Professional skills in educational management of rural school state cores Táchira.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.390Keywords:
Professional competences, rural teachers, Rural School Nucleus (NER).Abstract
The academic preparation of rural teachers, from the point of view of competencies, has been questioned because of the poor
preparation, perhaps, or lack of vocation towards an educational management. The objective of this study is the design of a managerial model
of professional competences for educational management in the Rural School Nucleus (NER) of Táchira State, Venezuela. The assumed
methodology is under the postpositivist paradigm. Supported by qualitative research using the case study method, which describes theories
according to the factors that influence the development of educational professional competences in the context of the context, with an abundant
description, interpreting in detail the phenomenon studied for thus developing categories that served as support in the analysis of results.
Theoretical sources, the interview and field notes were used for the collection of the information, applied to a group of fifteen (15) intentionally
selected informants. The collected data were recorded and submitted to the corresponding qualitative analysis (registration, categorization,
systematization and interpretation), as it allows the obtaining of theoretical conceptual constructs with the possibility of claiming potential loss
competencies and providing new trends in the professional competencies of the directors Of the NERs.
References
Primera Cumbre de la Américas. (1994). Miami Florida. [Documento en línea]. Disponible: http://www.iin.oea.org/declaraciones/primera_cumbre.htm [Consulta: 2011, Mayo 15]
Núñez. J. (2007). Saberes campesinos y educación rural. Doctorado publicado de Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio.
González. (2006). Organización y Gestión de Centros Escolares. Dimensiones y procesos. Editorial Pearson Educación, S. A
Núñez (2010). Pertinencia de la educación rural venezolana y latinoamericana Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio, Venezuela Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653) Nº 52/7 - 10/06/10. [Documento en línea] Disponible: http://www.rieoei.org/deloslectores/2763Bustosv2.pdf [Consulta: 2011, mayo 10].
Solano (2005). Educación y gestión en américa latina. Universidad Nacional Costa Rica Heredia.
Ribero (1997). Diagnosticar el desempeño del director del NER 043, Municipio Tovar Estado Aragua. Tesis. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Rubio.
Mojica, G. (2010). Las Competencias Profesionales del Formador de Docentes en la Universidad Venezolana, en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela en su Tesis Doctoral.
Torres. (2002). Características de los núcleos escolares rurales. (Ensayo histórico Descriptivo. Universidad de los andes. Consejo de Publicaciones. Mérida.
Martínez. M. (1999). La investigación cualitativa etnográfica en educación. México: Editorial Trillas
Chopite, (1995). Estudio de caso cualitativo, en la investigación educativa. Rubio. Venezuela: Collazo
Rodríguez, G., F., J., García J., E. García, E. (1996). Metodología de investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.
Taylor, J. y Bodgan, H. (1986).
Introducción a los métodos cualitativos de investigación.
Rendón, J. (2009). Modelo de Gestión Educativa. Secretaría de Educación Pública, 2009 Argentina 28, Colonia Centro Histórico, C.P. 06020, México, D.F.
G. Esperanza-Carrero, «Proactividad del profesor andragogo universitario en la educación científica,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
J. V. Sánchez-Frank, «Diseño de un Sistema con Base en las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación Para la Medición de la Calidad y Productividad de la Docencia Universitaria,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
J. Balbo, M. Pacheco y Z. Rangel, «Medición de las competencias investigativas en los docentes adscritos al departamento de ciencias sociales de la Universidad Nacional Experimental del Táchira,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, 2015.
Z. C. Nieto-Sánchez, «Conocimiento disciplinar y pedagógico: hacia la formación tecnocomunicativa del docente de matemática,» Aibi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
C. E. Araque-Pérez, J. C. Carvajal-Rodríguez y A. d. P. Cerinza-Contento, «El clima escolar en la superación de la baja calidad educativa de américa latina,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).