Understanding secondary students' perception of mathematics: a qualitative study in a Colombian school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3970

Keywords:

secondary education, cultural perceptions, educational development, qualitative methodology

Abstract

This study approaches the relevance of mathematics in the educational and social context of junior high school students in Colombia. It explores how individual perceptions about mathematics are intertwined with social imaginaries and cultural meanings, influencing the social construction of mathematical reality. Using a qualitative approach, the study analyzes personal narratives of students to capture the diversity of perceptions and experiences related to mathematics. The results reveal that attitudes and perceptions towards mathematics are deeply influenced by the educational and social environment, highlighting the importance of pedagogical strategies that resonate with students' experiences and aspirations. The research concludes that to foster a positive relationship with mathematics it is crucial to understand and attend to students' social perceptions, as well as to integrate these perceptions into educational practices that promote mathematical competence and personal and academic development. This approach not only helps to improve mathematics achievement, but also facilitates a deeper understanding of its role in students' social and academic lives.

References

Ministerio de Educación Nacional. Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Imprenta Nacional de Colombia, 2006.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Marco de referencia - Prueba de matemáticas Saber 11. Ministerio de Educación Nacional, 2022. [Online]. Available: https://bit.ly/3T02Sik.

Congreso de Colombia. Ley 2294 de 2023. Por el cual se expide el plan nacional de desarrollo 2022- 2026 "Colombia potencia mundial de la vida", 2023. [Online]. Available: https://bit.ly/48jQ4HI.

N. Murcia Peña y D. Jaramillo Ocampo. La Escuela con mayúscula: Configurando una Escuela para el re-conocimiento. Cárol Castaño Trujillo, 2017.

F. Randazzo. “Los imaginarios sociales como herramienta”. Imagonautas: revista interdisciplinaria sobre imaginarios sociales, vol. 2, no. 2, pp. 77-96, 2012.

C. Castoriadis. L'institution imaginaire de la société. Fábula TusQuets Editores, 2003.

J.L. Pintos. Los imaginarios sociales: la nueva construcción de la realidad social. Editorial Sal Terrae, 1995.

C. L. Enríquez Guerrero, Á. M. Segura Cardona y J. R. Tovar Cuevas. “Factores de riesgo asociados a bajo rendimiento académico en escolares de Bogotá”. Investigaciones Andina, vol. 15, no. 26, 654-666, 2013.

C. Castoriadis. “El Imaginario Social Instituyente”. Zona Erógena, vol. 35, no. 9, pp. 1-9, 1997.

C. Castoriadis. El pensamiento de Cornelius Castoriadis. Vol. 1. Ediciones Proyecto Revolucionario, 2008.

P. A. Agudelo. “(Des)hilvanar el sentido/los juegos de Penélope. Una revisión del concepto imaginario y sus implicaciones sociales”. Uni-pluri/versidad, vol. 11, no. 3, pp. 93-110, 2011.

J. Cegarra. “Fundamentos Teórico Epistemológicos de los Imaginarios Sociales”. Cinta moebio, vol. 43, pp. 1-13, 2012. [Online]. Available: https://bit.ly/4bEpmg3.

P. Bourdieu. La teoría del mundo social. En Pierre Bourdieu y la teoría del mundo social. Siglo XXI Editores, 2002.

E. Lizcano. “Álgebra e imaginario colectivo. Elementos para una Sociología de las matemáticas”. Revista Internacional de Sociología, vol. 4, pp. 39-64, 1993.

M. Suavita. Imaginarios del profesorado en formación sobre las matemáticas. Hacia una cultura matemática para la justicia social. Universidad Autónoma de Madrid, 2017.

P. Camarena Gallardo. “La matemática social en el desarrollo integral del alumno”. Innovación educativa (México, DF), vol. 14, no. 65, pp. 143-149, 2014.

J. E. Martínez-Iñiguez, S. Tobón, E. López-Ramírez y H. M. Manzanilla-Granados. “Calidad educativa: un estudio documental desde una perspectiva socioformativa”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 16, no. 1, pp. 233-258, 2020.

S. Tobón, S. Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Ecoe Ediciones, 2013.

J.D. Hernández-Albarracín, M. Ramírez-Lindarte y A. Bravo, A. “Hacia un nuevo lugar de enunciación: aportes intersubjetivos sobre la calidad de la educación en norte de Santander. Una perspectiva desde la teoría fundamentada”. Análisis Político, vol. 36, no. 107, pp. 89–108, 2024. [Online]. Available: https://bit.ly/3wkfkQS.

L. Rico y M. Sierra. “Didáctica de la matemática e investigación,” en Matemática española en los albores del siglo XXI, España: Hergué Editores, 2020, ch. 3, pp. 77-131.

G. Pérez Serrano G. Desafíos de la investigación cualitativa. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2007.

C. Monje. Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Universidad Surcolombiana, 2011.

C. Teddlie y F. Yu. "Mixed methods sampling: A typology with examples," Journal of Mixed Methods Research, vol. 1, no. 1, pp. 77-100, 2007. [Online]. Available: https://doi.org/10.1177/1558689806292430.

M. Martínez. Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas, 2008.

E. Ander-Egg. Introducción a las técnicas de investigación social. Hvmanitas, 1969.

Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación COLCIENCIAS. Política de Ética de la Investigación, Bioética e Integridad Científica, Ministerio de Ciencia y Tecnología, Colombia, 2008. [Online]. Available: https://bit.ly/3JoqSpB.

A. Strauss y J. Corbin. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia, 2002.

M. Sabariego Puig. Análisis de datos cualitativos a través del programa NVivo 11 PRO Dosier, Universidad de Barcelona, 2018. [Online]. Available: https://bit.ly/3Ju0tqd.

Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
M. J. Parada-Careño, A. J. Bravo-Valero, and J. D. Hernández-Albarracín, “Understanding secondary students’ perception of mathematics: a qualitative study in a Colombian school”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 134–143, May 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)