Environmental competences of university students facing climate change: towards a new environmental culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3162

Keywords:

adaptation, global warming, climate change, environmental competences, resilience

Abstract

Environmental competencies are essential in the development of behaviors that allow the treatment of complex circumstances related to global climate change. The objective of the study was to identify the level of environmental competences possessed by university students in relation to Climate Change. The research was configured within the positivist paradigm, of descriptive exploratory type, non-experimental transversal design. The sample was represented by 180 students of the integral education and education career with mention in computer science, of a public university, to this group two questionnaires were applied. The results showed that the level of environmental competences of the students was moderate, low and very low in its different dimensions, conceptual, procedural and attitudinal, in addition to having low knowledge about the causes and consequences of CC. It is concluded that the trainees are not prepared to face the CC, so it is recommended to incorporate in the education career plans of both programs activities that develop environmental competences for the action that transforms the knowledge in function of favoring the change of attitudes and life patterns that are aligned to the guidelines of the Education for Sustainable Development, which pursues the adequate use of energy, the recognition, value and preservation of the resources of nature in pursuit of the mitigation of the dangerous natural events linked to Climate Change, as well as its adaptation.

Author Biographies

María Eugenia Blanco, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos - Guárico, Venezuela

Postdoctora en Investigación Educativa por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. Doctora en Gerencia por la Universidad Yacambú, con experiencia en docencia universitaria: 14 años en pregrado y 2 en postgrado y 5 años en el nivel de la educación básica en instituciones públicas. Asesora de Trabajos de Investigación en la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos. Coordinadora de Línea de investigación Gerencia Educativa.

Bernabe Teodoro Vila-Hinojo, Universidad Nacional Intercultural Selva Central Juan Santos Atahualpa - Chanchamayo, Perú

Doctor en Educación. Magister en Administración. Docente Universitario en la Universidad Nacional Intercultural Selva Central “Juan Santos Atahualpa- Satipo, Perú. Con más de 5 años como docente en el nivel secundario Colegio “Mariscal Castilla”. Asesor y coordinador de proyectos de investigación en el área educativa y administrativa. Asesor de empresas productivas.

Radaisha Lee de Jesús Guzmán-Rodríguez, Radjhesus Investigación Educativa - Tuxtla Gutiérrez, México

Doctora en Educación por el Pedagógico de Caracas. Maestra en Innovaciones educativas por Universidad Pedagógica Experimental Libertador,  Venezuela.  Abogado, egresada de la Universidad Central de Venezuela.  CEO en la Comunidad para Repensar la Educación en América Latina, Chiapas México. Docente de Postgrado en varias universidades de Latinoamérica en el área de metodología de la investigación. Coordinadora académica en el RJ Instituto de Investigaciones científicas, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas México.

Ludy Vilchez-Casas, Universidad los Ángeles de Chimbote - Chimbote, Perú

Maestro en Ciencias con mención en Proyectos de Inversión por la Universidad Nacional de Ingeniería. Licenciada en Administración con experiencia en docencia universitaria 11 años, Especialista en Gestión Pública, Especialista en el Sistema Nacional de Inversión Pública – SNIP, con experiencia en asesoramiento de tesis y taller de investigación.

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Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
M. A. Blanco, M. E. Blanco, B. T. Vila-Hinojo, R. L. de J. Guzmán-Rodríguez, and L. Vilchez-Casas, “Environmental competences of university students facing climate change: towards a new environmental culture”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 1–9, May 2024.

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