Pedagogic strategy based on information and communication technologies (tic), for the teaching of the basic principles of social conviviality.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.567Keywords:
Pedagogical strategy, ICT, school coexistence.1139-663.Abstract
Research is proposed with the general objective of proposing the use of ICT as a pedagogical strategy for teaching the basic
principles of social coexistence of students of the Carlos Pérez Escalante Educational Institution of the city of San José de Cúcuta, Norte de
Santander, Colombia, validating the need to achieve higher levels of integration and harmony among students, due to the problems arising
with them. The study is structured in quantitative, descriptive-type research, under field design in feasible project modality. In addition, the
population and research sample was made up of eighty teachers (80) who serve primary school children. The collection of information was
developed through the survey technique using as an instrument a questionnaire with 22 items under the Likert scale with five answer options:
Always, almost always, sometimes, almost never and never. The results of these instruments were analysed by descriptive and interpreted
statistics. From this analysis, the corresponding proposal was made, as well as the conclusions and recommendations.
References
H. Gallardo-Pérez, «El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación,» Respuestas, vol. 19, nº 2, pp. 81-92, 2014.
J. A. Pabón-Gómez, «Las TICs y la lúdica como herramientas facilitadoras en el aprendizaje de la matemática,» Eco. Mat, vol. 5, nº 1, pp. 37-48, 2014.
M. Martín, C. Hernández-Suarez y S. Mendoza-Lizcano, «Ambientes de aprendizaje basados en herramientas web para el desarrollo de competencias TIC en la docencia,» rev.perspect, vol. 2, nº 1, pp. 97-104, 2017.
M. Martín, C. Hernández-Suarez y S. Mendoza-Lizcano, «Ambientes de aprendizaje basados en herramientas web para el desarrollo de competencias TIC en la docencia,» rev.perspect, vol. 2, nº 1, pp. 97-104, 2017.
L. F. Rentería Ramírez y N. G. Quintero Romero, «Diseño de una estrategia de gestión educativa para mejorar los niveles de convivencia en el Colegio Rafael Uribe Uribe de Ciudad Bolívar,» 2009. [En línea]. Available: https://repositoryjaveriana.edu.co/bitstream/handel/10554/219/edu4.pdf?sequence=1
N. Perez Toro y V. J. Pinzon Torrado, «Prácticas agresivas en el aula, influidas por factores socioculturales y su relación con la construcción y desarrollo de la convivencia escolar.,» [En línea]. Available: https://repository.unad.edu.co/handle/10596/2264.
T. Bernardo, «7 aprendizajes básicos para la educación en la convivencia social. Educando para hacer posibles la vida y la felicidad.,» Fundación Social, programa de comunicación social, Santafé de Bogotá, 1996.
H. S. Roberto, Metodología de la Investigación, México: McGrawHill, 2005.
R. F. C. &. Hernández, Metodología de la Investigación., México, DF: Mc. Graw Hill, 1997.
Sabino, El Proceso de Investigación, Caracas: Panapo.
J. Furguerle, B. Villegas y Z. Daboín, «Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
A. Sánchez, «Incidencia en el desarrollo de estrategias de aprendizaje en los contenidos de las funciones reales mediante la plataforma Moodle,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 5, nº 1, 2017.
R. Bautista-Rico, «El uso didáctico de las TICS en el mejoramiento de la labor didáctica en la escuela colombiana,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 5, nº 2, 2017.
Beatriz, «La Formación del Profesorado y el uso pedagógico de las tics,» Revista de Educación a distancia No. 38, p. 4, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).