Competences of the teacher of university education to develop research from their pedagogical and didactic practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.2582

Keywords:

competence, teacher, research, university education

Abstract

The research of university education teacher competences to develop research from its pedagogical and didactic practice, focused on interpreting the theoretical and methodological foundations that underlie the conceptions of teachers in the university field about research and unveil the paradigms that they base the research on university professors, through the qualitative, phenomenological and hermeneutical process, with field notes, in-depth interviews with five key informants from the University of Pamplona, Norte de Santander, Colombia. It was found that some teachers apply research skills such as motivating meaningful learning based on learning to investigate research, others adhere to unidirectional instructions, local space and dialogue have relevance and satisfactory.

Author Biography

Clara Lilia Araque-Suárez, Universidad de Pamplona - Pamplona, Colombia

Municipio de pamplona, Departamento Norte de Santnder, Colombia

References

D. D. Barragán y G. L. Patiño. Elementos para la comprensión del fenómeno de la deserción universitaria en Colombia. Más allá de las mediciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, IX (16), 55-66. 2013

N. Campos ¿Por qué es importante que el personal docente investigue? reflexión a partir de resultados de una experiencia de investigación etnográfica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15 (3), 1-16. 2015

Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo xxi: visión y acción. UNESCO. Disponible: www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm. [Consulta: 2016, febrero 22]. 2008

N. Espinoza y M. Pérez, La Formación Integral del Docente Universitario... 483 FERMENTUM, 13 (38), 483-506. 2003

F. L. González y U. A. Larraín, Formación universitaria basada en competencias: aspectos referenciales. En currículo universitario basado en competencias. Memorias del seminario internacional Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia, 24-57. 2005

A. Hernández, El docente investigador como creador de conocimiento. Revista Tumbaga, 4, 185-198. 2010

F. Jiménez, Currículo por competencias. Disponible: http://www.santillana.com. co/rutamaestra/edicion-10/ articles/5. [Consulta 2016, febrero 5]. 2014

S. Leoni, Importancia de la educación humanista en la actualidad.Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1 (1). 2009

J. Llamas, Importancia de los semilleros de investigación en la Universidad de Cartagena, Palabra, 7, 137-141. 2006

O. T. Mas, El profesor universitario: sus competencias y formación. Revista del currículo y formación del profesorado, 15 (3), 195-21. 2011

Ministerio de Educación Nacional. Deserción estudiantil en la educación superior colombiana Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Autor. 2009

Ministerio de Educación Nacional, Revisión de políticas nacionales de educación La educación en Colombia. Bogotá: Autor. 2016

A. Mogollón, Formación del investigador universitario. Revista Ciencias de la Educación, 1 (6)1, 217-230. 2007

A. Paiva, Edgar Morin y el pensamiento de la complejidad. Revista ciencias de la educación, 1 (23), 239-253. 2004

H. Patiño, Educación humanista en la universidad. Un análisis a partir de las prácticas docentes efectivas. Perfiles educativos, 34 (136). 2012

L. Rosell, Aportes de la educación superior para el desarrollo sostenible - la extensión universitaria y la pertinencia del conocimiento. HOME, 45 (3). 2007

A. Strauss y J. Corbin, Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia. 2002a.

Published

2021-09-01

How to Cite

[1]
C. L. Araque-Suárez and B. S. Araque-Suárez, “Competences of the teacher of university education to develop research from their pedagogical and didactic practice”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 9, no. 3, pp. 43–48, Sep. 2021.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.