Customer service: a management strategy for increasing organizational competitiveness in Valledupar companies (Colombia).

Authors

  • María Eugenia Daza-Rodríguez Universidad de Santander, Campus Valledupar
  • Maritza Isabel Daza-Porto Consorcio Constructor Ruta de Sol
  • Adith Bismarck Pérez-Orozco Universidad de Santander, Campus Valledupa

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.425

Keywords:

Customer service, management strategy, competitiveness, organizational culture, work climate.

Abstract

Customer service is currently a topic of relevance in organizations, it depends on the attraction and retention of customers, whether internal or external. In addition, the most important strategy with which senior management can be committed is the creation of a culture of customer service in the company's employees, as a guideline in the execution of its activities. The objective of this article is to present the results of a research aimed at reflecting on the impact of customer service on increasing competitiveness in companies in Valledupar, Colombia. The analysis is made from a bibliographic review of authors such as: Chiavenato (2002), Gómez (2011) Najul (2011), Robbins (2010), David (2010), Pizzo (2013), among others. The type of research is descriptive rather than experimental, and the results are presented from a reflective perspective. The research design is based on field work by direct observation in organizational segments, such as clothing stores, restaurants, and health care centers. The results show that the perception about the little culture of customer service affects the productivity and economy of the Valledupar organizations; However, explicit models are established for the implementation of a quality customer service, as well as the analysis of how the organizational climate influences the success of this strategy.

Author Biographies

María Eugenia Daza-Rodríguez, Universidad de Santander, Campus Valledupar

Universidad de Santander, Campus Valledupar

Maritza Isabel Daza-Porto, Consorcio Constructor Ruta de Sol

Consorcio Constructor Ruta de Sol

Adith Bismarck Pérez-Orozco, Universidad de Santander, Campus Valledupa

Universidad de Santander, Campus Valledupar

References

Najul, J. (2011). El capital humano en la atención al cliente y la calidad de servicio. Vol 4 N° 8, 2011.

Gómez, G. (2011). El Arte de la Negociación. Santafé de Bogotá, D.C. Colombia: Editorial Mc Graw - Hill. Interamericana, S.A.

Robbins, S. (2010). Comportamiento Organizacional. México. Editorial Prentice Hall.

Chiavenato, I. (2002). Gestión del talento humano. Mc Graw-Hill Interamericana.

David, F. (2010). La Gerencia Estratégica. Colombia. Editorial Serie Empresarial.

Senge, P. (2011). La Quinta Disciplina: el arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Editorial Granica.

Arceo, V. (2013). Imagen e identidad Corporativa. Editorial ICIE, Madrid España.

Helouani, R. (2012). Manual de los Costos de la Calidad, Ed. Macchi. Buenos Aires, Argentina.

Guzmán, K. (2013). La industria de lácteos en Valledupar: primera en la región Caribe. Num. 184. 2013. Colombia.

Porter, M. (2009). Ser Competitivo, editorial Deusto.

Granell, E., Garaway, D. y Malpica, C. (2000). Éxito gerencial y cultura. Retos y oportunidades en Venezuela. Ediciones IESA. 2da reimpresión. Caracas- Venezuela.

Chiavenato, I. (2010). Planeación Estratégica, fundamentos y aplicaciones. McGraw Hill.

Betancourt, E. (2.010). La Planificación Estratégica del Capital Humano en el siglo XXI. Editado por el Dpto. de Publicaciones de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad de Central de Venezuela, Caracas. Venezuela.

Palella S., Martins F. (2010). Metodología de la investigación Cuantitativa. Editorial FEDUPEL. Caracas-Venezuela.

Silva, E. (2010). Investigación acción. Metodología transformadora. Edición Astro Datas S.A. Maracaibo Venezuela

Chiavenato, I. (2002). Libre Clima Laboral. Mc Graw-Hill Interamericana.

Fisher, R. (2011). El Desafío del Servicio. Chile. McGraw Hill, Interamericana Editores S. A.

Melincoff, R. (2012). La Estructura de la Organización. Editorial Panapo. Caracas. Venezuela

Goldhaber, G. (2010). Comunicación Organizacional. Editorail. Diana, DF – México.

Published

2017-01-01

How to Cite

[1]
M. E. . Daza-Rodríguez, M. I. . Daza-Porto, and A. B. . Pérez-Orozco, “Customer service: a management strategy for increasing organizational competitiveness in Valledupar companies (Colombia)”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 5, no. 1, pp. 20–26, Jan. 2017.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.