Heuristic strategies and their impact on learning styles in geometry students at a public university
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.3269Keywords:
heuristic strategies, geometry, academic performance, problem solving, learning stylesAbstract
The purpose of the present study was to determine whether heuristic strategies in mathematical problem solving correspond to the learning styles of students of analytical geometry at a public university in Peru. Through a longitudinal quasi-experimental design, heuristic strategies for problem solving were administered to the experimental group to determine their incidence on learning styles. The study sample consisted of 50 students belonging to the second cycle of the professional career of Mathematics, Computer Science and Informatics of the National University "Jorge Basadre Grohmann". The results show that the processing strategies and regulation strategies found statistical significance with respect to the control group and the grades. It is concluded that learning styles have an influence on academic performance (grades) and even more so when they are influenced by the use of heuristic strategies in the resolution of analytical geometry problems.
References
Xu, W. Zhang, L. Hu, X. Zhoua,D.(2021).Impactos de las revisiones posteriores a la acción en el rendimiento del aprendizaje matemático. Aprendizaje y Motivación , 76 , 101765. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101765 .
DiNapoli, J. Miller, E. (2022). Reconocer, apoyar y mejorar la perseverancia de los estudiantes en la resolución de problemas matemáticos: el papel de los andamios de pensamiento conceptual. El diario de comportamiento matemático , 66 , 100965. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2022.100965 .
Eun Lee , J. Recker, M. (2020). Los efectos del uso de estrategias de discusión en línea por parte de los instructores sobre la participación y el rendimiento de los estudiantes en cursos universitarios de introducción a las matemáticas en línea. Informática y Educación , 162 , 104084. . https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104084 .
Bernate, J. A., & Vargas Guativa, J. A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior/ Challenges and trends of the 21st century in higher education. Revista De Ciencias Sociales, 26, 141-154. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119
Güner, P., Erbay, HN (2021). Los estilos de pensamiento y las habilidades de resolución de problemas de los futuros profesores de matemáticas. Habilidades de pensamiento y creatividad , 40 , 100827. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100827
Medina Pérez, V. H., & Pérez Azahuanche, M. A. (2021). Influencia de las estrategias heurísticas en el aprendizaje de la matemática. INNOVA Research Journal, 6(2), 36–61. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1672
Di Leo , I. Muis , K. (2020). Confundido, ¿ahora qué? Una intervención de Entrenamiento de Estrategia Cognitivo-Emocional (CEST) para estudiantes de primaria durante la resolución de problemas matemáticos. Psicología Educativa Contemporánea , 62 , 101879. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101879 .
Liu, T. Israel, M. (2022). Descubriendo los procesos de resolución de problemas de los estudiantes en entornos de aprendizaje basados en juegos. Informática y Educación ,182 ,104462. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104462 .
Bosica, J. Pyper, J. MacGregor,S.(2021). Incorporación del aprendizaje basado en problemas en un curso de formación de profesores de matemáticas para estudiantes de secundaria. Enseñanza y Formación Docente , 102 , 103335. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103335
Buentello- Montoya,D. Plascencia, M. Herrera,L .(2021).El papel de las tecnologías potenciadoras de la realidad en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Informática e ingeniería eléctrica , 94 , 107287. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107287
Simón , M. (2022). Contribuciones del marco teórico del aprendizaje a través de la actividad a la comprensión y uso de manipulativos en el aprendizaje y la enseñanza de conceptos matemáticos. The Journal of Mathematical Behavior , 66 , 100945. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2022.100945 .
Lahdenperä, J. Ramö, J. Postareff, L. (2022). Entornos de aprendizaje centrados en el estudiante que apoyan a los estudiantes de matemáticas de pregrado para aplicar el aprendizaje regulado: un enfoque de métodos mixtos. Revista de comportamiento matemático , 66, 100949. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2022.100949 .
Barbier , K. Struyf ,E Donche ,V .(2022). Creencias de los docentes y prácticas educativas con alumnos de alta capacidad. Enseñanza y Formación Docente , 109 , 103566. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103566 .
Tong, D. Uyén, B. Quoc,N .(2021). La mejora de las habilidades de comunicación matemática de los estudiantes de décimo a través del aprendizaje de temas de elipse. Heliyon , Volumen 7(11 ), e08282. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08282 .
Ying , H. Shi , L. Ala, W. Tam, Y. Lu, G. (2020). Vinculación de los ambientes de las aulas de matemáticas universitarias con el rendimiento de los estudiantes: la mediación de las creencias matemáticas. Estudios en Evaluación Educativa , 66 , 100905 . https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100905
Bond,M.(2020).Facilitar la participación de los estudiantes a través del enfoque de aprendizaje invertido en K-12: una revisión sistemática. Informática y Educación , 151 , 103819. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103819 .
Lai , H. (2021). Comprender qué determina el compromiso conductual de los estudiantes universitarios en un contexto de aprendizaje invertido basado en grupos. Informática y Educación , 173 , 104290. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104290 .
Hernández-Sampieri, C. Fernández-Collado & P. Baptista-Lucio. Metodología de la investigación (6.ta ed.). 2014. Mc Graw Hill. Interamericana Editore.
Vermut, J.D..1996. Metacognitive, cognitive and affective aspects of learning styles and strategies: a phenomegraphic analysis. Higher Education, 31, 25 – 50.
Martínez-Fernández, JR, García-Ravidá, L., González-Veláquez, L., Gutiérrez-Braojos, C., Poggioli, L., Ramírez-Otálvaro, P., & Tellería, MB (2009). Inventario de Estilos de Aprendizaje en español. Documento interno del Grup de Recerca PAFIU. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. Disponible en: http://grupsderecerca.uab.cat/pafiu/
Tiong, YSJ, Hedberg J. y Lioe LT (2005). Un enfoque metacognitivo para apoyar la solución heurística de problemas matemáticos. Documento presentado en la Conferencia Internacional sobre Educación, Rediseño de la pedagogía: investigación, política, práctica, 30 de mayo - 1 de junio de 2005. Singapur: Instituto Nacional de Educación.
Eisenmann P., Novotná J., Přibyl J., Břehovský, J. Developing a culture of problem solving with high school students through heuristic strategies. Math Ed Res J 27, 535–562 (2015). https://doi.org/10.1007/s13394-015-0150-2
Căprioară, D. (2015). Problem Solving - Purpose and Means of Learning Mathematics in School, Procedia. Social and Behavioral Sciences. Volume 191, pp. 1859-1864. ISSN 1877-0428. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.332.
Janke, S. (2022). Dame libertad o verás decaer mi motivación: Necesidades psicológicas básicas y el desarrollo de la orientación a metas de aprendizaje de los estudiantes. Aprendizaje y Diferencias Individuales, 96. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102158.
Cuba Educa. (2015). Programa Heurístico General de Matemática. Portal Educativo Cubano. La habana Cuba.
Tambunan, H. (2018). Impact of Heuristic Strategy on Students’ Mathematics Ability in High Order Thinking. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 321- 328. https://doi.org/10.12973/iejme/3928
Dao, P. (2020). Efecto de la instrucción de la estrategia de interacción en la participación del alumno en la interacción entre pares. Sistema , 91 , 102244. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102244 .
Li , S. Chen , G. Xing, W. Zhenga , J. Xieb , C. (2020). Agrupación longitudinal de los comportamientos de aprendizaje autorregulados de los estudiantes en diseño de ingeniería. . Informática y Educación, 153 , 103899. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103899 .
Francisco, J. Maher,C. Wilkinson, L. Alston,A.Krupnik,V.(2021).Cambios de paradigma en el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas: el legado de Robert B. Davis, editor fundador: The Journal of Mathematical Behavior , 63 , 100874. https://doi.org/10.1016 /j.jmathb.2021.100874 .
Sáenz Mass, E., Patiño Garcés, M., & Robles González, J. (2018). Development of mathematical competences in geometric thinking, through Polya’s heuristic method. Panorama, 11(21), 52–67. https://doi.org/10.15765/pnrm.v11i21.1055.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
Copyright (c) 2024 AiBi Journal of Research, Administration and Engineering
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).