Didactic strategies for the promotion of environmental values in primary education.

Authors

  • Rolando Antonio Eslava-Zapata Universidad de los Andes, Venezuela
  • Marylin Viviana Zambrano-Vivas Universidad de los Andes, Venezuela
  • Edixon Javier Chacón-Guerrero Universidad de los Andes, Venezuela
  • Hilário Alonso González-Júnior Universidad de los Andes, Venezuela
  • Andersson Jose Martínez-Nieto Martínez-Nieto Universidad de los Andes, Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.476

Keywords:

Environmental values, teaching strategies, primary education.

Abstract

The objective of this article was to study didactic strategies for the promotion of environmental values. In this way, from a
documentary review the didactic strategies used by the teacher for the teaching of values were characterized, they described the types of values
taught in primary education, they identified the types of environmental values taught by the teacher in primary education and some strategies
used to develop environmental values were reported. The results made it possible to demonstrate that there are various teaching strategies that
can be used for the teaching of environmental values; Likewise, it is evident that there is a way to go for the incorporation and strengthening of
strategies for the promotion of environmental values in favor of a more sensitive society with the defense of nature.

Author Biographies

Rolando Antonio Eslava-Zapata, Universidad de los Andes, Venezuela

Rolando Antonio Eslava Zapata, Universidad de los Andes - Venezuela Rolando Eslava Zapata. Profesor Asociado de la Universidad de Los Andes “Dr. Pedro Rincón Gutiérrez” – Táchira - Venezuela, Licenciado en Contaduría Pública, Licenciado en Administración y Magister en Ciencias Contables obtenidos en la Universidad de Los Andes - Venezuela. Diploma de Estudios Avanzados y Doctor en el programa de “Nuevas tendencias en administración de organizaciones” obtenidos en la Universidad Complutense de Madrid. Postdoctorado en “Desarrollo Humano” obtenido en la Universidad de los Andes - Venezuela. Email: rolandoeslava@gmail.com.

Marylin Viviana Zambrano-Vivas, Universidad de los Andes, Venezuela

Universidad de los Andes, Venezuela

Edixon Javier Chacón-Guerrero, Universidad de los Andes, Venezuela

Edixon Javier Chacón Guerrero, Universidad de los Andes, Venezuela Doctor en Psicología – Programa Metodología de las Ciencias del Comportamiento, Licenciado en Informática y Matemática.

Hilário Alonso González-Júnior, Universidad de los Andes, Venezuela

Universidad de los Andes, Venezuela

Andersson Jose Martínez-Nieto Martínez-Nieto, Universidad de los Andes, Venezuela

Universidad de los Andes, Venezuela

References

I. F. Medina Arboleda y P. Páramo, « La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico,» Revista Colombiana de Educación, vol. 66, pp. 19-72, 2014.

M. Acuña y M. A., «Recreación y Educación Ambiental: algo más que volver a crear.,» Revista de Investigación, vol. 78, nº 37, pp. 213-230, 2013.

O. Hall Rose y P. Bridgewater, «La educación ambiental: pilar de un desarrollo sostenible.,» Perspectivas, vol. 33, nº 3, pp. 20-32,, 2003.

M. Novo, «La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible.,» Revista de Educación, pp. 195-217, 2009.

R. Martínez Castillo, «La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual.,» Revista Electrónica Educare, vol. 14, nº 1, pp. 97-111, 2010.

M. Rickinson, «Learners and learning in environmental education: A critical review of the evidence. Environmental Education Research,» vol. 7, nº 3, pp. 207-320, 2001.

P. Sund y J. Greve Lysgaard, « Reclaim “Education” in Environmental and Sustainability Education Research,» Sustainability, vol. 5, pp. 1598-1616, 2013.

R. B. Stevenson, «Sense of Place in Australian Environmental Education Research: Distinctive, Missing or Displaced?,» Australian Journal of Environmental Education, vol. 27, nº 1, pp. 46-55, 2011.

N. M. Ardoin y C. y. K. E. Clark, «An exploration of future trends in environmental education research,» . Environmental Education Research., vol. 19, nº 4, pp. 499-520, 2013..

M. Iacob, «Educação ambiental: Política e prática.,» Revista de Gestão e Avaliação Educacional, vol. 2, nº 4, pp. 63-71, 2013.

E. González Gaudiano, «Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina y el Caribe.,» Desenvolvimento e Meio Ambiente, vol. 3, pp. 141-158, 2001.

L. Ortiz Jiménez, H. Salmerón Pérez y S. Rodríguez Fernández, «La enseñanza de estrategias de aprendizaje en educación infantil,» Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 11, nº 2, pp. 1-22, 2007.

F. Barriga, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, México: Mc GRAW-Hill, 1999.

M. Álvarez, S. Alzamora, V. Delgado, P. Garayo, V. Moreno, R. Moretta y A. Negrotto, «Prácticas docentes y estrategias de enseñanza y de aprendizaje.,» Educación, Lenguaje y Sociedad, vol. 5, pp. 81-106, 2008.

F. E. ,. Salcedo Iglesias, «Papel del profesor en la enseñanza de estrategias de Aprendizaje.,» Revista Didasc@lia: Didáctica &Educación, vol. 3, nº 3, pp. 17- 28, 2012.

M. J. Mayorga Fernández y D. Madrid Vivar, «Modelos didácticos y estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior.,» Tendencias Pedagógicas, vol. 15, nº 1, pp. 91-111, 2010..

M. González Peiteado, «Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente,» Revista Estilos de Aprendizaje, vol. 11, nº 11, pp. 51-70, 2013.

J. C. Tovar Gálvez, «Modelo metacognitivo como integrador de estrategias de enseñanza y estrategias de aprendizaje de las ciencias, y su relación con las competencias,» Revista Iberoamericana de Educación, pp. 1-9, 2008.

N. Crespo, «Metacognición: cuatro vertientes de una teoría.,» Revista Signos, pp. 97-115, 2002.

M. H. Behzadi, F. H. Lotfi y N. Mahboudi, « The study of teaching effective strategies on student's math achievements.,» Mathematics Education Trends and Research, pp. 1-8, 2014.

D. Martínez, Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias., Madrid: Alianza, 2004.

M. ,. Córmack Lynch, «Estrategias de aprendizaje y de enseñanza en la educación del menor de 6 años.,» Acción Pedagógica, vol. 13, nº 2, pp. 154-161, 2004.

F. Barriga y G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo., México: McGraw-Hill, 2003.

C. Quiñonez Farro, «Metodología de estrategia enseñanza-aprendizaje y estilos de aprendizaje. Umbral,» Revista de Educación, Cultura y Sociedad, vol. 4, nº 6, pp. 48- 61, 2004.

B. Clavijo y P. Marín, «Identifying Translation Teaching Strategies: An Exploratory Study.,» International Journal of Humanities and Social Science, vol. 3, nº 21, pp. 71-78, 2013.

J. Beltrán, Estrategias de aprendizaje. Variables y procesos básicos, Madrid: Síntesis, 2006.

A. L. Franzoni y S. Assar, «Student Learning Styles Adaptation Method Based on Teaching Strategies and Electronic Media,» Educational Technology & Society, vol. 12, nº 4, p. 15–29, 2009.

A. Marchesi Ullastres, «La lectura como estrategia para el cambio educativo,» Revista de Educación, pp. 15-35, 2005.

G. López Aymes, «Pensamiento crítico en el aula,» Docencia e Investigación, vol. 37, nº 22, pp. 41-60, 2012.

A. d. l. Herrán, «Técnicas didácticas para una enseñanza más formativa, Estrategias y metodologías para la formación del estudiante en la actualidad,» Cuba, 2011.

G. Fayombo, «Learning Styles, Teaching Strategies and Academic Achievement among some Psychology Undergraduates in Barbados,» Caribbean Educational Research Journal, vol. 3, nº 2, pp. 46-61, 2015.

L. A. Rodríguez, M. Borroto, I. Gutiérrez, Y. Talabera, M. Quesada y A. Nuñez, «Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas,» Revista Electrónic@ de Medio Ambiente, vol. 10, pp. 1- 12, 2011.

C. Vargas y M. R. Estupiñán, «Estrategias para la educación ambiental con escolares pobladores del páramo rabanal (Boyacá),» Luna Azúl, vol. 34, pp. 10- 25, 2012.

A. E. Rodríguez y M. I. Castillo Ramos, «Educación Ambiental para el nivel medio superior: propuesta y evaluación.,» Revista Iberoamericana de Educación, vol. 46, nº 2, pp. 1- 11, 2008.

H. G. Małgorzata Bartoszewicz, «The Effects of Using the Share Point Platform in Teaching Science Students and Teachers, Facilitating Effective Student Learning through Teacher Research and Innovation (,» Slovenia: , 2010.

L. Cardellini, «Acquiring and Assessing Structural Representations of Students’Knowledge, Facilitating Effective Student Learning through Teacher Research and Innovation,» Slovenia: Faculty of Education, University of Ljubljana, 2010.

R. M. Felder y R. Brent, «Understanding Student Differences,» Journal of Engineering Education, vol. 94, nº 1, pp. 57-72, 2005.

F. Khurshid y U. Ansari, «Effects of Innovative Teaching Strategies on Students’ Performance,» Global Journal of Human Social Science Linguistics & Education, vol. 12, nº 10, pp. 46-53, 2012.

B. Barba, «Educación y valores: Una búsqueda para reconstruir la convivencia.,» Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 10, nº 24, pp. 9- 14, 2005.

Y. Tirri, Valores Humanos en Educación., Venezuela:: Editorial Júpiter. , 1998..

J. M. Parra Ortiz, «La Educación en valores y su práctica en el aula.,» Tendencias Pedagógicas, vol. 8, pp. 69- 83, 2003.

M. A. Santos Guerra, «Una pretensión problemática: educar para los valores y preparar para la vida,» Revista de Educación, vol. 351, pp. 23-47, 2010.

M. Acosta de Valera y H. Páez, «Estrategias didácticas para Educar en Valores. 10 Valores con Intencionalidad.,» Revista Educación en Valores, vol. 2, nº 8, pp. 57-69, 2007.

M. Moleiro, Relatos para educar en valores., Caracas: Venezuela. , 2004.

J. Elzo, La educación del futuro y los valores. Ponencia impartida en el ciclo «Debates de educación» organizada por la Fundación Jaume Bofill y la UOC, España: Barcelona, 2004.

Y. Tirri, Valores Humanos en Educación, Venezuela: Editorial Júpiter, 1998.

C. Ferreira y S. Schulze, «Teachers’ experience of the implementation of values in education in schools: “Mind the gap”,» South African Journal of Education, vol. 34, nº 1, pp. 1-13, 2014.

F. Khurshid y U. Ansari, «Effects of Innovative Teaching Strategies on Students’ Performance.,» Global Journal of Human Social Science Linguistics & Education, vol. 12, nº 10, pp. 46-53, 2012.

Y. Tirri, Valores Humanos en Educación., Venezuela: Editorial Júpiter, 1988.

N. Aneja, «The Importance of Value Education in the Present Education System & Role of Teacher,» International Journal of Social Science and Humanities Research, vol. 2, nº 3, pp. 230-233, 2014.

A. Selva Capdesuñer, J. Álvarez Cortés, I. Calderín Lores, A. E. Delisle Griñán y O. T. Guilarte Selva, «Educación en valores para la formación integral de estudiantes de medicina desde un enfoque psicopedagógico.,» Medisan, vol. 16, nº 1, pp. 62-66, 2012.

C. Ferreira y S. Schulze, «Teachers’ experience of the implementation of values in education in schools: “Mind the gap”,» South African Journal of Education, vol. 34, nº 1, pp. 1- 13, 2014.

C. Cárdenas García, «La educación en valores desde una perspectiva no formal,» Revista De Estudios De Juventud, vol. 74, pp. 115-29, 2006.

Z. R. Vargas Cordero, «Desarrollo moral, valores y ética; una investigación dentro del aula.,» Educación, vol. 28, nº 2, pp. 91-104, 2004.

Y. Tirri, Valores Humanos en Educación, Venezuela: Editorial Júpiter, 1998.

S. Kaur, «Moral Values In Education.,» IOSR Journal Of Humanities And Social Science , vol. 20, nº 3, pp. 21-26, 2015.

N. Aneja, «The Importance of Value Education in the Present Education System & Role of Teacher.,» International Journal of Social Science and Humanities Research, vol. 2, nº 3, pp. 230-233, 2014.

G. Kraus, « La educación en valores como herramienta de cambio en las escuelas argentinas,» Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, vol. 1, nº 1, pp. 48- 52, 2004.

L. Zucca Scott, «Know Thyself: The Importance of Humanism in Education,» International Education, vol. 40, nº 1, pp. 32- 38, 2010.

A. R. Bin Md Aroff, «Values Education and the Malaysia Education Blueprint.,» Journal of Interdisciplinary Research in Education, vol. 4, nº 1, pp. 59-73, 2014.

J. A. Callado Moreno y M. d. C. Pegalajar Palomino, « La educación en valores: una necesidad para el alumnado con necesidades educativas específicas.,» Revista Educación Inclusiva, vol. 5, nº 2, pp. 103-116, 2012.

I. Solomons y A. A. Fataar, «conceptual exploration of values education in the context of schooling in South Africa.,» South African Journal of Education, vol. 31, pp. 224-232, 2011.

M. Campbell y K. E. Zegwaard, «Values, ethics and empowering the self through cooperative education.,» Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, pp. 205- 216, 2011.

R. B. Iyer, «Value-Based Education: Professional Development vital towards effective integration,» IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), vol. 1, nº 1, pp. 17- 20, 2013.

I. F. Medina Arboleda y P. Páramo, «La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico,» Revista Colombiana de Educación, vol. 66, pp. 19- 72, 2014.

M. Novo, « La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible.,» Revista de Educación, pp. 195-217, 2009.

R. Fraser y G. Jamieson, «La educación ambiental de la comunidad ante un concepto particular: reserva de biosfera.,» Perspectivas, revista trimestral de educación comparada, vol. 33, nº 3, pp. 58- 71, 2003.

E. González Gaudiano, «Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina y el Caribe.,» Desenvolvimento e Meio Ambiente, vol. 3, pp. 141-158, 2001.

A. L. Booth y H. M. Jacobs, «Ties that bind: Native American beliefs as a foundation for environmental consciousness,» Environmental Ethics, vol. 12, nº 1, pp. 27- 45, 1990.

M. Rickinson, « Learners and Learning in Environmental Education: a critical review of the evidence.,» Environmental Education Research, vol. 7, nº 3, pp. 207-320, 2001.

J. J. Rousseau, Emilio o la educación., Barcelona: Fontanella, 1973.

R. Martínez Castillo, «La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual.,» Revista Electrónica Educare, vol. 14, nº 1, pp. 97-111, 2010.

P. Giolitto, Pedagogía del medio ambiente, Barcelona: Herder, 1984.

P. Sund y J. G. Lysgaard, «Reclaim “Education” in Environmental and Sustainability Education Research.,» Sustainability, vol. 5, pp. 1598-1616, 2013.

M. Iacob, « Environmental education: policy and practice.,» Revista de Gestão e Avaliação Educacional, vol. 2, nº 4, pp. 63- 71, 2013.

P. Cañal, J. E. García y R. Porlan, Ecología y escuela., Barcelona: Laia, 1986.

M. Acuña y A. Mauriello, «Recreación y Educación Ambiental: algo más que volver a crear,» Revista de Investigación, vol. 37, nº 78, pp. 213-230, 2013.

S. Almeida y A. Cutter Mackenzie, «The Historical, Present and Future ness of Environmental Education in India,» Australian Journal of Environmental Education, vol. 27, nº 1, pp. 122-133, 2011.

N. M. Ardoin, C. Clark y E. Kelsey, «An exploration of future trends in environmental education research.,» . Environmental Education Research, vol. 19, nº 4, pp. 499- 550, 2012.

M. Rickinson, « Learners and Learning in Environmental Education: a critical review of the evidence.,» Environmental Education Research, vol. 7, nº 3, pp. 207- 320, 2001.

Published

2018-01-01

How to Cite

[1]
R. A. Eslava-Zapata, M. V. . Zambrano-Vivas, E. J. . Chacón-Guerrero, H. A. . González-Júnior, and A. J. M.-N. Martínez-Nieto, “Didactic strategies for the promotion of environmental values in primary education”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 6, no. 1, pp. 62–69, Jan. 2018.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)