Theoretical and methodological foundations of research for the teaching of Geography of Venezuela.

Authors

  • Jaenkarlyn Jailyn Contreras-Chacón Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Venezuela
  • José Armando Santiago-Rivera Universidad de los Andes – Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.474

Keywords:

Research, geographyteaching.

Abstract

The conditions of the current historical moment, demand to encourage research in different educational levels, with the purpose
of understanding the contemporary world, characterized by its changes and transformations. In this context, geography is a fundamental area of
learning given its high social content, although alienated in its formative work with the developing epoch, due to its affection for descriptive
geography and traditional pedagogy. For this reason, theoretical and methodological foundations of the research for the teaching of Geography
are proposed, in students of the 3rd year of the E.T.A Gervasio Rubio. The methodology used was qualitative in the modality of I.A.P and field
design, using observation techniques and the survey, and as a scenario the 3rd year section A of the E.T.A. As for the results, they show that
students do not know the objective of geography, do not have basic research foundations, do not know geographic research and local space as
a resource, this makes it possible to show that learning is outdated and lacks the contributions of the investigation, according to it some
recommendations and reflections are established. Finally, a proposal is made focused on the development of a research culture to streamline
and update the process of teaching and geographic learning.

Author Biographies

Jaenkarlyn Jailyn Contreras-Chacón, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Venezuela

Jaenkarlyn Jailin Contreras Chacón, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Profesora en la especialidad de Geografía e Historia, Magister Enseñanza de la Geografía, Estudiante Doctorado en EducaciónDocente en educación Media Técnica. Docente universitaria.

José Armando Santiago-Rivera, Universidad de los Andes – Venezuela

José Armando Santiago Rivera, Universidad de Los Andes – Venezuela Profesor en Geografía e Historia, Magíster en Educación Mención Docencia Universitaria, Magíster en Educación Agrícola, Doctor en Ciencias de la Educación, Docente titular Universidad de Los Andes – Venezuela, Miembro del Centro de Investigaciones Geodidácticas de Venezuela, Miembro del Grupo de Investigación Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales.

References

Hernández, Didáctica De Las Ciencias Sociales, Editorial Grao Barcelona, 2005.

Triana y Mazario, Estrategias didácticas para enseñar a aprender, Centro de estudio y desarrollo educacional., 2002.

N. C. García, «La planificación estratégica para el fortalecimiento de la autogestión en las escuelas rurales,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.

L. E. Torres, «Desarrollo rural sostenible: factores subyacentes en las mentalidades campesinas,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 2, 2015.

O. Buitrago Bermúdez, «La Educación Geográfica para un mundo en constante cambio.,» Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales., vol. 10, nº 561, 2005.

Y. A. Nieto-Terán, «Representaciones de la vida rural: Una comprensión de lo ambiental desde la cotidianidad,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.

B. Ceballos, La Formación del Espacio Venezolano, Caracas: FEDUPEL, 1999.

L. Alanis F., «¿Qué humanidades necesitamos? Una respuesta global.,» Investigación en la Escuela , nº 37, pp. 47- 59, 1999.

P. Cunill G., «La geografía y su enseñanza en el ámbito de los tiempos actuales,» Geoenseñanza, pp. 13-28, 1998.

A. Santiago, «La Realidad Geográfica De La Globalización Y La Enseñanza De La Geografía,» Revista digital Sobre Frontera e Integración., 2005.

A. Santiago, «Emergentes Cambios Paradigmáticos En La Enseñanza De La Geografía Y Sus Efectos En El Trabajo Escolar Cotidiano,» Revista Digital Geoenseñanza., 2003.

C. Coll, «Enseñar y aprender en el mundo actual, desafíos y encrucijadas,» articulo digital Pensamiento Iberoamericano., 2010.

P. Álvarez-Cruz, «Enfoques de la ciencia geográfica y su proyección en el proceso de enseñanza-aprendizaje,» Revista Científico-Metodológica, nº 54, pp. 58- 64, 2012.

B. Chapeta, «La Formación Del Docente En Geografía: Formadores O Informadores?,» Revista Digital Geoenseñanza, 1999.

A. Santiago, «Concepciones Del Docente Y Problemática En La Enseñanza De La Geografía: Educación Media, Diversificada Y Profesional,» Revista Digital Geoenseñanza., 2003.

Hernández y Martínez., «La investigación como estrategia de aprendizaje,» 2008.

N. Carrillo, «Enseñanza De La Investigación En La Formación Docente,» Táchira, 2009.

Ramírez, «“La Enseñanza En La Educación Media Técnica,» Mérida, 2012.

A. Santiago, «La Geografía Escolar En Venezuela Y Las Condiciones Geográficas Del Mundo Globalizado,» Educere- Artículos Arbitrados., 2012.

A. Rojas, «El Espacio Geográfico Venezolano Y El Contexto De La Globalización,» Revista De Centro De Investigaciones Geodidácticas de Venezuela, vol. 3, nº 6, 1999.

Flores, «Geoinformática e Investigación Geográfica Situación Actual y Perspectiva,» 2004.

A. Montes, «Análisis De La Calidad De La Educación Técnica En Colombia,» Estado Del Arte” Boletín Virtual Redipe, nº 812, 2012.

Redrado, Como Sobrevivir A La Globalización, Buenos Aires-Argentina: Pearson EducationS.A, 2000.

A. Argenis Montilla, «El Trabajo De Campo: Estrategia Didáctica En La Enseñanza De La Geografía,» Revista Geoenseñanza, vol. 10, 2005.

C. Luján y P. J. Mujica, «Brasil como actor global: una mirada desde Uruguay.,» In Documento presentado en FLACSO-ISA Joint International Conference., Buenos Aires, 2014.

Mendoza, Geografía Enseñanza –Aprendizaje Panorama General, Colombia : Sociedad Geográfica De Colombia, 2010.

A. Santiago, «La Renovación De La Geografía Escolar En El Mundo Contemporáneo,» Revista Educare, 2011.

Ayllon, «Geografía Económica,» Editorial Limusa S.A., México, 2008.

T. D., «La Geografía, Su Enseñanza Y Los Cambios Del Mundo Actual,» Revista digital Geoenseñanza, 1999.

L. Rodríguez Ebrard, «Vínculo entre la investigación-acción, el constructivismo y la didáctica crítica.,» Odiseo Revista Electrónica de Pedagogía, vol. 5, nº 10, 2008.

L. Rodríguez Ebrard, «Vínculo entre la investigación-acción, el constructivismo y la didáctica crítica.,» Odiseo Revista Electrónica de Pedagogía., vol. 5, nº 10, 2008.

Izarra, «Investigación Como Estrategia De Enseñanza En Geografía En El Programa De Formación Docente (UPEL-IMPM,» Revista Geoenseñanza, 2004.

Vergnolle-Maizar, «Articulación Entre La Investigación Y La Enseñanza: Un Reto Para La Geomorfología,» Revista Centro De Investigaciones Geodidácticas, vol. 3, nº 6, 1999.

O. Delgado Mahecha, «La importancia de la enseñanza de la geografía,» Revista Colombiana de Educación, pp. 102-109, 1989.

A. Pérez-Esclarín, Educar en el Tercer Milenio., Segunda ed., Caracas: San Pablo., 2002.

Zarpa, «Aprendizaje por Descubrimiento,» Revista digital innovación y experiencias educativas., 2009.

P. Ríos Cabrera, La aventura de aprender, Cuarta ed., Caracas: Editorial Cognitus, C. A., 2004.

Published

2018-01-01

How to Cite

[1]
J. J. . Contreras-Chacón and J. A. . Santiago-Rivera, “Theoretical and methodological foundations of research for the teaching of Geography of Venezuela”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 6, no. 1, pp. 23–32, Jan. 2018.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.