Millennials' permanence in organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.2678

Keywords:

millennials, digital use, organizational behavior, organizational attitudes

Abstract

Millennials are a group of people who have a certain degree of affinity, who make them different in some aspects and in the different contexts where they live, certain behaviors that make them unique, capable of imposing their lifestyle in all instances. The objective was to identify the factors that promote the decision of permanence and desertion of the Millennials generation in the organizations in Medellín. The research presented is descriptive and case study, with a mixed research approach. A review is made in specialized databases through a construct with a search equation, allowing the extraction of a first system of eight categories or variables (8) from the theoretical framework, which was evaluated with a Delphi technique by five (5) experts, later this second system is made up of four categories or variables (4): work environment, motivation, quality of life, opportunities, technologies and digitization. Each category is expanded with subcategories with theoretical references. The above is the basis for obtaining information in a structured survey using nineteen (19) Likert scale questions, where one hundred and nine (109) millennials who work in organizations responded through google forms. The analysis was done through basic statistics where each question is asked through population segments. Finally, the final results apply a hermeneutic to each category.

References

J. Franco , J. Uribe y S. Agudelo , «Factores clave en la evaluación de la productividad: estudio de caso,» CEA, vol. 7, nº 15, pp. 2-26, 2021.

P. Drucker, La sociedad Postcapitalista, Sudamericana, 1993.

K. Barrios, E. Olivero y B. Figueroa, «Condiciones de la gestión del talento humano que favorecen el desarrollo de capacidades dinámicas,» Información tecnológica, vol. 31, nº 2, pp. 55-62, 2020.

J. Franco, A. Uribe y J. Monsalve, «El capital humano y estructural a través de lógica difusa 2,» Lasallistas de Investigación, vol. 16, nº 2, pp. 160- 170, 2019.

D. M. De la Garza, D. E. Guzmán y M. M. Gallardo, «El autoliderazgo y la inteligencia emocional: un estudio de la generación de los millennials,» Ciencia y Sociedad, vol. 43, nº 2, 2018.

J. Rubio, P. Almansa y M. Pastor, «Relaciones sexistas en la generación X y Millennials,» Atención Primaria, vol. 53, nº 4, pp. 1-10, 2021.

G. Williams, «Millennialismo gerencial: diseñando la nueva generación de empleados,» Trabajo, empleo y sociedad, vol. 34, nº 3, pp. 371-387, 2020.

DANE, «Dane,» 2018. [En línea]. Available: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/proyecciones-de-poblacion.

C. Vivero, Narradoras Milennials, Primera ed., Ciudad de México: Ediciones Gráficas EON, 2021, p. 137.

D. Méda y P. Vendramin, «reiventing work in Europa: value, generations and labour,» Spring, 2016.

L. Driben, La genración de la Ruptura y sus antecedentes, Primera ed., México: Fondo de Cultura Económica, 2013, p. 129.

J. Kutlák, «Individualismo y autosuficiencia de las generaciones Y y Z y su impacto en el entorno laboral: un estudio empírico en 5 países europeos,» Business Perspectives, vol. 19, nº 1, pp. 39-52, 2021.

K. Boyle, «Milenario Identidades profesionales: reevaluación de la identificación social y las relaciones intergeneracionales,» 2021.

S. Kultalahti y R. Viitala, «Retos suficientesny un fin de semana por delante: La generación Y describe la motivación en el trabajo,» Gestión de cambio organanizacional, vol. 27, nº 4, pp. 569-582, 2014.

E. Amorós, M. Esquerda, A. Agustí, A. Kiskerri, J. Prat y J. Pifarré, «¿Han llegado los millennials a la Facultad de Medicina? Perfil de personalidad de estudiantes de medicina 1999-2014,» Eduación Médica, vol. 21, nº 6, pp. 370-376, 2020.

N. Nartova y A. Fatekhov, «La transición a la edad adulta de los millennials rusos: ¿en el camino de la educación a la responsabilidad y la pérdida del optimismo?,» Seguimiento de Obshchestvennogo Mneniya: Ekonomicheskie i Sotsial'nye Peremeny, nº 4, pp. 319-344, 2021.

A. Malokin, G. Circella y P. Mokhtarian, «¿Los millennials valoran el tiempo de viaje de manera diferente debido a la multitarea productiva?,» Transporte, vol. 48, pp. 2781-2823, 2021.

M. Peñalosa, D. López, L. Fischer y M. Ortega, «Consumo en los millennials en época de covid-19 en México, Ecuador y Colombia,» Revista Venezolana de Gerencia, vol. 26, nº 96, pp. 1380-1395, 2021.

V. Barragán y C. Morales, «Las generaciones centenarias y milenarias: actitudes hacia la sexualidad,» Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ninez y Juventud, vol. 19, nº 3, pp. 1-24, 2021.

A. Svirshchevskaya y A. Pashkevich, «Leyendo metáforas visuales de planificación de carrera para una generación de jóvenes millennials,» Seguimiento de la opinión: cambios económico y social, nº 2, pp. 123-147, 2020.

G. Plata, «BIC,» 2020. [En línea]. Available: https://www.iadb.org/es/mejorandovidas/millennials-la-generacion-incomprendida.

L. Martínez, O. Jaramillo y E. De la Hoz, «Factores que afectan la calidad de vida laboral de los Millennials vinculados al sector comercial en colombia,» Artículos científicos Economía y Sociología, vol. 14, nº 2, pp. 71-84, 2021.

O. Gallo, D. Gonzalez, J. Román y G. García, «Relaciones con la organización y el trabajo en los millennials colombianos,» Innovar, vol. 31, nº 80, pp. 129-140, 2021.

C. Arenas, «Revista semana,» 2019. [En línea]. Available: https://www.semana.com/tendencias/articulo/millennials-en-el-mercado-laboral/276620/.

G. Guevara, A. Verdesoto y N. Castro, «Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación acción,» Científica mundo de investigación y el conocimiento, vol. 4, nº 3, pp. 163-173, 2020.

P. Martínez, «El método de estudio de caso: estrategía metodológica de investigación de la investigación científica,» Pensamiento & Gestión, nº 20, pp. 165-193, 2006.

M. Cienfuegos y A. Cienfuegos, «Lo cuantitativo y cualitativo en la investigación. Un apoyo a su enseñanza,» Centro de Estudios e Investigación para el Desarrollo Docente A.C., vol. 7, nº 13, 2016.

E. Galeano , Diseño de proyectos en la investigación cualitativa., Medellín, 2004, p. 84.

E. López, «El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica,» Educación XXI, vol. 21, nº 1, pp. 17-40, 2018.

B. Ospina, J. Sandoval, C. Aristizábal y M. Ramírez, «La escala de Likert en la valoración de los conocimientos y las actitudes de los profesinales de enfermería en el cuidado de la salud. Antioquia, 2003,» Investigación y Educación en Enfermería, vol. XXIII, nº 1, pp. 15-29, 2005.

N. Cantoni, «Técnicas de muestreo y determinación del tamaño de la muestra en investigación cuantitativa,» Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales, vol. 7, nº 2, 2009.

J. Twenge y S. Campbell, «Generational differences in psychological traits and their impact on the workplace Jean,» Psicología gerencial, vol. 23, nº 8, pp. 862-877, 2008.

J. Weber, «Discovering the Millennials’ Personal Values Orientation: A Comparison to Two Managerial Populations,» Journal of Business Ethics, vol. 143, pp. 517-529, 2017.

J. Sharp, «Branding Millennials: A Thematic Analysis Utilizing Hiring Professionals and Popular Press Books,» Colorado, 2015.

B. Corgnet, A. Espín y R. González, «Creativity and Cognitive Skills among Millennials: Thinking Too Much and Creating Too Little,» Frontiers in Psychology, vol. 7, 2016.

C. Hechl, «Affective Commitment to Organizations: A Comparison Study of Reverse Mentoring Versus Traditional Mentoring Among Millennials,» Binus Business Review, vol. 8, nº 2, pp. 39-47, 2017.

K. Fernández y A. Barbas, «What do the CEOs expect from us? (If they expect something),» de International Youth Nuclear Congress, Hangzhou (China), 2016.

N. Roślik, «Corporate Politics on Polish Millennials,» Polish Political Science Yearbook, vol. 46, nº 2, pp. 265-270, 2017.

F. Madrigal, F. Ávila y S. Madrigal, «Retos y oportunidades del comportaniento organizacional de los Millennials como fuerza de trabajo,» Revista de la Facultad de Contaduría y Ciencias Administrativas, vol. 4, nº 7, pp. 86-95, 2019.

E. Galeano, Diseño de proyectos en la investigación cualitativa, Medellin: Universidad Eafit, 2004, p. 41.

D. Gonzalez, «Mitos y realidades de los Milennials,» Funlam Journal of Students' Research, nº 4, pp. 16-19, 2019.

N. Nikitinsky, P. Kachurina, S. Sergey y E. Shamis, «Generation theory in HR practice: text mining for talent management case,» de EGOSE '16: Proceedings of the International Conference on Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia, Moscow, 2016.

C. Hechl, «Affective Commitment to Organizations: A Comparison Study of Reverse Mentoring Versus Traditional Mentoring Among Millennials,» BINUS BUSINESS REVIEW, vol. 8, nº 2, 2017.

I. Chiavenato, Gestión del Talento Humano, 3ra ed., McGraw-Hill, 2009, p. 475.

A. R. Vélez, «Los clásicos de la gerencia,» COLECCIÓN LECCIONES DE ADMINISTRACIÓN, p. 182, 2009.

M. Bakry, R. Ambo y L. Arake, «How to Attract Millennials? Indonesian Sharia Banking Opportunities,» WSEAS TRANSACTIONS on BUSINESS and ECONOMICS, vol. 18, pp. 376-385, 2021.

D. Sengupta, The Life of Y : Engaging Millennials As Employees and Consumers, Thousand Oaks: Sage Publications Pvt. Ltd, 2017.

E. Ng, L. Schweitzer y S. Lyons, «New Generation, Great Expectations: A Field Study of the Millennial Generation,» Journal of Business and Psychology, vol. 25, pp. 281-292, 2010.

J. Sharp, «Branding millennials: A thematic analysis utilizing hiring professionals and popular press books,» 2015.

J. Weber, «Discovering the Millennials’ Personal Values Orientation: A Comparison to Two Managerial Populations,» Journal of Business Ethics volume, vol. 143, nº 3, pp. 517-509, 2017.

M. McCrindle, «Understanding generation Y,» 2007. [En línea]. Available: http://www.emoneco.com/wp-content/uploads/2014/12/UnderstandingGenY.pdf.

S. Bannon, K. Ford y L. Meltzer, «Understanding Millennials in the Workplace,» The CPA Journal, vol. 81, nº 11, pp. 61-65, 2011.

C. Dalessandro, «Recruitment Tools for Reaching Millennials: The Digital Difference,» International Journal of Qualitative Methods, vol. 17, nº 1, 2018.

P. Szwed, «Are we ready for the millenials?: The state of readiness of the marine education and training community: A pilot study,» de Proceedings - 16th Annual General Assembly and Conference of the International Association of Maritime Universities, IAMU AGA 2015, Massachusetts, 2020.

M. Serrano y M. Ibáñez, «La prevención de las situaciones de impacto emocional en el ambiente laboral. Estudio teórico y análisis de su incidencia en el personal sanitario de la comunidad autónoma de Euskadi-España,» Trabajo y Sociedad, pp. 463-492, 2015.

J. Guerrero, R. Cañedo , S. Rubio, M. Cutiño y D. Fernández, «Calidad de vida y trabajo. Algunas consideraciones sobre el ambiente laboral de las oficina,» 2006.

W. Arias, J. Lazo y S. Quintana, «¿Es el clima organizacional determinante de relaciones interpersonales o son las relaciones interpersonales las que determinan el clima organizacional?,» Revista Industrial, vol. 21, nº 2, pp. 81-90, 2018.

A. Cortés, «Estilos de liderazgo y motivación laboral En el ambiente educativo,» Revista de Ciencias Sociales, vol. 4, nº 106, pp. 203-214, 2004.

H. Peña y S. Villón, «Motivación Laboral. Elemento Fundamental en el Éxito Organizacional,» Scientific, vol. 3, nº 7, pp. 177-192, 2018.

I. Chiavenato, Administración de Recursos Humanos, Bogotá: McGraw-Hill, 2000.

R. Ardila, «Calidad de vida: una definición integradora,» Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 35, nº 2, pp. 161-164, 2003.

N. Ertas, «Turnover Intentions and Work Motivations of Millennial Employees in Federal Service,» Public Personnel Management, vol. 44, nº 3, pp. 401-423, 2015.

A. Delgado, Digitalízate: Cómo digitalizar tu empresa, Libros de Cabecera, 2016, p. 296.

E. Martínez , «La Técnica Delphi como estrategia de consulta a los implicados en la evaluación de programas,» Revista de Investigación Educativa, vol. 21, nº 2, pp. 449-463, 2003.

A. Matas, «Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión,» REDIE, vol. 20 , nº 1, pp. 38-47, 2018.

Published

2022-05-01

How to Cite

[1]
J. A. Franco-López and P. A. Vargas-Motato, “Millennials’ permanence in organizations”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 10, no. 2, pp. 31–46, May 2022.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.