Disciplinary and pedagogical knowledge: towards the techno-communicative training of the mathematics teacher.

Authors

  • Zulmary Carolina Nieto Sánchez Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Keywords:

Knowledge discipline, pedagogical knowledge, communication training, teaching mathematics, information technology and communication (ICT).

Abstract

The present study was based on the understanding of the risks inherent in the training of teachers of mathematics in
undergraduate Mathematics Specialty Pedagogical University Experimental Libertador (UPEL) in his Pedagogical Institute Rural Gervasio
Rubio, Venezuela processes. A research covered in the postulates of Qualitative Research was formulated using hermeneutics as a theory
of interpretive analysis and ethnography as a method of approaching reality. Key informants were selected from three different
perspectives: 3 students of the Specialty of Mathematics, 3 professors who administer curricular units and 3 graduates in the same
speciality who work as professors of mathematics at Media General Education. In-depth interviews were applied and semi structured and
participant observations, showing in the results that is required urgently, the incorporation of communicative technological training of
students of the Specialty of Mathematics Curriculum in College.

Author Biography

Zulmary Carolina Nieto Sánchez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Zulmary Carolina Nieto Sánchez, Universidad de Santander campus Cúcuta Licenciada en Informática y Matemática UCAT Venezuela. Especialista en Informática UFPS Colombia. Magíster en Gerencia, Doctora en Educación y Postdoctora en Educación Latinoamericana UPEL Venezuela. Con 25 años de experiencia profesional universitaria en: Titular UPEL – Venezuela, Catedrática UFPS – Colombia, Asociado UDES – Colombia. Tutora y jurado en trabajos de grado de pregrado y postgrado. Jurado de Trabajos de Ascenso y Concursos de oposición universitaria. Secretaria electa UPEL Venezuela. Coordinadora de Postgrado UPEL Venezuela. Conferencista, ponente u organizadora de eventos de investigación. Con reconocimientos de alcaldías y universidades venezolanas.

References

J. Gascón, Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Barcelona España: Universidad Autónoma de Barcelona, 1997

J. Godino, Perspectiva de la didáctica de las matemáticas como disciplina tecno científica. Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada. España, 2010 [On line]. Disponible en: http://www.ugr.es/local/jgodino.

J. Godino, Perspectiva ontosemiótica de la competencia y comprensión matemática. Versión revisada de la conferencia impartida en el XVI Convención Nacional: Encuentro con la Matemática. Bologna- Italia, 2002.

R. Flórez, Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: Editorial Mc. Graw Hill, 1994

L. Vaca, Estrategias y recursos audiovisuales. Cumana – Venezuela: Ediciones de la Universidad de Oriente, 2003

F. Díaz Barriga y G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Colombia: Editorial Mc. Graw Hill, 2002

L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Editorial Morata, 1992

M. Castañeda, Los medios de comunicación y la tecnología educativa. México: Editorial Trillas, 1995

L. Liguori, Las nuevas de las tecnologías de la información y la comunicación en el marco de los viejos problemas y desafíos educativos. Buenos Aires-Argentina: Editorial Paidos-Cuestiones de Educación, 2000.

J. Cabero, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. España: Editorial Mc. Graw Hill, 2007

C. Romero, Enseñanza a distancia. San Cristóbal-Venezuela: Editorial FEUNET, 2007

M. Martínez, La Nueva Ciencia. Editorial Trillas. México, 1999

Published

2014-01-01

How to Cite

[1]
Z. C. . Nieto Sánchez, “Disciplinary and pedagogical knowledge: towards the techno-communicative training of the mathematics teacher”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 2, no. 1, pp. 2–12, Jan. 2014.

Issue

Section

Research Articles

Downloads

Download data is not yet available.