Perception of teaching in humanized care vs. Formative practice by nursing students.

Authors

  • Marta Gualdrón Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia
  • Kelly Barrera-Ortega Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia
  • Natalia Parra-González Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15649/346030X.507

Keywords:

Perception, Integral care, Humanization, Moral, Ethics, Quality.

Abstract

Humanized care must be the result of the disciplinary interrelationship between knowledge and action, in order to provide
affective and effective care to the patient. For this reason, it is considered important to evaluate the conditions in which care is offered, the
attitudes of nursing staff towards patients and family, as a basis for qualitative analysis of the quality of service offered during the application
of medical procedures. The qualitative work was developed with nursing students from the 4th to the 9th semester of the University of Santander,
Cúcuta - Colombia, where through observation and interviews the bases of the analysis were established, the objective of the research. It is
evident the good perception that the students have during their formation, being integrally educated by the teachers as for the humanized care
and in this way applying what they learned in the formative practice, standing out as integral students. Likewise, they assertively describe the
concept of humanization, specifying that humanization is the series of cares that nursing provides to the patient in his physical and mental state,
worrying not only about the scientific procedures but also about the accompaniment, the listening, the environment and the dialogue with the
patient and his family. Finally, they affirmed that they have had experiences in their formative practices that have marked their life as
professionals, where they have learned to place themselves in the place of the other and not only to have the vision of a patient, but also to see
him as a human being who feels, who suffers and who needs, in addition to receiving treatment, to receive integral care to achieve his recovery.

Author Biographies

Marta Gualdrón, Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

Kelly Barrera-Ortega, Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

Natalia Parra-González, Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

Universidad de Santander, Facultad de Ciencias de la Salud, Cúcuta Colombia

References

K. Denzin Norman, L. Yvonna y S, «The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. Introduction.,» The Discipline and Practice of Qualitative Research, pp. 1-13, 2005.

A. Suarez Montes, L. Fajardo cantor, E. Barrientos Monsalve y Y. Rios Epalza, «Estrategias pedagógicas de micro finanzas a los estudiantes del Colegio Municipal Aeropuerto,» Mundo FESC, vol. 4, nº 8, pp. 17- 21, 2017.

M. García-Echeverri, P. Hurtado-Olaya, D. Quintero-Patiño, D. Rivera-Porras y Y. Ureña-Villamizar, «La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional,» Revista Espacios, vol. 39, nº 49, pp. 8-21, 2018.

P. Hurtado-Olaya, M. García-Echeverri, D. Rivera-Porras y J. Forgiony-Santos, «Las estrategias de aprendizaje y la creatividad: Una relación que favorece el procesamiento de la información,» Revista Espacios, vol. 39, nº 17, pp. 12-29, 2018.

J. Forgiony-Santos, «Prácticas pedagógicas: Concepciones, roles y métodos en la formación del psicólogo bolivariano,» de Prácticas pedagógicas, Maracaibo, Ediciones Universidad del Zulia, 2017, pp. 198-218.

D. Rivera-Porras, «Prácticas pedagógicas: Desarrollo humano y construcción de sentido,» de Encrucijadas pedagógicas: Resignificación, emergencias y praxis educativa, Maracaibo, Ediciones Astro Data, S.A., 2017, pp. 339-363.

E. Barrientos Monsalve y N. Rosales Nuñez, «Modelo gerencial dentro del paradigma del capital intelectual para el sector hotelero de la ciudad de Cúcuta-Colombia.,» Revista Argentina de Investigación en negocios., pp. 85- 96, 2018.

E. Zambrano-Miranda, M. Botello Sánchez y C. Marulanda Ascanio, «Índice de desempeño exportador de la industria del calzado y sus partes de Norte de Santander 2007-2012,» Mundo FESC, vol. 8, nº 16, pp. 41- 54, 2018.

A. Flores, J. Cristhy y L. C. Alvarado Lovera, «Percepción de los estudiantes de la escuela de enfermería Padre Luis Tezza acerca del rol docente en la formación del cuidado humanizado,» 2015.

I. A. Herrera-Zuleta, L. A. Bautista-Perdomo, M. J. López-Reina, M. I. Ordoñez-Correa, J. J. Rojas-Rivera, H. Suarez-Riascos y J. A. Vallejo-Moreno, «Percepciones de las gestantes en torno al cuidado humanizado por enfermería.,» Revista Ciencia y Cuidado, vol. 13, nº 2, pp. 58-72, 2016.

M. L. Correa Zambrano, «La humanización de la atención en los servicios de salud: un asunto de cuidado.,» Revista cuidarte, vol. 7, nº 1, pp. 1210- 1218, 2016.

C. Flórez-Gutiérrez, A. Mayorga-Palacios y L. Vargas-Escobar, « La práctica formativa como escenario de aprendizaje significativo del cuidado de enfermería.,» Revista Colombiana de Enfermería, vol. 12, nº 14, pp. 93-103, 2017.

Z. C. Nieto-Sanchez, «El e-learning como recurso de desarrollo educativo,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 6, nº 2, 2018.

L. F. Bohorquez-Chacón y Y. K. Torrado, «Diseño de un modelo pedagógico para la enseñanza de fundamentos de programación de computadores basado en el uso de la tecnología como mediación pedagógica,» Respuestas, vol. 10, nº 1, 2005.

L. F. Bohórquez-Chacón, «La universidad, los problemas sociales de la ciencia y la tecnología frente al reto del desarrollo sustentable,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.

A. L. Abreo, B. D. Pinzón y L. F. Bohórquez-Chacón, «Programa responsabilidad social empresarial: Empresa Global Service & Business S.A.S.,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 6, nº 2, 2018.

M. Canales-Vergara, S. Valenzuela-Suazo y T. Paravic-Klijn, «Condiciones de trabajo de los profesionales de enfermería en Chile.,» Enfermería universitaria, vol. 13, nº 3, pp. 178- 186, 2016.

J. Watson, «Caring science and the next decade of holistic healing: Transforming self and system from the inside out. Beginnings Spring,» vol. 30, 2010.

L. Rivera y A. Triana, «Percepción de comportamientos de Cuidado Humanizado de Enfermería en la Clínica del Country,» Rev. Av. Enferm, vol. 25, nº 1, pp. 54- 66, s.f.

U. N. d. Colombia, Grupo de cuidado., Bogota: Unibiblos, 2000.

J. E. Montesdeoca Castelo, Z. Pasmiño y C. Elizabeth, Percepción de los pacientes con pie diabético sobre los cuidados de enfermería en la curación avanzada de heridas de la Consulta Externa del Hospital General del Norte de Guayaquil, 2018.

J. Watson, Caring science and the next decade of holistic healing: Transforming self and system from the inside out. Beginnings Spring, vol. 30, 2010.

D. Rivera-Porras y M. Ruiz, «Satisfacción del Estudiantes que Actualmente Cursa Electivas en Bienestar Institucional FESC,» Mundo FESC, vol. 1, nº 9, pp. 79-94, 2015.

R. Hernàndez S., F. C y P. Baptista L., Metodología de la Investigación, Sexta ed., 2016.

K. Y. Robert, Estudio de caso como metodología, 2016.

R. Jiménez, «Metodología de la investigación. Elementos básicos para la investigación clínica,» 1998.

R. Y. Bautista-Rico, «El uso didáctico de las TICS en el mejoramiento de la labor didáctica en la escuela colombiana,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 2, 2017.

A. Villa-Peralta, «La formación educativa del ingeniero y la compleja realidad del mundo contemporáneo,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 2, 2017.

J. E. Parra-Martínez, «La gestión eficaz en educación y su importancia en acción gerencial educativa de Colombia,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 2, 2017.

M. E. Daza-Rodríguez, M. I. Daza-Porto y A. B. Pérez-Orozco, «Servicio al cliente: una estrategia gerencial para incrementar la competitividad organizacional en empresas de Valledupar (Colombia),» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 1, 2017.

A. Sánchez, «Incidencia en el desarrollo de estrategias de aprendizaje en los contenidos de las funciones reales mediante la plataforma Moodle,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 1, 2017.

F. Zambrano, D. González y R. Peñaloza, «El turismo rural una visión desde el ámbito internacional, nacional y del estado Táchira – Venezuela,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 5, nº 1, 2017.

I. C. Pabón-Silva y C. M. Cabrera-Osejo, «La humanización en el cuidado de pacientes para lograr una atención de alta calidad,» Revista UNIMAR, vol. 26, nº 1, 2008.

C. Marulanda Ascanio y D. Peñaranda Vergel, «Estrategias comerciales para evitar la fuga de clientes del Banco Bilbao Vizcaya Argentaria BBVA de la sucursal Ocaña,» Mundo FESC, vol. 8, nº 16, 2018.

Published

2019-01-01

How to Cite

[1]
M. Gualdrón, K. . Barrera-Ortega, and . N. . Parra-González, “Perception of teaching in humanized care vs. Formative practice by nursing students”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, no. S1, pp. 7–12, Jan. 2019.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.