M Escontrela, M. Pereira y J Soto, “La educación en valores a través de la música. Marco teórico y estrategias de intervención”. Barcelona: Concello de Ourense, Fundación Santa María y Universidad de Vigo. 2003. https://consumoetico.webs.uvigo.es/textos/textos/la_educacion_en_valores_a_traves_de_la_musica.doc.
R Hernández, C Fernández y P Baptista, “Metodología de la investigación”, México: McGraw-Hill, 2010.
F Arias, “El proyecto de investigaciones. Guía para la elaboración”, Caracas: Editorial Episteme, 2006.
M Martínez, “La investigación cualitativa etnográfica en educación”, México: Editorial Trillas, S.A. de C.V., 1998.
Ministerio de Salud y Protección Social, “Resolución 8430 de 1993”. Bogotá: 1993. https://www.hospitalsanpedro.org/images/Comite_Investigacion/Resolucion_8430_de_1993.pdf.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación, “Política de Ética, Bioética e Integridad Científica de Colciencias”. Bogotá: 2017. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/noticias/politica-etica.pdf.
L Berríos y M Buxarrais, “Educación en valores: análisis sobre las expectativas y los valores de los adolescentes”. Revista Educación y Educadores, vol. 16, n° 2, pp. 244-264. 2013. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-12942013000200003&script=sci_arttext&tlng=es.
J Díaz, “Desarrollo de competencias ciudadanas a través del arte”, Colombia: Universidad de la Sabana, 2013.
I Ospino y J Samper, “Estrategia didáctica para fortalecer las competencias ciudadanas a través de la lectura crítica en escenarios virtuales”, Barranquilla: Universidad de la Costa, 2014.
K Ramos, A Mosquera y X Aponzá, “Representaciones sociales de género de adolescentes de Villa Rica, a partir de la música Trap latina”, [Trabajo de Grado]. Cauca: Universidad del Valle, 2020. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/20702/Genero-Ritmo-Trap-%20Ramos-%20Karen-%203249-R175g.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, “Educación para la ciudadanía mundial”. Ginebra: 2016. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244957.
J Sánchez, “Pedagogía afectiva para la convivencia y el desarrollo humano”, Barranquilla: Corporación Universidad de la Costa-CUC, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).