Heuristic strategies and their impact on learning styles in geometry students at a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3269

Keywords:

heuristic strategies, geometry, academic performance, problem solving, learning styles

Abstract

The purpose of the present study was to determine whether heuristic strategies in mathematical problem solving correspond to the learning styles of students of analytical geometry at a public university in Peru. Through a longitudinal quasi-experimental design, heuristic strategies for problem solving were administered to the experimental group to determine their incidence on learning styles. The study sample consisted of 50 students belonging to the second cycle of the professional career of Mathematics, Computer Science and Informatics of the National University "Jorge Basadre Grohmann". The results show that the processing strategies and regulation strategies found statistical significance with respect to the control group and the grades. It is concluded that learning styles have an influence on academic performance (grades) and even more so when they are influenced by the use of heuristic strategies in the resolution of analytical geometry problems.

Author Biographies

Gilberto Platero-Aratia, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann - Tacna, Perú

Licenciado en Educación-Matemática y Física en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. Área Ciencias de la Educación, Perú. Me desempeño como docente universitario en dicha universidad, coordinando las asignaturas Geometría plana y Algebra. Desarrollé mis estudios de postgrado en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann obteniendo el grado de maestría en Ciencias mención Tecnología educativa. Así mismo, en la Universidad Alas Peruanas, obtuve el grado de Doctor en Educación. He trabajado en líneas de investigación relacionada a la resolución de problemas, estrategias metodológicas e investigaciones relacionadas con el quehacer del docente dentro del contexto educativo

Erbert Francisco Osco-Mamani, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann - Tacna, Perú

Doctor en Administración de la Educación, Magister en Informatica Docente Principal de la carrera de Informática y Sistemas en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann 

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Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
L. E. Arocutipa-Huanacuni, G. Platero-Aratia, and E. F. Osco-Mamani, “Heuristic strategies and their impact on learning styles in geometry students at a public university”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 18–26, May 2024.

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