Management actions and the role of teachers in the area of research in the university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3345

Keywords:

university education, research competencies, teacher updating, competitiveness, research networks, management actions

Abstract

The objective of the study was to determine the influence of managerial actions and the role of the university teacher in the area of research in the Education careers of a Venezuelan Public University. It was methodologically configured within a quantitative approach, descriptive-correlational type, non-experimental transectional design, the sample was represented by 58 teachers of the Educational Sciences area. A survey and two questionnaires were used. The results allowed to identify that the managerial actions developed by the research coordination of the institution are moderate and low, which conditions the achievement of organizational objectives in relation to the research area, likewise, it was identified that the teaching role in the research area of the Education Career, integral education and computing programs showed deficient functions, so that managerial actions are required to contribute to strengthen the role of the teacher in the research area. On the other hand, it was determined that there is an average positive correlation between the variables, therefore, if the managerial actions influence the role of the teacher in the research area, it is necessary to restructure and propose managerial actions in the research area so that the teacher is more competitive and productive in the development of his function as a teacher-researcher

Author Biographies

Oscar Vásquez-Nieva, Universidad San Ignacio de Loyola - La Molina, Perú

Abogado por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Magíster en International Customs Law and Administration por la University of Canberra (Australia). Me desempeñé como docente de Postgrado en: Pontificia Universidad Católica del Perú, Universidad del Pacifico y Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, en asignaturas de Comercio Internacional y Derecho Aduanero. Actualmente me desempeño como Docente de Pregrado y Postgrado de la Universidad San Ignacio de Loyola, en asignaturas de Comercio Internacional y Derecho Aduanero. He sido Capacitador de funcionarios públicos en el Ministerio de Comercio Exterior y Turismo, y la Superintendencia Nacional de Administración Tributaria - SUNAT. Miembro de la Academia Internacional de Derecho Aduanero. Fundador y Primer Secretario de la Asociación Peruana de Derecho Aduanero y Comercio Internacional (APDACI).

María Eugenia Blanco, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos - Guárico, Venezuela

Licenciada en Educación Integral en la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos. Área Ciencias de la Educación, Venezuela. Me desempeñé como docente universitaria en dicha universidad, coordinando la Asignaturas Fundamentos de la Matemática y Educación para el Trabajo. Actualmente me desempeño como investigadora y trabajadora independiente. Desarrolle mis estudios de postgrado en la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos obteniendo el título en la maestría en Educación mención Investigación educativa. Así mismo, en la Universidad Yacambú, obtuve el grado de Doctora en Gerencia. Posdoctorado en Investigación educativa en el Instituto Venezolano de Investigación Educativa. He trabajado en líneas de investigación relacionada a la gestión educativa e investigaciones relacionadas con el quehacer del docente dentro del contexto educativo.

Pedro Erick Gastelum-Acosta, Universidad Autónoma de Sinaloa - Sinaloa, México

Doctor en Ciencias de la Cultura Física por la Universidad Autónoma de Chihuahua. Especialista en Educación física, formación docente y gestión educativa. Máster en Psicomotricidad por la Universidad Autónoma de ChihuahuaProfesor investigador tiempo completo en la Universidad Autónoma de Sinaloa Unidad regional centro, Culiacán, Sinaloa, México Catedrático de las Facultades de Educación Física y Deporte y de Trabajo Social de la Universidad Autónoma de Sinaloa en el nivel de pregrado y posgrado.

Lupita Esmeralda Arocutipa-Huanacuni, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann - Tacna, Perú

Licenciada en Educación con especialidad en Biología y Química en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann. Área Ciencias de la Educación, Perú. Me desempeño como docente universitaria en dicha universidad, coordinando las asignaturas de Metodología del trabajo universitario y Didáctica general y especializada. Desarrollé mis estudios de postgrado en la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann obteniendo el grado de maestría en Ciencias mención Tecnología educativa. Así mismo, en la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, obtuve el grado de Doctora en Ciencias de la Educación. He trabajado en líneas de investigación relacionada a estrategias metodológicas.

References

Moya C., F., López J.D. D., & Artigas, W. (2018). Herramientas gerenciales desde el enfoque socio crítico en universidades: Estudio exploratorio en Venezuela y Colombia. Revista De Ciencias Sociales, 24(1), 101-112. https://doi.org/10.31876/rcs.v24i1.24938.

Pachano, N., y Vázquez, H. (2015). Estrategias gerenciales en el nuevo contexto universitario hacia la transformación social. Caso Universidad Nacional Experimental: “Rafael María Baralt”, Sede Cabimas Multiciencias.15 (1), 41-53 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90441655006.

Aguilar Rondón, S. M. (2017). Estrategias Gerenciales de Calidad y Productividad: Dos Opciones para la Gerencia Educativa. Revista Scientific, vol. 2, núm. 3, pp. 325-342I. DOI: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542 2987.2017.2.3.18.325-342.

Lara, D., y Del Canto, E. (2016). La Gerencia en el Contexto Actual Venezolano. Sapienza Organizacional, 3 (6), 65-92. https://www.redalyc.org/journal/5530/553056828004/html.

Arechavala Vargas, R. (2011). Las universidades y el desarrollo de la investigación científica y tecnológica en México: Una agenda de investigación. Revista de la educación superior, 40(158), 41-57. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000200003&lng=es&tlng=es.

Cervantes Liñán, L., Bermúdez Díaz, L., & Pulido Capurro, V. (2019). Situación de la investigación y su desarrollo en el Perú: reflejo del estado actual de la universidad peruana. Pensamiento & Gestión, 46, 311-322. https:// www.redalyc.org/journal/646/64664303012/html/.

Muñoz Martínez, M., & Garay Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 389-399. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023.

Dáher, J., Panunzio, A. y Hernández, M. (2018) La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. Edumecentro. 10(4), 1 -14. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n4/edu11418.pdf.

Escobar-Córdoba F, Eslava-Schmalbach J, Gómez-Duarte, O.G. (2016). Producción científica de los departamentos de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia entre los años 2000 y 2012. Rev. Fac. Med;64(2): 189-98. doi: http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.53949.

Sarmiento Tovar,J.J. (2020). Factores asociados a la productividad científica de docentes investigadores. Sinergias educativas. Grupo Compás, Ecuador. 1, (5). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821581006/index.html.

Robles-Jopia, P., Sánchez-Ortiz, A., & Ramírez-Correa, P. (enero-junio de 2016). Factores que influyen en la producción científica en la Universidad Católica del Norte. Universitas Gestão e TI, 6(1), 33-39. doi:10.5102/un.gti.v6i1.4108.

Carvajal Tapia, A. E., & Carvajal Rodríguez, E. (2019). La importancia del rol docente en la enseñanza e investigación. Revista de Investigacion Psicologica, (21), 107-114. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000100008&lng=es&tlng=es.

Hernández Arteaga, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27, 1-21 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194215432011.

Rojas Betancur, M.,y Méndez Villamizar, R. (2017). Procesos de formación en investigación en la Universidad: ¿Qué le queda a los estudiantes? Sophia, 13 (2), 53-69. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=413751844007.

Flores Nessi, E. M., Loaiza Falcón, A.C., Rojas de Ricardo, G.N. (2020). Rol del docente investigador desde su práctica social. Revista Scientific, 5 (15) 106-128. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662155006/html/.

Briceño, M.; Correa, S.; Valdés, M.; Hadweh, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 286-298. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32442.

Romero Parra, R.; Barboza Aremas, L.; Romero Chacín, J.; Faría Romero, J. (2023). Implementación de guía teórico-práctica para la realización de proyectos de investigación como objeto de aprendizaje para entornos virtuales. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25 (1), 6-23. www.doi.org/10.36390/telos251.02.

Valles-Coral, M.A. (2019). Modelo de gestión de la investigación para incrementar la producción científica de los docentes universitarios del Perúlin Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación DOI: 10.19053/20278306.v10.n1.2019.10012.

Cedeño Velasco, A. P., Asencio Cristobal, L. R., & Villegas Alava, M. A. (2019). Las estrategias gerenciales como base fundamental para la administración en los negocios. Universidad y Sociedad, 11(5), 191-200. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.

Alles, M. (2013). Comportamiento Organizacional: cómo lograr un cambio cultural a través de Gestión por Competencias. Ediciones Granica.

Parada Puentes, J. A. (2017). Estrategias Gerenciales para el Reconocimiento del Desempeño Laboral Docente. Mundo FESC, 7(14), 42-56. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/140.

Durán, S., Crissien, J., Virviescas, J. y García, J. (2017). Estrategias gerenciales para la formación de equipos de trabajos en empresas constructoras del Caribe colombiano. Revista Espacios, 38(13), 24-39.

Suárez Pineda, M., Suárez Pineda, L., & Zambrano Vargas, S. M. (2022). Esquemas interpretativos de los actores en la escuela. Comprensiones desde el análisis del cambio organizacional. Revista De Ciencias Sociales, 28(3), 175-188. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38460.

Acciones gerenciales y rol del docente en el área de Investigación en el contexto universitario

Aibi revista de investigación, administración e ingeniería. Volumen 11, Número 3, Septiembre – Diciembre de 2023, ISSN 2346-030X PP 1-10.

González Roys, G. A. (2019). Cultura investigativa como elemento relevante en la transformación educativa. Revista UNIMAR, 36(2), 77–78. https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art5/index.php/crv/article/view/1353.

Martínez, A. (2005). Perfil de competencias del tutor de posgrado de la Universidad Nacional Autónoma de México. Primera edición. Editorial UNAM. México.

Garcia Guiliany, J., Paz Marcano, A., & Boscán, M. (2022). Estrategias gerenciales en empresas contratistas del sector construcción en Barranquilla Atlántico. Revista Venezolana De Gerencia, 27(100), 1825-1836. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.32.

Walker, S. V. (2016). El trabajo docente en la universidad: condiciones, dimensiones y tensiones. Perfiles Educativos, 38(153), 105-119. https://www.redalyc.org/pdf/132/13246712007.pdf.

Peralta Miranda, P., Cervantes Atia, V., Salgado Herrera, R., y Espinoza Pérez, A. (2020). Dirección estratégica para la innovación en pequeñas y medianas empresas de la ciudad de Barranquilla –Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 25 (89).

Mora-Riapira, Edwin H.; Vera-Colina, Mary A.; Melgarejo-Molina, Zuray A. (2015). Planificación estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. Estudios Gerenciales, 31 (134), 79-87 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21233043009.

Montoya Agudelo, C.A., y Boyero Saavedra, M.R. (2016). El recurso humano como elemento fundamental para la gestión de calidad y la competitividad organizacional. Revista Científica “Visión de Futuro”. 20 (2), 1-20: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357947335001.

Ramírez Méndez, G. G., Magaña Medina, D. E., & Ojeda López, R. N. (2022). Productividad, aspectos que benefician a la organización. Revisión sistemática de la producción científica. Trascender, contabilidad y gestión, 7(20), 189-208. https://doi.org/10.36791/tcg.v8i20.166.

Mas Torelló, Ò. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 15, núm. 3, 195-211. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56722230013.

Vidal Tallet, R. (2016). Las acciones docente metodológica e investigativa y de superación del profesor en la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje en condiciones virtuales y de movilidad. VARONA, (62), 1-10. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657458010.

Gómez Escorcha, J. A. (2018). Competencias investigativas para el desarrollo de habilidades en el docente investigador de Educación Superior. Revista Publicando, 5(15 (1), 465-480. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/1353.

Calle, V. (2019). Competencias del gerente educativo en instituciones educativas de riohacha, colombia TELOS. RevistadeEstudiosInterdisciplinariosenCienciasSociales. 21(3):564-590.

Martínez Madrigal, J. P., Puerto Zabala, P., y Présiga Vargas, C. A. (2022). El docente investigador como factor de transformación de la sociedad: reflexión sobre su papel en la construcción de saberes, su propia práctica y la construcción de redes de conocimiento. Revista Oratores, 1(17), 117–126. https://doi.org/10.37594/oratores.n17.697.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill. https://bit.ly/3e10Hqy.

Rangel-Toloza, Z. (2016). La gerencia investigativa universitaria desde la perspectiva de las universidades y organismos de investigación venezolanos. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 4(1), 11-20. https://doi.org/10.15649/2346030X.383.

Carrillo-Carreño, K. S., & Bolívar-León, R. (2023). Clima organizacional y satisfacción laboral en la Vicerrectoría de Investigación y Extensión (VIE) de una universidad pública en Colombia. AiBi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 11(1), 8-19. https://doi.org/10.15649/2346030X.3120.

Ramírez, D., Polania, D., & González, L. (2019). La gestión del conocimiento e innovación en una universidad colombiana. Revista Investigação Quantitativa em Ciências Socais, 3, 346-354.

Barros-Bastidas, C., & Turpo, O. (2020). La formación en investigación y su incidencia en la producción científica del profesorado de educación de una universidad pública de Ecuador. Publicaciones, 50(2), 167–185. doi:10.30827/publicaciones.v50i2.13952.

Garza Puentes, J. P., Gordillo Romero, N. F., Cardona Gómez, L., & Lara Wagner, J.A. (2021). Modelo de gestión del conocimiento para semilleros de investigación: requisitos académicos y administrativos. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 159-167.

Sarmiento Tovar, J.J. (2020). Factores asociados a la productividad científica de docentes investigadores. Sinergias educativas. 1(5). 1-11.. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821581006/index.html.

Mas-Torelló, Ò. (2015). La influencia de la experiencia en las competencias investigadoras del profesor universitario. Revista Complutense de Educación, 27(1), 13-34. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.44706.

Vallejo-López, A. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Educación Médica Superior. 34 (2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1579.

Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 738–752. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033.

Vargas-Pinedo, M. E., Mollo-Flores, M. E., Alemán-Saravia, A. C., y Deroncele-Acosta, A. (2022). Liderazgo científico investigativo del docente para la transformación del contexto universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 27(99), 1151-1168. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.99.19.

Published

2023-09-01

How to Cite

[1]
M. A. Blanco, O. Vásquez-Nieva, M. E. Blanco, P. E. Gastelum-Acosta, and L. E. Arocutipa-Huanacuni, “Management actions and the role of teachers in the area of research in the university context”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 11, no. 3, pp. 1–10, Sep. 2023.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)