Toward an integral educational management from the theory of complexity: Regular and extended educational days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3815

Keywords:

educational management, complexity, regular and extended educational days, emergent paradigm, grounded theory, community involvement

Abstract

Institutional educational management should be immersed in a framework that involves dynamic and innovative actions to generate a productive and motivating process for its participants. In this context, the main objective of this work was to develop theoretical elements for educational management in both regular and extended school days, utilizing complexity as an emerging paradigm. The epistemological foundation was rooted in complexity theory, incorporating constructivist and cognitivist approaches. The chosen methodological approach was interpretative and qualitative, employing phenomenology as a method. Data collection techniques comprised interviews and observations, administered to seven key informants using a script. Analysis was conducted using grounded theory and the Constant Comparison technique, employing content analysis for coding and categorization, facilitating the transition from data to theory. Constitutive theoretical elements were identified, including the renewal of secondary education, the transformation of educational management, the updating of curricular orientation, motivation for community participation, the renewal of pedagogical praxis, the conception of innovative days, and research as a formative task.

References

J. Aguilera, La gestión educativa desde una perspectiva humanista. Editores Ril, Chile, 2004.

S. S. Jaggars and D. Xu, "How do online course design features influence student performance?" Computers & Education, vol. 95, pp. 270-284, 2016.

R. Orduz, Aprender y educar con tecnologías del siglo XXI. Sociedad del conocimiento y tecnologías de la información. Colombia Digital, 2012.

Ministerio de Educación Nacional, Revolución educativa: Cinco Acciones que están Transformando la Educación en Colombia, Colombia, 2010. [Online]: https://bit.ly/3tL7Ipx.

C. García, Filosofía e investigación. Postdoctorado en Investigación Emergente. Diálogos del Postdoctorado, vol. I, no 1, 2014.

E. Morin, "La cabeza bien puesta: Repensar la reforma," Pensamiento Iberoamericano, vol. 31, no. 13, p. 23, 2002.

F. López y L. Bermúdez, "Disputa institucional y nuevo patrón tecnológico," Revista FACES, vol. 3, no. 9, 1992.

D. Lugo, "Educación Dialógica: Una propuesta para la formación de docentes," Revista Fuentes, vol. 21, no. 1, pp. 1-19, 2019.

L. Bermúdez, "Sociedad Postmoderna y Educación," Circulo Doctoral, Publicación de la comunidad académica del doctorado en Educación. Universidad de Carabobo. Venezuela, 1998.

A. Medrano, "Gestión de la calidad en la Unidad de Educación Continua y Posgrado (UECP) de la Facultad Regional Multidisciplinaria de Carazo, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua," Tesis doctoral, UNAM, Managua, 2021. [Online]: https://bit.ly/3RLQhgR.

S. Valdiviezo, "Caracterización de la gestión educativa y propuesta de un modelo de gerencia educativa estratégica para las instituciones del nivel inicial. Sullana – 2018," Tesis doctoral, Universidad César Vallejo, Perú, 2018. [Online]: https://bit.ly/3RGQzoZ.

R. Valdez, "Contribuciones de la Comunidad Profesional de Aprendizaje en el Desarrollo Profesional y la Gestión Escolar de los Directivos," Tesis doctoral, Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela, 2021. [Online]: https://bit.ly/3RLjtUY.

Y. Moreno, "La gestión educativa y los procesos relacionados con el emprendimiento en las instituciones universitarias de Colombia," Tesis doctoral, Universidad Santo Tomás, Colombia, 2021. [Online]: https://bit.ly/3viftns.

E. Morin, Introducción al Pensamiento Complejo, Madrid: Gedisa, 1996.

L. S. Vygotsky, Mind in society: development of higher psychological processes, Harvard University Press, 1978.

J. Piaget, Seis estudios de psicología, Barcelona: Seix Barral, 1968.

D. Hopkins y D. Reynolds, "The Past, Present and Future of School Improvement: Towards the Third Age," British Educational Research Journal, vol. 27, no. 4, pp. 459-475, 2001.

C. Davidson y T. Goldberg, The Future of Learning Institutions in a Digital Age, MacArthur Foundation Reports, 2009.

S. Tobón, Aprender a emprender: un enfoque curricular. La Ceja: FUNORlE, 2001.

Ministerio de Educación Nacional, Reflexiones sobre la gestión del tiempo escolar, Colombia, 2010. [Online]: https://bit.ly/3TM3Lvl.

T. R. Schwandt, "Paths to inquiry in the social disciplines: Scientific, constructivist, and critical theory methodologies," en The paradigm dialog, pp. 258-276, Newbury Park, CA: Sage, 1990.

C. Marshall, "Goodness criteria: Are they objective or judgment calls?" en The paradigm dialog, pp. 188-197, Newbury Park, CA: Sage, 1990.

M. Martínez, La investigación cualitativa. Fundamentos y metodología, México: Paidós, 2009.

M. van Manen, Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy, Taylor & Francis, 2016.

J. E. Blasco Mira y J. A. Pérez Turpín, Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte, Editorial Club Universitario, 2007.

A. L. Ortiz Ocaña, Epistemología y metodología de la investigación configuracional, Ediciones de la U, 2015.

J. A. Deutsch y D. Deutsch, "Attention: Some theoretical considerations," Psychological Review, vol. 70, no 1, pp. 80–90, 1963.

S. J. Taylor, R. Bogdan y J. Piatigorsky, Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Paidós, 1987.

F. Pardinas, Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales, México: Siglo XXI editores, 2005.

C. Sabino, El proceso de la investigación, Caracas, Venezuela: Editorial Panapo, 1992.

M. Martínez, "La investigación-acción en el aula," Agenda Académica, vol. 7, no. 1, 2000.

M. A. Rodríguez, Métodos de investigación: diseño de proyectos y desarrollo de tesis en ciencias administrativas, organizacionales y sociales. Universidad Autónoma de Sinaloa, 2010.

G. J. Graffe, "Gestión educativa para la transformación de la escuela," Revista de Pedagogía, vol. 23, no. 68, pp. 495-517, 2002.

J. P. Ramírez, "Gestión Institucional y Convivencia Escolar en la Institución Educativa 'Alberto Leveaú García' de la provincia de Picota – 2016," Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo, Perú, 2016. [Online]: https://bit.ly/3TSIalj.

J. Casassus, "Problemas de gestión educativa en América Latina," en Educación, Conocimiento y Nuevas Tecnologías, pp. 137-162, Universidad ARCIS, 2005.

R. Elera Gómez, "Gestión institucional y su relación con la calidad del servicio en una institución educativa pública de Callao," Tesis de Maestría, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú, 2010. [Online]: https://bit.ly/3RJmaGz.

A. Giménez Giubbani, "El papel de la gestión de centros educativos en un modelo de aprendizaje basado en competencias," Páginas de Educación, vol. 9, no. 1, pp. 5-15, 2016.

J. Jiménez-Cruz, "Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad," Praxis, vol. 15, no. 2, pp. 223–235, 2019.

H. Koontz, H. Weihrich y M. Cannice, Administración. Una perspectiva global y empresarial. México D.F.: McGraw-Hill, 2012.

D. Hernández-Giraldo y M. Tovar-Gutiérrez, "La gerencia educativa y su influencia en el proceso de enseñanza aprendizaje en la institución educativa rural La Violeta," Digital Publisher CEIT, vol. 7, no. 1, pp. 5-16, 2022.

Congreso de Colombia, Ley General de Educación, Ley 115 de 1994, República de Colombia, 1994.

E. Morín, Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México: Correo de la Unesco, 1999.

Á. Marchesi Ullastres y E. Martín Ortega, Calidad de la enseñanza en tiempos de crisis. Alianza Editorial, 2014.

J. Mejía, Modelo de gestión educativa estratégica, México: Secretaría de Educación, 2010. [Online]: https://bit.ly/3Hblm8s.

Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
M. Y. Morales-Granados and L. T. Useche-Cogollo, “Toward an integral educational management from the theory of complexity: Regular and extended educational days”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 123–133, May 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.