The 2030 agenda of the united nations sustainable development goals (Sdgs): integration and impact on education in Cúcuta, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.4413

Keywords:

sustainable development, education for sustainable development, teacher training, 2030 agenda, colombia

Abstract

This study analyzes the integration of the United Nations' 2030 Agenda for Sustainable Development Goals (SDGs) within the educational system of Cúcuta, Colombia. Using a quantitative approach, it assessed the knowledge and commitment of pre-service and in-service teachers regarding the SDGs, as well as the implementation of sustainable practices within their institutions. The results reveal significant differences in SDG knowledge levels between the two groups, underscoring the need to strengthen sustainability training from the early stages of teacher education. Additionally, challenges were identified in the effective implementation of the SDGs, particularly regarding the ongoing professional development of in-service teachers. This study contributes to the existing literature by providing empirical evidence on the importance of comprehensive teacher training focused on sustainability and offers recommendations for educational policies and future research.

References

Naciones Unidas, «Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el,» 2015.

Naciones Unidas, «Objetivos de Desarrollo Sostenible,» 2015.

Naciones Unidas, «Report of the Interagency and Expert Group on Sustainable Development Goal Indicators,» 2020.

C. Gómez Gil, «Objetivos de Desarrollo Sostenible,» Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, nº 140, pp. 107-118, 2018.

Naciones Unidas, «Informe de los Objetivos de Desarollo Sostenible,» 2016.

Organización de Naciones Unidas, Declaración universal de los derechos humanos, 1948.

D. Rodrigo-Cano, M. J. Picó y G. Dimuro, «Los Objetivos de Desarrollo Sostenible como marco para la acción y la intervención social y ambiental,» RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, vol. 9, nº 17, pp. 25-36, 2019.

E. Gudynas, Ecología, economía y ética del desarrollo sostenible, Quito: Instituto Latinoamericano de Investigaciones Sociales, 2003.

E. González y L. Figueroa, «Los valores ambientales en los procesos educativos: realidades y desafíos,» REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 7, nº 2, pp. 95-115, 2009.

Naciones Unidas, «World Commission on Environment and Development Our Common Future,» 1987.

J. D. Sachs y R. V. Vernis, La era del desarrollo sostenible, Barcelona: Deusto, 2015.

L. Colín , «Deterioro ambiental vs. desarrollo económico y social,» Artículos técnicos, vol. 103, pp. 1-6, 2003.

M. C. Gutiérrez, M. Droguet y M. Crespi, «Las emisiones atmosféricas generadas por la industria textil,» Instituto de Investigación Textil y Cooperación Industrial, vol. 123, pp. 53-57, 2003.

V. López y M. Crespi, Gestión de los efluentes de la industria textil, Buenos Aires: Delegación de la Comunidad Europea en Argentina, 2015.

A. Luque, «Promoción del hiperconsumo textil transnacional: la moda y el exceso como leitmotiv,» Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, nº 134, pp. 85-106, 2017.

D. Chavarro,, M. I. Vélez, G. Tovar, I. Montenegro, A. Hernández y A. Olaya , «Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Colombia y el aporte de la ciencia, la tecnología y la innovación,» Documento de trabajo, vol. 1, nº 10, 2017.

Gobierno de Colombia, «Presentación Nacional Voluntaria de Colombia. Los ODS como instrumento para consolidar la paz,» 2016. [En línea]. Available: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/12644VNR%20Colombia.pdf.

N. R. Rodgers, «Los desafíos de la educación superior en Colombia al tenor del cuarto Objetivo de Desarrollo Sostenible,» de Educación superior en América Latina y el Caribe: estudios retrospectivos y proyecciones, Córdoba, UNESCO-Universidad Nacional de Colombia, 2018, pp. 23-51.

S. Madroñero y T. Guzmán, «Desarrollo sostenible. Aplicabilidad y sus tendencias,» Revista tecnología en marcha, vol. 31, nº 3, pp. 122-130, 2018.

L. M. Perea, «Los objetivos de desarrollo sostenible y su inclusión en Colombia,» Producción más limpia, vol. 14, nº 1, p. 122–127, 2019.

L. O. Barroso , «Una mirada crítica a la convulsionada situación de América Latina, desde la perspectiva de los Objetivos de Desarrollo Sostenible; casos Chile y Colombia,» Formación Estratégica, vol. 2, nº 1, pp. 1-10, 2020.

L. M. Rendón, J. V. Escobar, Á. D. Arango, J. A. Molina, T. Villamil y D. F. Valencia, «Educación para el desarrollo sostenible: acercamientos desde una perspectiva colombiana,» Producción + Limpia, vol. 13, nº 2, pp. 133-149, 2018.

S. Sterling, «Learning for Resilience, or the Resilient Learner? Towards a Necessary Reconciliation in a Paradigm of Sustainable Education,» Environmental Education Research, vol. 16, nº 5-6, pp. 511-528, 2020.

E. J. Wals, Social Learning Towards a Sustainable World: Principles, Perspectives, and Praxis, The Netherlans: Wageningen Academic Publishers., 2015.

D. Tilbury, Education for Sustainable Development: An Expert Review of Processes and Learning, Paris: UNESCO, 2011.

H. Glasser, «Minding the Gap: The Role of Social Learning in Linking Our Stated Desire for a More Sustainable World to Our Everyday Actions and Policies.,» de Social Learning Towards a Sustainable World: Principles, Perspectives, and Praxis , Los Angeles, Wageningen Academic Publishers, 2007, pp. 35-61.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, UNESCO Publishing, 2017.

A. Leicht, J. Heiss y W. J. Byun, Issues and trends in Education for Sustainable Development, UNESCO Publishing, 2018.

Published

2024-09-01

How to Cite

[1]
V. K. Hernnadez-Vergel, R. Prada-Núñez, and C. A. Hernández Suarez, “The 2030 agenda of the united nations sustainable development goals (Sdgs): integration and impact on education in Cúcuta, Colombia”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 3, pp. 134–139, Sep. 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.