Model to evaluate social relevance in the academic offer of Francisco de Paula Santander University.

Authors

  • Mawency Vergel Ortega Universidad Francisco de Paula Santander (UFPS), Colombia

Keywords:

Relevance, indicators model, academic programs, university.

Abstract

The research is framed within the quantitative approach and mode of Feasible Project was held at the Francisco de Paula
Santander, Northern Department of Santander (Colombia) University with populations of entrepreneurs, high school students, alumni and
representatives of clusters different sectors of the region. The fundamental objective of the research is to design a proposed model to evaluate
the social relevance in academic programs offered at the Francisco de Paula Santander (UFPS) University. The importance lies in the need to
create a model that links characteristics, needs of stakeholders, perceptions, supported statistically, that determine interactions of intervening
factors, explain types of innovation required by the productive sector of the region and to respond to needs Nortesantandereana members of
society. Data collection was conducted through surveys, semi-structured interviews, panel, mathematician SWOT, using six sigma. The
selection of indicators includes indices linking systems at national and international levels, and hierarchical multivariate analysis, principal
components. The creation of the model followed different phases as a result of information analysis and includes diagnostics, measurement,
analysis, improvement, monitoring and control, also contains models to analyze population projections to support decision-making. For the
analysis and interpretation of information diagramming tools, capability studies, multivariate analyzes were used, analysis was carried out
following model Rash through Item response theory, design of experiments and using triangulation as an element involved in obtaining
multiple views of the research problem. The proposed model expected to sustain the role and social mission of the UFPS to offer knowledge
producing, sharing and socializing in the innovation system in the formation of human capital for society and companies in the region. The
model was validated through structural analysis.

Author Biography

Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander (UFPS), Colombia

Mawency Vergel Ortega, Universidad Francisco de Paula Santander Licenciada en Matemáticas y Física egresada de la Universidad Francisco de Paula Santander, Especialista en estadística Aplicada y Especialista en Informática Educativa de la Universidad Francisco de Paula Santander, Magister en Educación de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador de Venezuela, Doctor en Educación de la Universidad Pedagógica Experimental El Libertador de Venezuela, estudiante Postdoctorado en Investigación en Ciencias sociales, niñez y Juventud de la Red Clacso (La alianza Universidad de Manizales-Cinde-Colombia y La Pontificia Universidad Católica de São Paulo-Brasil con el aval del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales-CLACSO), con excelente manejo de la relación docente estudiante. Profesor de planta de la Universidad Francisco de Paula Santander adscrito al Departamento de Matemáticas y Estadística. Actualmente Directora del Departamento de Matemáticas y estadística de la UFPS. Investigadora en Enseñanza de las Ciencias, matemática aplicada y en Estadística, ponente en congresos nacionales e internacionales y profesora de Ecuaciones diferenciales, Multimétodos, Estadística, Bioestadística, muestreo, metodología de la investigación, Evaluación de proyectos, Investigación Cuantitativa, a nivel de Pregrado, Especialización, Maestría, Doctorado. Gestor revista Eco-Matemático.

References

F. García, Una aproximación al concepto de universidad pertinente. [Versión Electrónica]. Último acceso Septiembre de 2006 sitio web http://www.ucla.edu.ve/dac/investigaci%F3n/compendium5/pertinente.htm.

UNESCO, La educación superior en el siglo XXI visión y acción. Conferencia mundial sobre educación superior. [Documento en línea]. Disponible: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf. [Consulta: 2012, febrero 5], 1998.

A. De la Orden, Los modelos jerárquicos lineales y su aplicación a la investigación educativa [Investigación educativa] Madrid: Anaya, 1999

Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. La Habana, Cuba. Informe de la CRESALC-UNESCO, Caracas, 1996

UNESCO Documento de Política para el Cambio y Desarrollo en la Educación Superior. Disponible en www.uneco.org/educatión/educprog/wche/declaration-spa.htm-78k. 1995

UNESCO Políticas, estrategias y planes regionales, subregionales y nacionales en educación para el desarrollo sostenible y la educación ambiental en América Latina y el Caribe. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible 2005-2014, 2009

J. C, Gottifredi Pertinencia. Universidad de la República, Montevideo. 1996

ANUIES (2000) Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, 2000. Disponible en .www.ead.urbe.edu.cu, 2000

Agenda de Guadalajara, II Encuentro Internacional de Rectores de Universia, Documento de conclusiones: Disponible en: http://www.universia.net/nosotros/files/Agenda_Guadalajara.pdf, 2010

R. Hernández, C. Fernández, P. Baptista, Metodología de la investigación. 4° ed. México: McGraw-Hill Interamericana, 2006

B. Wheat y C. Mills, Seis Sigma. Una parábola sobre el camino hacia la excelencia y una empresa esbelta. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2004.

Published

2015-01-01

How to Cite

[1]
M. Vergel Ortega, “Model to evaluate social relevance in the academic offer of Francisco de Paula Santander University”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 3, no. 1, pp. 3–18, Jan. 2015.

Issue

Section

Research Articles

Downloads

Download data is not yet available.