Disciplinary and pedagogical knowledge: towards the techno-communicative training of the mathematics teacher.
Keywords:
Knowledge discipline, pedagogical knowledge, communication training, teaching mathematics, information technology and communication (ICT).Abstract
The present study was based on the understanding of the risks inherent in the training of teachers of mathematics in
undergraduate Mathematics Specialty Pedagogical University Experimental Libertador (UPEL) in his Pedagogical Institute Rural Gervasio
Rubio, Venezuela processes. A research covered in the postulates of Qualitative Research was formulated using hermeneutics as a theory
of interpretive analysis and ethnography as a method of approaching reality. Key informants were selected from three different
perspectives: 3 students of the Specialty of Mathematics, 3 professors who administer curricular units and 3 graduates in the same
speciality who work as professors of mathematics at Media General Education. In-depth interviews were applied and semi structured and
participant observations, showing in the results that is required urgently, the incorporation of communicative technological training of
students of the Specialty of Mathematics Curriculum in College.
References
J. Gascón, Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Barcelona España: Universidad Autónoma de Barcelona, 1997
J. Godino, Perspectiva de la didáctica de las matemáticas como disciplina tecno científica. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada. España, 2010 [On line]. Disponible en: http://www.ugr.es/local/jgodino.
J. Godino, Perspectiva ontosemiótica de la competencia y comprensión matemática. Versión revisada de la conferencia impartida en el XVI Convención Nacional: Encuentro con la Matemática. Bologna- Italia, 2002.
R. Flórez, Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: Editorial Mc. Graw Hill, 1994
L. Vaca, Estrategias y recursos audiovisuales. Cumana – Venezuela: Ediciones de la Universidad de Oriente, 2003
F. Díaz Barriga y G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Colombia: Editorial Mc. Graw Hill, 2002
L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Editorial Morata, 1992
M. Castañeda, Los medios de comunicación y la tecnología educativa. México: Editorial Trillas, 1995
L. Liguori, Las nuevas de las tecnologías de la información y la comunicación en el marco de los viejos problemas y desafíos educativos. Buenos Aires-Argentina: Editorial Paidos-Cuestiones de Educación, 2000.
J. Cabero, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. España: Editorial Mc. Graw Hill, 2007
C. Romero, Enseñanza a distancia. San Cristóbal-Venezuela: Editorial FEUNET, 2007
M. Martínez, La Nueva Ciencia. Editorial Trillas. México, 1999
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).