Institutional Evaluation: A Critical Analysis of its Impact and Scope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3392

Keywords:

evaluation, policies, education, institutions

Abstract

This reflection article will highlight the nature and scope of institutional evaluation and its various dimensions. The main objectives of this essay are argumentation and analysis, primarily focusing on demonstrating the value of institutional evaluation as a key tool for the continuous development of educational institutions and organizations in general. Different angles, benefits, and challenges surrounding this topic will be investigated. In a dynamic world where institutional evaluation stands as a crucial pillar for progress and excellence, the relevance of this study lies in the need for adaptation and continuous improvement. We will delve into fundamental topics such as institutional research and the disciplinary frameworks that underpin institutional evaluation. We will also explore how it is incorporated into the education policies of various nations and how it contributes to creating fair and effective educational systems, where institutional evaluation is a public duty, a mechanism of social control, and a democratic component, emphasizing its connection to transparency and citizen participation. The structure of the article will be divided into several interrelated sections that provide a comprehensive examination of institutional evaluation and its significant impact on institutions.

Author Biographies

Lina María Salazar-Figueroa, Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología - Panamá, Panamá

Docente tutor del Programa para la transformación de la calidad educativa Todos A aprender. 

Sandra Patricia de la Asunción-Diaz, Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología - Panamá, Panamá

Docente tutor del Programa Para la Transformación de la Calidad Educativa Todos A Aprender. 

References

J. A. Arratia. “Evaluación Institucional Con Enfoque De La Mejora Educativa”. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, 29(2), 9 27. [en. Línea ] Disponible en: https://sociotam.uat.edu.mx/index.php/SOCIOTAM/article/view/189 2019.

M. Vigo, M. Sánchez, M. García, "Evaluación institucional: una herramienta para la mejora continua de la calidad educativa." Revista de Investigación Académica, 2014.1(3), 1-10.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). “Evaluación Institucional” Recuperado de http://www.anuies.mx/servicios/d_estrategicos/evaluacion_institucional.html. [s.f.].

F. A. Cárdenas, Aprendizaje y evaluación auténtica: experiencias y perspectivas de aplicación. Bogotá, Kimpres Universidad de la Salle, [en linea] Disponible en: https://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170114112848/aprendizaje_y_evaluacion_autentica.pdf.

L. García. Tendencias recientes en la evaluación institucional. Revista de Calidad Educativa y Desarrollo Institucional, 2016. 1(3), 1-10.

Leslie D. Gonzales, Heather Shotton Coalitional refusal in a neoliberal academy, International Journal of Qualitative Studies in Education, 35:5, 540-552(2022) , [en línea] Disponible en: DOI: 10.1080/09518398.2022.2025472.

Álvarez Cárdenas, Msc. Rosa. "La evaluación institucional en los centros educativos. Una herramienta para elevar la calidad". [En línea]. Disponible en: https://institutofranklin.net/sites/default/files/memorias-anuales/Memoria-anual-2016.pdf.

Y. A. Herrera “Evaluación de la Gestión Directiva en el Mejoramiento Institucional del Colegio Los Alpes IED”. Tesis de grado, fac, educación, Externado, Bogotá, 2019.

Navarro Viloria, I. "La evaluación institucional como estrategia para el mejoramiento continuo de la educación colombiana". Revista de Investigación Académica, vol. 56, no. 1, 2020. [En línea]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-22532020000100078&script=sci_arttext.

Martín Manzano, J., Mominó de la Iglesia, M. y Carrere, J. "La planificación estratégica, un indicador sobre el liderazgo pedagógico". Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 14, no. 2, pp. 292-315, Universidad de Salamanca, España, 2013. [En línea]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0124-22532020000100078&script=sci_arttext.

J. Royero, Modelos de evaluación educativa. Revista de Investigación Académica, (2002). 1(2), 1-12.

T. W. Banta, Building a scholarship of assessment. Assessment Update, 2002. 14(1), 1-2.

T. W. Banta, C. Blaich,. Closing the assessment loop. Assessment Update, 2011. 23(6), 1-2.

S. Brown, P. Knight, Assessing learners in higher education. Routledge. 2015.

A. W. Chickering, Z. F. Gamson, Seven principles for good practice in undergraduate education. AAHE Bulletin, (1987). 39(7), 3-7.

L. D Fink,. Creating significant learning experiences. John Wiley & Sons. 2013.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. "La evaluación: evolución del concepto de evaluación". Bogotá, Colombia, 2001. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89865_archivo_pdf.pdf.

J. Biggs, Teaching for quality learning at university: What the student does. McGraw-Hill Education. 2014.

J.E. Martínez, S. Tobón, E. López "Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina". [En línea]. Disponible en: https://www.academia.edu/35560636/Acreditaci%C3%B3n_de_la_calidad_en_instituciones_de_educaci%C3%B3n_superior_retos_pendientes_en_Am%C3%A9rica_Latina.

D.L. Stufflebeam, "The CIPP Model for Evaluation", en T. Kellaghan, D.L. Stufflebeam y L.A. Wingate (Eds.), International Handbook of Educational Evaluation, Kluwer Academic Publishers, pp. 31-62.

C.A. Palomba y T.W. Banta, Assessment essentials: Planning, implementing, and improving assessment in higher education, John Wiley & Sons, 2014.

M. Scriven, Evaluation Thesaurus, 4ta ed., Sage Publications, 1991.

L. Suskie, Assessing student learning: A common sense guide, John Wiley & Sons, 2018.

B. R. Worthen, J.R. Sanders y J.L. Fitzpatrick, Program Evaluation: Alternative Approaches and Practical Guidelines, 2da ed., Longman, 1997. Disponible en: https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282271604841216.

L. F. Pérez, Evaluación, Reconocimiento y Acreditación Educativa en México: Efectos en la Innovación de la Enseñanza del Derecho. Stanford Law School, s.f.

Y.I. Ramírez Ríos, "La evaluación en la I.E. Antonio Roldán Betancur de Tarazá: una mirada desde los procesos de autoevaluación institucional", Tesis de maestría, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia, 2018. Disponible en: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/12051.

E. Marrero León, “Ampliación de horizontes epistemológicos para la construcción de nuevos entornos organizativos en instituciones educativas universitarias”, pnrm, vol. 8, n.º 14, pp. 60–72, sep. 2014.

E. Tenti Fanfani, "Mejorar la Escuela", Revista de Educación, vol. 321, septiembre-diciembre de 2002. Disponible en: https://www.revistaeducacion.educacion.es/re321/re321_01.pdf.

C. De Rodríguez, L. Marcano OPSU-SEA, "Evaluación institucional, calidad y pertinencia de las instituciones de educación superior", Redalyc, vol. 13, no. 2, julio-diciembre de 2018. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/737/73713202.pdf.

M. Romainville, R. Goasdoué y M. Vantourout, "Évaluation et enseignement supérieur", De Boeck Supérieur, 2013. Disponible en: https://doi.org/10.3917/dbu.romai.2013.01.

Published

2023-09-01

How to Cite

[1]
L. I. Mejía-Cadavid, L. M. Salazar-Figueroa, and S. P. de la Asunción-Diaz, “Institutional Evaluation: A Critical Analysis of its Impact and Scope”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 11, no. 3, pp. 182–190, Sep. 2023.

Issue

Section

Reflection Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)