Analysis of generic competencies using a Linear Regression Model: A case study in short-cycle programs
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346075X.4589Keywords:
Educational quality, Added value, Citizen competencies, Higher Education Institutions, Multiple linear regression model, Short-cycle programmesAbstract
Introduction. The Saber tests, administered by the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES), assess students’ competency performance across educational levels. This study evaluates the progress in competencies among students enrolled in three technological programs (online learning, in-person learning, and dual-online learning) at a university in eastern Colombia by comparing their Saber 11 and Saber TyT (refers to the Technical and Technological Knowledge Test) test results. Materials and Methods. This descriptive, cross-sectional study analyzed data from students who completed the Saber 11 test beginning in 2014 and subsequently the Saber TyT test starting in 2016. A multiple linear regression model and association tests were applied. Results. Among the 3.095 graduates, only 14.7% had complete scores for both tests, limiting the scope of the analysis. A moderate correlation was observed between Saber 11 and Saber TyT competency scores, with stronger relationships in English (r(409) = 0.65; p < 0.01) and quantitative reasoning (r(409) = 0.60; p < 0.01). Accompanying programs positively impacted these areas, whereas citizenship competencies and written communication demonstrated less consistent performance. Study modality and cumulative GPA significantly influenced Saber TyT results. These findings provide actionable insights for refining educational strategies to enhance retention and advance critical competencies. Conclusions. This study highlights the importance of adapting pedagogical strategies to integrate essential competencies into academic programs, supporting institutional self-evaluation and accreditation efforts
References
Arenales JV. La República [Internet]. 2023 [cited 2024 Nov 15]. Colombia se ha mantenido en los últimos lugares de las pruebas Pisa de la Ocde. Available from: https://www.larepublica.co/economia/colombiase-ha-mantenido-en-los-ultimos-lugares-de-pisa-3760548
El Observatorio de la Universidad Colombiana. Educación Superior: Indicadores de Colombia, aún por debajo del promedio OCDE [Internet]. 2021 [cited 2024 Nov 14]. Available from:https://www.universidad.edu.co/educacion-superior-indicadores-de-colombia-aun-por-debajo-del-promedio-ocde/
Bentaouet-Kattan R, Barrera F, Walter A, Taboada B. La calidad de la educación en Colombia: un análisis y algunas opciones para un programa de política. Banco Mundial Colombia. 2008. 133 p.
Ministerio de Educación Nacional. Estadísticas de deserción. 2021 [cited 2025 Jan 24]. Sistema para la Prevención y Análisis de la Deserción en las Instituciones de Educación Superior - SPADIES 3.0. Available from: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-357549.html?_noredirect=1
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación - ICFES. Testen Saber TyT [Internet]. 2023. Acerca del testen. Available from: https://www.icfes.gov.co/1-acerca-del-testen-saber-tyt/
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). Valor agregado y aporte relativo. [Internet]. 2021 [cited 2024 Oct 28]. Available from: https://www.icfes.gov.co/valor-agregado-y-aporterelativo
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). Resolución 268 de 2020: Por la cual se reglamentan las metodologías para la generación de resultados de los exámenes de Estado y se dictan otras disposiciones. [Internet]. 2020 [cited 2024 Nov 12].Available from: https://normograma.icfes.gov.co/docs/resolucion_icfes_0268_2020.htm
Raudenbush SW. What Are Value-Added Models Estimating and What Does This Imply for Statistical Practice? J Educ Behav Stat. 2004 Oct;29(1):121-https://doi.org/10.3102/10769986029001121
Raudenbush SW, Willms JD. The Estimation of School Effects. J Educ Behav Stat. 1995 Oct;20(4):307-35. https://doi.org/10.3102/10769986020004307
Presidencia de Colombia. Decreto 359 de 2018. Por el cual se incorpora la Parte XI al Libro Segundo del Decreto Único Reglamentario 1080 de 2015, para reglamentar los artículos 200 y 201 de la Ley 1819 de 2016 y el artículo 41 de la Ley 1379 de 2010 en materia cultural. 2018
RStudio Team. RStudio Integrated Development for R [Internet]. Boston; 2020. Available from: http://www.rstudio.com
IBM Corp. Released. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 28.0. Armonk. NY: IBM Corp; 2021.
Pérez M, Mejíaa O, Serrano C, Suescún S, León F. Estrategias de intervención preventiva para fomentar la permanencia y éxito estudiantil: alertas tempranas. In: Almeida FA de, editor. Desafios de ensinar e educar na contemporaneidade: escola, família e professores em pesquisa [Internet]. Editorial científica digital; 2023. p. 100-24. Available from: https://doi.org/10.37885/230914480
Ministerio de Educación Nacional. Guía para la interpretación del Reporte de resultados en SABER PRO [Internet]. Bogotá; 2015 [cited 2024 Oct 28]. Available from: https://www.cna.gov.co/1779/articles-401017_documento.pdf
Hosmer D, Lemeshow S. Applied logistic regression. 2nd ed. New York: Wiley; 2000. Available from: https://doi.org/10.1002/0471722146
Arias R, Soto J, Morera M. Concepto y evolución de los modelos de valor añadido en educación. Rev Educ [Internet]. 2009 [cited 2024 Oct 29];348:15-45. Available from: https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:8d7a0d33-49f1-428d-9ea5-a386129ed5e3/re34801-pdf.pdf
Muñoz I. Modelo de Valor Agregado: una implementación para el caso de la educación superior en Colombia. Universidad Nacional de Colombia. 2016.https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/55583/1020749580.2016.pdf?sequence=1
Muñoz E. Análisis de la generación de valor agregado en competencias ciudadanas de la educación superior en Colombia. [Internet]. Bucaramanga: Universidad Autónoma de Bucaramanga; 2019 [cited 2024 Oct 24]. Available from:https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12316/2019_Tesis_Elberth_Mu%C3%B1oz_Carrillo.pdf
Burgos M, Ruales Suárez KJ, Bastidas García YE, Ortiz Benavides E. Cálculo del valor agregado generado por la Universidad de Nariño en relación a las pruebas saber 11 - saber pro-2010-2014. Tendencias [Internet]. 2019;20(2):203-26. Available from: https://doi.org/10.22267/rtend.192002.125
Pérez M, Mejía C. Estudio del valor agregado académico de la Universidad de Santander: estrategia de seguimiento y mejoramiento continuo del aprendizaje en los estudiantes que presentaron pruebas saber pro en 2020-campus Bucaramanga [Internet]. Bucaramanga; 2021. [cited 2024 Oct 24] Available from: https://udes.edu.co/images/micrositios/enseñanza/analitica-academica/valor-agregado/va-udes-2020-buc.pdf
Ovalle C. Valor agregado de las instituciones educativas técnicas y tecnológicas (TyT) en la ciudad de Bogotá. Rev Real Educ. 2023;3(2). https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.323
Muñoz Carrillo E. Análisis de la generación de valor agregado en competencias ciudadanas de la educación superior en Colombia [Internet]. [Bucaramanga]: Universidad Autónoma de Bucaramanga; 2019 [cited 2024Oct 29]. Available from:https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12316/2019_
Tesis_Elberth_Muñoz_Carrillo.pdf?sequence=1&isAllowed=y23.Burgos Flórez MA, Ortiz Benavides E, Rúales Suárez KJ, Bastidas García YE. Un análisis del valor agregado generado en las instituciones de educación superior en relación a las pruebas saber 11 y saberpro 2010 -2014. Pasto: Universidad de Nariño; 2023
García Arango DA, Mejía Cardona MA, Henao Villa CF. Pruebas saber pro y saber 11: análisis de correlaciones aplicado a programas de ingeniería. In: Mujeres en ingeniería: empoderamiento, liderazgo y compromiso. 2021. https://doi.org/10.26507/ponencia.1608
Rodríguez Sandoval MT, Vilchez Pirela RA. Valor agregado como indicador de calidad en programas académicos universitarios utilizando resultados de pruebas censales. Rev Acad Virtualidad [Internet]. 2017;10(1):45-55. Available from:https://doi.org/10.18359/ravi.2691
Pérez Pulido MO, Morales CA. Estudio del valor agregado académico de la Universidad de Santander: estrategia de Seguimiento y mejoramiento continuo del Aprendizaje en los estudiantes que presentaron Pruebas saber pro en 2019-campus Cúcuta [Internet]. 2021. Available from: https://udes.edu.co/images/micrositios/enseñanza/analitica-academica/valor-agregado/va-udes-2019-campus-cuc.pd
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Funding data
-
Universidad Autónoma de Bucaramanga
Grant numbers Acta de inicio 03 del 7 de febrero de 2024, código del proyecto 27154703
Altmetrics
Downloads
License
Copyright (c) 2025 Innovaciencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All articles published in this scientific journal are protected by copyright. The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits sharing the work with authorship recognition and without commercial purposes.
Readers may copy and distribute the material from this journal issue for non-commercial purposes in any medium, provided the original work is cited and credit is given to the authors and the journal.
Any commercial use of the material from this journal is strictly prohibited without written permission from the copyright holder.
For more information on the copyright of the journal and open access policies, please visit our website.