Income and supplementary taxes for non-resident influencers with significant economic presence in the Colombian digital economy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3406

Keywords:

colombia, income tax, influencers, significant economic presence, digital economy

Abstract

The following systematic review article analyzed the income and supplementary tax collection system for non-resident influencers with significant economic presence in the Colombian digital economy. For this purpose, the development of digital platforms oriented to the commercial activity of influencers at the national (Colombia) and international (Chile, Spain, India) levels was investigated. In addition, the forms of tax regulation at the international level for the commercial activity of influencers. Finally, forms of tax regulation for the Colombian digital economy of non-resident influencers with significant economic presence. Methodologically, the interpretation and quantification of the meanings was based on bibliometrics or so-called scientometrics, for the study of scientific literature. The research design was documentary type, leading to the search, selection, reading, organization, description, analysis and interpretation of data extracted from primary and secondary documentary sources with research phases of systematic review. Several scientific databases were used: international institutional repositories (Universities, Organizations), ebooks, refereed journals (Dialnet, Scielo, Redalyc, Scopus, WOS), with searches in English and Spanish, adopting inclusion/exclusion criteria, search chains with their protocols, systematized and organized according to the research objectives. It had a temporality criterion from 2019 to 2023. The most relevant finding was that the traditional methods for the control of income tax evasion do not work, but rather favor the tax illicit. The conclusion was that the current tax frameworks have the difficulty of taxing the digital economy, because of the non-localization of activities, in addition to the traditional methods of collection. This has a negative impact on the socio-economic level of the country, slowing down its progress due to the lack of investment of budgetary resources generated through taxation.

References

M. Castells, El impacto de internet en la sociedad: una perspectiva global, 2014, p. 20.

J. Celaya, La Empresa en la Web 2.0, Grupo Planeta, 2008.

H. Hutt Herrera, «La Redes Sociales: Una Nueva Herramienta de Difusión,» Reflexiones 91, p. 128, 2012.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, «Proyecto OCDE/G20 de Erosión de la Base Imponible y Traslado de Beneficios. Como Abordar los Desafios Fiscales de la Enonomía Digital,» 2014.

H. Zambrano Brambila, V. Arana Galán y P. Rodríduez Arana, «Análisis de la Acción 1 BEPS en la legislación fiscal federal mexicana a partir de 2020: Aspectos legislativos pendientes,» Diagnóstico FACIL Empresarial Finanzas Auditoria Contabilidad Impuestos Legal, 2020.

F. Serrano Antón, «El informe sobre erosión de bases imponibles y traslación de beneficios de la OCDE: origen e implementación en un marco internacional y,» Derecho PUCP, p. 63, 2014.

Romo Álvarez, M. J., & Ochoa Herrera, V. A., «Los influencers y su impacto en el comportamiento de compra en los millennials,» Editorial Supera, Guayaquil - Ecuador, 2020.

A. Faúndez Ugalde, A. Vidal Olivares, A. Olguín Romero y F. Molina Marisio, «Tributación en la economía digital: Propuestas impulsadas por la OCDE y el impacto frente a los principios rectores de todo sistema tributario,» Revista Chilena de Derecho y Tecnología, pp. 9-28, 2021.

L. D. C. Bolaños Bolaños y I. A. Ordoñez Castaño, «El Mínimo vital como limite al deber de contribuir en Colombia,» Revista de Derecho Fundación Universitaria del Norte, nº 54, 2020.

C. P. d. Colombia, Constitución Política de Colombia, 1991.

A. Del Aguilar Obra, A. Padilla Melendez, C. Serarols Tarrés y J. Veciana Vergés, «La economía Digital y su Impacto en la Empresa: bases teoricas y situación en España,» Boletín ICE Económico, 2001.

Estudios Echecopar, «https://www.echecopar.com.pe/,» 6 septiembre 2022. [En línea]. Available: https://www.echecopar.com.pe/publicaciones-la-sunat-y-los-influencers-por-que-actividades-deben-pagar-impuestos.html#:~:text=Bajo%20la%20conclusi%C3%B3n%20de%20la,Impuesto%20General%20a%20las%20Ventas%20(.

J. G. Linares Cazola y S. K. Pozzo Rezcala, «Las redes sociales como herramienta del marketing relacional y la fidelización de clientes,» Sciéndo, p. 158, 2018.

B. De la Rosa Navascués, La Medida Provisional de la UE Contra la Evasión Fiscal: El Impuesto Digital, Madrid, 2019, p. 9.

Comisión Nacional Mixta de Gestión Tributaría y Aduanera, Resultados Plan de Choque Contra la Evasión año 2020, 2021, p. 10.

BlackSip Digital Commerce Consultants, «Reporte de Industria: El eCommerce en Colombia 2021-2022,» Bogotá, 2022.

J. E. Sanín, Aspectos de constitucionalidad de la reforma tributaria, Ley 2277 de 2022, Bogotá, 2023.

G. M. Quispe Fernandez, M. Tapia Muñoz, D. Ayaviri Nina, M. Villa Villa, M. E. Borja Lombeida y M. Lema Espinoza, «Causas del comercio informal y la evasión tributaria en ciudades intermedias,» Espacios, vol. 39, p. 4, 2018.

Asobancaria, «Tributación de la economía digital: ¿acuerdo global o imposición local?,» Banca & Economía, nº 1292, p. 2, 10 agosto 2021.

T. Kuhn, La estructura de las revoluciones científicas, Universidad de Chicago, 1962.

R. Nuñez Delgado, «Paradigma Pragmático,» 2020.

M. F. Yañez Diaz, M. P. Prieto Velasquez, D. X. Medina Jaimes y D. A. Madriz Rodriguez, «Procedimiento para el diseño de investigaciones bajo el enfoque de revisión sistemática. Un caso de aplicación,» Aibi, vol. 10, nº 1, 2022.

G. Briones, Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales, Bogotá: Arfo Editores e Impresores Ltda, 1996.

L. Finol Romero y H. Nava de Villalobos, Procesos y productos en la investigación documental, Zulia: Universidad del Zulia, 1996.

S. Izcara, La Praxis de la investigación cualitativa., Mexico: Plaza y Valdes editores, 2009.

J. Hurtado de Barrera, Método de la Investigación Holística, Caracas: Fundacion Sypal, 2000.

R. Hernández Sampieri, C. Fernandez Collado y M. d. P. Baptista Lucio, Metología de la Investigación, Sexta ed., Mexixo: McGraw Hill, 2014.

F. Arias, El Proyecto de Investigación Introducción a la Metodología Científica, Caracas: Episteme CA, 2012.

C. Sabino, El Proceso de Investigación, Caracas: Panapo, 1992.

J. Ramos, Como ser Influencers, Berlin: xinxii, 2019.

J. Ramos, Como ser influencer, XinXii, 2019.

Comisión Económica para America Latina y el Caribe, «Economía Digital para el Cambio Cultural y la Igualdad,» Chile, 2013.

Ministerio de Comunicaciones República de Colombia, «Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones,» Bogotá, 2008.

W. F. García, Plataformas Digitales Su Regulacion Fiscal, Editorial ISEF, 2020.

R. Jiménez Majidí, «El uso del big data y la ciencia de datos para la organización de contenidos en plataformas sociales digitales y su influencia en la socialización,» Sociology & Technoscience, vol. 11, nº 2, pp. 140-155, 29 Mayo 2021.

R. M. K, «Tipos de influenciadores en redes sociales,» Branch, p. 1, 2020.

P. S, Influencers Marketing, España: inpublisher:"LID Editorial Empresarial, S.L.", 2020.

M. P, «Los países latinoamericanos con más influencers,» Statista , p. 1, 2020.

Superintendencia de Industria y Comercio, Guía de buenas prácticas en la publicidad a través de influenciadores, Bogotá, 2022.

Í. E. Pérez Caraza, «Trubutaricón de los Influencers: Normas tradicionales para nuevos y rentables modelos de negocio de las nuevas generaciones,» Cuadernos de Derecho y Comercio, nº 75, pp. 15-112, 2021.

F. Muena Morales, Análisis ley 21.210 Impuestos Digitales, Talca, 2021.

Congreso de la Republica de Chile, Ley Sobre Impuesto a la Renta, Santiago de Chile: Diario Oficial , 1974.

V. Villalón Méndez, «Tributacion internacional de no residentes. El impuesto adicional a la renta. Tributacion de las utilidades: retiros con E.P.,» Departamento Control de Gestión y Sistemas de Información – FEN UChile, p. 13, 2021.

P. A. Quimbayo, «Tributación directa de los servicios digitales: propuestas y expectativas,» Revista de derecho fiscal, 2022.

M. Sengupta, «Taxation in a digital economy: Review of recent developments in India,» Clarus Law Associates, 2020.

Organización Para la Cooperación y el Desarrollo Económico, Marco Inclusivo sobre BEPS de la OCDE y el G-20, Lima, 2018.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos, «Enfoque de dos pilares para abordar los desafios fiscales derivados de la digitalización de la economía,» 2021.

Congreso de la República, Estatuto Tributario Nacional, Bogotá, 1991.

PrincewaterhouseCoopers Sercicios Legales y Tributarios SAS, Estatuto Tributario Octava Edición, Bogotá, 2023.

C. O. S. Cabrera, «El concepto de establecimiento permanente en el sistema tributario colombiano,» Revista Instituto Colombiano de Derecho Tributario, vol. 79, pp. 133-187, 2018.

O. Nottbohm, J. Manyika, J. Bughin, M. Chui, A. Rahim Syed y O. Ledezma, En linea y en crecimiento: el impacto de interney en los paises aspirantes, Mexico: Mckinsey & Company, 2012.

Published

2023-09-01

How to Cite

[1]
C. A. Carvajalino-Martínez and S. Y. Hernández-Blanco, “Income and supplementary taxes for non-resident influencers with significant economic presence in the Colombian digital economy”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 11, no. 3, pp. 156–169, Sep. 2023.

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.