Territorial marketing a strategic tool for the rural sector: Bibliographic review

Authors

  • Dario Burgos-Cañas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Dora Esther Fonseca-Pinto Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia https://orcid.org/0000-0002-8361-2648
  • Carlos Arturo Fonseca-Pinto Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.2472

Keywords:

Marketing, territory, strategic planning, development

Abstract

This review article is based on a bibliographic study in which it seeks to select to analyze and synthesize the scientific literature on territorial marketing as a fundamental and structural part for the development of the research project "Territorial Marketing: a Sustainable Development Strategy for Oak Corridor Communities in the Municipality of Sotaquirá", the bibliographic review is of a documentary type of scientific nature , supported by databases such as Scielo, Scopus, Dialnet, lens and Google Academic search engine, with a search range not less than 5 years. As results it is evident that territorial marketing has generated the necessary tools to be used as a strategy of social, economic, cultural and environmental development.

References

F. Rosas, “Una Aproximación Epistemológica y Teórica-Hacia el Marketing de Relaciones,” Rev. mkDescubre, vol. 1, no. 3, pp. 22–37, 2020, doi: http://dx.doi.org/10.36779/mktdescubre/v%23.%23.

R. D. Hisrich and R. Veland, “Entrepreneurial marketing : Entrepreneurship and marketing interface,” in Entrepreneurial Marketing, 2018, pp. 1–25.

P. Kotler, H. Kartajaya, and I. Setiawan, “Parte I: Principales tendencias en el Marketing,” in Marketing 4.0 Transforma tu estrategia para atraer el consumidor digital, LID Editor., México, 2019.

A. Fernández, C. Pérez, V. Méndez, C. Fernández, A. Méndez, and S. Calero, “Marketing social y su influencia en la solución de problemas de salud Social,” Rev. Cuba. Investig. Biomédicas, vol. 36, no. 3, pp. 1–14, 2017, [Online]. Available: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002017000300011%0Ahttp://www.scielo.org.co/pdf/pege/n41/n41a01.pdf.

E. Olivera and V. Pulido, “Social marketing: its importance in social problem solving,” Rev. Científica la UCSA, vol. 5, no. 2, pp. 26–35, 2018, doi: 10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)026-035.

A. Barrera and O. Rodríguez, “Pan estrategico de marketing territorial para vincular la declaratoria del paisaje cultural cafetero Colombiano como patriminio cultural en la oferta internacional de las empresas del sector turisticos en pereira,” Universidad Libre, 2017.

O. Vera, “Articulo de revision,” Rev. Médica La Paz, vol. 25, no. 3, pp. 63–69, 2009.

H. Reyes, “Artículos de Revisión,” Rev. Médica Chile., vol. 148, no. 1, pp. 103–108, 2020, doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100103.

F. Viteri, L. Herrera, and A. Bazurto, “Las Tendencias del Marketing : Cuales son y definiciones,” Rev. Científica Mundo la Investig. y el Conoc., vol. 1, no. 5, pp. 974–988, 2017, doi: 10.26820/recimundo/1.5.2017.974-988.

T. Suárez, “Evolución del marketing 1.0 al 4.0,” Rev. Mark. Apl., vol. 01, pp. 209–227, 2018, doi: https://doi.org/10.17979/redma.2018.01.022.4943.

L. Sabogal y S. Rojas, “Evolución del marketing experiencial: una aproximación teórica a su definición - Revisión Sistemática de Literatura,” Entramado, vol. 16, no. 1, pp. 94–107, 2020, [Online]. Available: http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v16n1/2539-0279-entra-16-01-94.pdf.

R. Hoyos, “Capítulo 1. Origen y evolución del marketing,” in Fundamentos de mercadeo, ECOE Edici., Colombia: https://www.ecoeediciones.mx/wp-content/uploads/2017/01/Fundamentos-de-Mercadeo-1.pdf, 2017, pp. 5–9.

J. M. de Vicuña, “Epílogo. Hacia una nueva era empresarial,” in El plan de marketing digital en la práctica, ESIC., Madrid, 2015, p. 243.

H. Mendivelso y F. Lobos, “LA EVOLUCIÓN DEL MARKETING : UNA APROXIMACIÓN INTEGRAL,” Rev. Chil. Econ. Y Soc., vol. 13, pp. 58–70, 2019, [Online]. Available: https://sitios.vtte.utem.cl/rches/wp-content/uploads/sites/8/2019/07/revista-CHES-vol13-n1-2019-Mendivelso-Lobos.pdf.

D. Monferrer, “El concepto de marketing,” in Fundamentos de marketing, Universita., 2013, pp. 13–27.

M. Á. Sánchez, M. Fernández, y J. J. Mier-Terán, “Revisión Teórica Del Marketing En Los Medios Sociales: Antecedentes Y Estado De La Cuestión,” Rev. Estud. Empres. Segunda Época, vol. 1, no. 1, pp. 42–57, 2018, doi: https://dx.doi.org/10.17561/ree.v2018n1.3.

P. Kotler, H. Kartajaya, and I. Setiawan, “Parte I Tendências fundamentais moldando o marketing,” in Marketing 4.0 : Do Tradicional Para O Digital, Copyright da tradução © 2017 por GMT Editores, Ed. Rio de Janeiro, 2017, pp. 16–58.

E. Kuazaqui and T. Lisboa, “Marketing: The Evolution of Digital Marketing,” Arch. Bus. Res., vol. 7, no. 9, pp. 89–96, 2019, doi: 10.14738/abr.79.7027.

P. Kotler, “Marketing and Value Creation,” J. Creat. Value, vol. 6, no. 1, pp. 10–11, 2020, doi: https://doi.org/10.1177/2394964320903559.

AMA, “Marketing Dictionary,” American Marketing Association, 2018. https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=M.

P. Kotler, H. Kartajaya, and I. Setiawan, “Marketing 4.0 in the Digital Economy,” in Marketing 4.0. Moving From Traditional to Digita, Copyright, Ed. Canada, 2017, pp. 43–45.

M. Ortiz, L. Joyanes, and L. Giraldo, “Los desafíos del marketing en la era del big data,” e-Ciencias la Inf., vol. 6, no. 1, pp. 1–30, 2016, doi: 10.15517/eci.v6i1.19005.

C. Gallucci, “la función del marketing en la empresa y en una economia social de mercado,” in La función del marketing en la empresa y en la economía, Ediciones., España –Printed in Spain- Barcelona, 2018, pp. 15–72.

T. Vallet et al., “Capítulo 1. El proceso de marketing en la empresa,” in Principios del Marketing Estrategico, Publicacio., Castelló de la Plana, 2015, pp. 19–29.

D. Páramo, “Una aproximacion al marketing social,” Pensam. Gestión, vol. 41, pp. 7–12, 2016.

D. Basil, G. Diaz, and M. Basil, “The Fundamentals of Social Marketing,” in Social Marketing in Action, Springer T., Canada: Springer Texts in Business and Economics, 2019, pp. 23–43.

A. Beuf, “El concepto de territorio: de las ambiguedades semanticas a las tensiones politicas,” ResearchGate Logo, 2017. https://www.researchgate.net/publication/320740951%0AEl.

S. Fogar, “La Multidimensionalidad del Estudio del Territorio y el Derecho a la Territoralidad Desde una Perspectiva de Construcción de Territorrialidad,” Rev. Arquit. y Diseño del Nord. argentino, vol. 8, no. 8, pp. 132–141, 2020, doi: http://dx.doi.org/10.30972/adn.084580.

F. Silva and J. Guerrero, “Prospectiva de Marketing Territorial para el Municipio de Florencia Caquetá,” Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD, 2016.

H. Capel, “Las ciencias sociales y el estudio del territorio,” Biblio 3w Rev. bibliográfica Geogr. y ciencias Soc., vol. 21, pp. 1–38, 2016, [Online]. Available: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1149.pdf.

R. Hernández, “Human Sustainable Development at a Local Level – How Territory has been included in Theories of Development,” Econ. Desarro., vol. 162, no. 2, 2019, [Online]. Available: http://scielo.sld.cu/pdf/eyd/v162n2/0252-8584-eyd-162-02-e3.pdf.

S. Boisier, “Bioregionalismo: una ventana hacia el desarrollo territorial endógeno y sustentable,” Terra Rev. Desarro. local, vol. 2015, no. 1, pp. 42–66, 2015, doi: 10.7203/terra.1.4589.

C. Pinto, “Marketing Territorial: Uma estratégia para Viseu,” Instituto Politécnico de Viseu, 2016.

J. A. Berdegué, “Una mirada crítica al desarrollo territorial rural,” in Perspectivas para el Desarrollo Rural Latinoamericano: un homenaje a Alexander Schejtman, Editorial., M. I. Fernández, Ed. Buenos Aires, pp. 263–283.

G. Wilchez-Chaux, BASE AMBIENTAL PARA LA PAZ La necesidad de hacerle gestión del riesgo al paz-conflicto. Bogotá D.C Colombia, 2016.

A. Jaramillo, “Território, espaços e saúde: redimensionar o espaço em saúde pública,” Cad. Saude Publica, vol. 34, no. 1, pp. 1–12, 2018, doi: 10.1590/0102-311x00075117.

G. Realini, “Capítulo 2: La desigualdad territorial,” in Territorios de la desigualdad, Surbanista., Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2017, pp. 61–62.

L. Herrera y L. Herrera, “Territorio y territorialidad: Teorías en confluencia y refutación,” Rev. Ciencias Soc. y Humanas la Univ. Politécnica Sales. del Ecuador, vol. 32, pp. 99–120, 2020, doi: 10.17163/uni.n32.2020.05.

M. Sili, “Acción territorial y construcción del desarrollo. La experiencia de zonas rurales de la Pampa argentina,” Rev. Geogr. Norte Gd., vol. 75, pp. 201–228, 2020, doi: 10.4067/s0718-34022020000100201.

G. Benko, “Estrategias de comunicación y marketing urbano,” EURE, vol. 26, no. 79, pp. 67–76, 2000, doi: 10.4067/s0250-71612000007900004.

G. Benko y A. Lipietz, Las regiones que ganan. Distritos y redes. Los nuevos paradigmas de la geografía económica, Alfons el. Valenciana - España, 1994.

B. Meyronin and C. Ditandy, Du management au marketing des servicess-3e éd.: Développez la culture de service de votre entreprise. Dunod. Paris-France: © Dunod, 2015.

M. Pyrtko, “Marketing As a Tool for the Development of Territorial Communities,” State Reg. Ser. Econ. Bus., vol. 4, no. 109, pp. 63–68, 2019, doi: 10.32840/1814-1161/2019-4-11.

G. Benko, “Estrategias de comunicación y marketing urbano,” Red Rev. Científicas América Lat., vol. 26, pp. 2–14, 2000, [Online]. Available: https://www.redalyc.org/pdf/196/19607904.pdf.

B. Sousa, A. Malheiro, and C. Miranda, “O Marketing Territorial como Contributo para a Segmentação Turística: Modelo conceptual no turismo de shopping,” Int. J. Mark. Commun. New Media, no. 5, pp. 93–116, 2019, [Online]. Available: http://u3isjournal.isvouga.pt/index.php/ijmcnm/article/view/376/202.

I. Selkani, “El impacto de un festival sobre la mejora de la imagen de la ciudad a través del marketing territoria,” UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA (España), 2018.

X. Oliveras, “Estrategias de marketing territorial en una región transfronteriza : Tamaulipas-Texas,” Rev. Estud. Transfront., vol. 15, no. 2, pp. 97–122, 2015, [Online]. Available: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ssa/v15n2/art05.pdf.

Y. Caro, E. Amilcar, and A. Gómez, “Qué es y cómo se desarrolla un plan de marketing territorial,” Rev. Gestión-organización-Negocios, vol. 2, no. 2, pp. 75–82, 2015, [Online]. Available: https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/102/83.

Z. Rajaa, R. Mohamed, and H. Zeggai, “Diagnostic Marketing Territirial de la Wilaya D’oran en Algerie: Analyse et Perspective,” Rev. Int. du Mark. Manag. Strat., vol. 1, no. 1, pp. 123–144, 2019, [Online]. Available: https://zenodo.org/record/3520207#.YGOyX69KjIU.

V. Nakonechnykh, M. Zhuravleva, A. Sivkova, and S. Volokhova, “The impact of the territorial marketing on highlighting the brand ‘baikal’ in the baikal region,” Geoj. Tour. Geosites, vol. 27, no. 4, pp. 1271–1279, 2019, doi: 10.30892/gtg.27413-432.

N. Tovma, B. Nursultan, L. Bimendiyeva, Z. Kozhamkulova, and Z. Akhmetova, “Territorial marketing and its role in determining regional competitiveness. Evaluating supply chain management,” Uncertain Supply Chain Manag., vol. 8, no. 1, pp. 1–16, 2020, doi: 10.5267/j.uscm.2019.10.001.

N. Ivanov, “Territorial marketing as a source of increasing of the region’s attractiveness,” J. Econ., 2016.

R. Hassib and S. Ibtissem, “Territorial marketing: A tool for developing the attractiveness of territories,” A/Z ITU J. Fac. Archit., vol. 15, no. 3, pp. 61–69, 2018, doi: 10.5505/ITUJFA.2018.14622.

E. Pijet and P. Migoń, “Promoting and Interpreting Geoheritage at the Local Level—Bottom-up Approach in the Land of Extinct Volcanoes, Sudetes, SW Poland,” Geoheritage, vol. 11, no. 4, pp. 1227–1236, 2019, doi: 10.1007/s12371-019-00357-2.

S. Moussalim and A. Chakor, “Marketing territorial: Quelles specifites pour les territoires du sud? une analyse a travers le prisme d´une region marcaine,” Rev. Int. du Mark. Manag. Strat., vol. 1, no. 3, pp. 15–41, 2019, doi: 2665-7341.

S. Rua, “Estrategias De Marketing Territorial Aplicadas a Un Gran Proyecto Urbano Desde La Perspectiva De Sus Actores .,” Universidad de Buenos Aires., 2015. https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/80437/13MVD_RuaSandra.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

E. J. Adil, “Le marketing territorial face mutations strategiques: cas du Maroc.,” Rev. Int. du Mark. Manag. Strat., vol. 1, no. 3, pp. 82–103, 2019.

Published

2020-12-14

How to Cite

[1]
D. Burgos-Cañas, D. E. Fonseca-Pinto, and C. A. Fonseca-Pinto, “Territorial marketing a strategic tool for the rural sector: Bibliographic review”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 8, no. S1, pp. 286–294, Dec. 2020.

Issue

Section

Review Article

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.