Pedagogical proposal for the improvement of reading comprehension, based on socio-educational integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.1017

Keywords:

pedagogical propasal, reading comprehension, socio-educational integration

Abstract

For today's society, the correlation between society and education is fundamental, even more so if the influence of telecommunications on human processes is taken into account, which has reduced direct contact between people. Likewise, it is a current challenge of the educational processes in basic education, the improvement of reading skills, with language being one of the primary areas in the development of human beings in society. In this context, this article is proposed with the aim of showing a pedagogical proposal of socio-educational integration for the improvement of reading comprehension, called "PPECLE: Read with you, Read with me", which served as a pedagogical strategy within the framework of a Quantitative research with a quasi-experimental design and explanatory level, in which 320 subjects were worked, among students and parents of the sixth grade of the La Frontera Educational Institution, Villa del Rosario municipality, Colombia. As a technique for collecting information, the following were used: a reading comprehension test (post-test) to demonstrate performance after the proposal, and questionnaires for parents and students to measure the impact of the proposal. Regarding the improvement of reading comprehension through the designed proposal, it was obtained through the Mann Whitney test, the demonstration of change with a high level of significance (0.04) in the performance achieved with respect to the pre-test that served as the basis for the proposal When evaluating the effectiveness of the proposal as a pedagogical mechanism of socio-educational integration for the reading work, satisfactory results were found in the indicators fulfillment of the objective (93%), favorable environment (83%) and design (77% ). It is concluded that the proposal improves reading comprehension and positively impacts the family, school and social environment, as well as the emotional state of the students.

References

F. Marmolejo y A. Jiménez, “Inferencias, modelos de situaciones y emociones en textos narrativos. El caso de los niños en edad preescolar”. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, vol. 8, n° 2, pp. 93-138, 2006.

L. Alvarado y M. García, “Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas”. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, vol. 9, n° 2, pp. 187-202, 2008.

L. Bonell, “La promoción de la participación educativa de las familias en la escuela desde una perspectiva transformadora: un estudio de casos”, [Tesis Doctoral], España: Universidad de Valladolid, 2016.

Instituto Colombiano para la Educación Superior, “SABER PRO Informe Nacional de Resultados 2016-2017”. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2018.

Ministerio de Educación Nacional, “Índice Sintético de Calidad Educativa de la Institución Educativa La Frontera”, 2017.

Ministerio de Educación Nacional, “Índice Sintético de Calidad Educativa de la Institución Educativa La Frontera”, 2018.

L. Ramírez, “Desarrollo de competencias en la comprensión lectora: La comprensión lectora como una herramienta que apoya al desarrollo de nuevas competencias”, España: Editorial Académica Española, 2017.

Organization for Economic Cooperation and Development, “PISA for Development Assessment and Analytical Framework: Reading, Mathematics and Science”, Paris: OECD Publishing, 2017.

I. Escudero, “Las inferencias en la comprensión lectora: Una ventana hacia los procesos cognitivos en segundas lenguas”. Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la Enseñanza de Lenguas, vol. 4, n° 7, pp 6-32, 2010. https://doi.org/10.26378/rnlael47127

R. Strang, “Procesos del aprendizaje infantil”, Buenos Aires: Paidós, 1965.

M. Aravena. (2004). “Noción de inferencia y procesamiento inferencial en personas con daño cerebral”. Onomázein. [PDF]. 10 (2), pp 145-162. Disponible en [http://www.redalyc.org/pdf/1345/134517755007.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, “Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). Análisis curricular”, Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO), 2013.

A. Montero, L. Zambrano y C. Zerpa, “La comprensión lectora desde el constructivismo”. Cuadernos Latinoamericanos, vol. 25, n° 1, pp. 9-27, 2014.

L. Tuffanelli, “Didácticas de Las Operaciones Mentales”, Madrid: Ediciones Narcea S.A., 2010.

Real Academia Española, “Inferir”, 2010.

Ministerio de Educación Nacional, “Lineamientos Curriculares en Lengua Castellana”, Bogotá, 1998.

G. Parodi, “Comprensión de textos escritos”. Argentina: Universidad de Buenos Aires, 2005.

M. Rodríguez, “Estrategias didácticas para la comprensión lectora en estudiantes de segundo grado de la básica primaria”. Gestión Competitividad e Innovación, vol. 4, n° 2, pp. 1-14, 2016.

J. Martín, “La comprensión de textos expositivos en el aula de ciencias sociales en la educación secundaria”, [Tesis Doctoral], España: Universidad de Granada, 2013.

U. Eco, “Los límites de la interpretación”, España: Editorial De Bolsillo, 1992.

M. Lipman, “Pensamiento complejo y educación”, Madrid: Ediciones de La Torre, 1997.

R. Thorndike, “La comprensión lectora: Educación en quince países”, Nueva York: John Wiley, 1973.

C. Argyris, D. Schon, “Organizational Learning: A Theory of Action Perspective”, San Francisco: Addison Wesley, 1978.

D. Ausubel, “Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo”, México: Trillas, 1995.

G. Marciales, “Pensamiento crítico: diferencias en estudiantes universitarios en el tipo de creencias, estrategias e inferencias en la lectura crítica de textos”, [Tesis Doctoral], Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2003.

F. Marmolejo y A. Jiménez, “Inferencias, modelos de situaciones y emociones en textos narrativos. El caso de los niños en edad preescolar”. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, vol. 8, n° 2, pp 93-138, 2006.

D. Saldaña, “Teoría de la mente y lectura en las personas con trastornos del espectro autista: hipótesis para una relación compleja”. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, vol. 28, n° 2, pp. 117-125, 2008. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(08)70050-0

R. Cárdenas y E. Santrich, “Factores asociados a la compresión lectora en los estudiantes de noveno grado de la I.E.D. “Jesús Maestro Fe y Alegría” de Barranquilla”, [Tesis de Maestría], Barranquilla: Universidad de la Costa, 2015.

C. Coll y I. Solé, “Los profesores y la concepción constructivista”, Barcelona: Graó, 1993.

I. Solé, “Estrategias de comprensión de la lectura”, Barcelona: Graó,1996.

R. Valls, M. Soler y R. Flecha, “Lectura dialógica: Interacciones que mejoran y aceleran la lectura”. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 46, n° 1, pp. 71-87, 2008.

M. Rodríguez y G. Jaimes, “El enfoque semántico comunicativo en la enseñanza de la lengua materna: Balance y perspectivas”. Revista Universidad Distrital, vol. 4, n° 1, pp. 9-13, 1999. https://doi.org/10.14483/22486798.2422

M. Dubois, “El proceso de lectura, de la teoría a la práctica”, 2015.

R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, “Metodología de la investigación”, México: McGraw-Hill Interamericana, 2010.

M. Ochoa, “Martes de prueba sexto grado. Prueba de Lenguaje”, 2018.

J. Supo, “Cómo validar un instrumento”, Perú: Biblioteca Nacional del Perú, 2013.

H. Oviedo y A. Campos, “Aproximación al uso del coeficiente de Alfa de Cronbach”, Revista Colombiana de Psiquiatría, vol. 34, n° 4, pp. 572-580, 2015.

A. Rodríguez, “La integración socioeducativa, factor clave para una mejor comprensión lectora”. INNOVA Research Journal, vol. 5, n° 3.1, pp. 76-88. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1491

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, “La comprensión lectora”, 2010.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, “Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana”. Santiago de Chile: Oficina Regional para la Educación de América Latina y el Caribe, 2014.

Organization for Economic Cooperation and Development, “PISA for Development Assessment and Analytical Framework: Reading, Mathematics and Science”, París: OECD Publishing, 2017.

Ministerio de Educación Nacional, “Cartilla para Padres de Familia. ¿Cómo participar en los procesos educativos de la escuela?”, 2007.

Ministerio de Educación Nacional, “Plan Nacional de Lectura y Escritura (PNLE)”, 2016.

M. Velazco y F. Mosquera, “Estrategias didácticas para el aprendizaje colaborativo”, 2010.

T. Izquierdo, M. Sánchez y M. López, “Determinantes del entorno familiar en el fomento del hábito lector del alumnado de Educación Primaria”. Estudios sobre Educación, vol. 36, n° 1, pp. 157-179, 2019. https://doi.org/10.15581/004.36.157-179

I. Solé, “Competencia lectora y aprendizaje”. Revista iberoamericana de educación. Didáctica de la Lengua y la Literatura, vol. 59, n° 1, pp. 43–61, 2011. https://doi.org/10.35362/rie590456

C. Mekis, “El Centro de Recursos para el Aprendizaje, CRA. La nueva biblioteca multimedial que responde a las transformaciones y desafíos de la nueva educación”, España: UNESCO / CERLALC, 2007.

D. Cassany, “Los enfoques comunicativos: Elogio y crítica”. Lingüística y Literatura, vol. 36-37, n° 1, pp. 11-33, 1999.

A. Maslow, “El hombre autorrealizado, hacia una psicología del ser”, Buenos Aires: Troquel, 1968.

M. Petit, “La lectura, íntima y compartida”, 2017.

Ministerio de Educación Nacional, “Familias lectoras. Cómo formar lectores y escritores en el hogar”, Bogotá: Serie Río de Letras, Manuales y Cartillas PNLE, 2016.

Fundación Jaume Bofill, “LECXIT, Lectura para el éxito educativo”, 2017.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, “Guía de uso e interpretación de resultados”, Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2018.

Published

2021-05-01

How to Cite

[1]
A. de las M. Rodríguez-Martinez, “Pedagogical proposal for the improvement of reading comprehension, based on socio-educational integration”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 9, no. 2, pp. 1–8, May 2021.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.