Ma-Tecn: Innovative Model to Promote Logical-Mathematical Competencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3781

Keywords:

model, challenges, competencies, innovative, knowledge

Abstract

Problem-Based Learning (PBL) is a task-based approach in which students and teachers will learn to solve problems, it is important to apply pedagogical strategies, foster creativity, report on technological trends. it has transformed education, helping to implement interdisciplinary approaches such as STEM +H, promoting critical thinking, problem-solving and creativity, but also needing new pedagogical strategies. It is based on the postulates of Bolaños [4]; Niss [6]; OECD [7]; Garrido & Leyva [8]; García et al. [9]; Díez-Palomar & Flecha [10]; Molina [11]; Rico [12]; MEN [13]; Delgado et al. [14]; Perrenoud [21]; Guitert & Jiménez [22]; Ferreyra et al. [23]; Liesa et al. [26]; Caballo [30]; Trujillo y Suarez [31]; Secretaria de Educação Fundamental [32]; Fonden [33], Bassanezy & Biembengut [34], among others. It is based on the positivist paradigm with a descriptive, field-specific and non-experimental design. The population was made up of students from educational institutions in Medellín, Antioquia, Colombia, and a survey was carried out based on intentional sampling. The collection of information was carried out using a Likert-type questionnaire under an instrument called MODEN-BARCLM/Henao2022 with validity by expert judgment, achieving high reliability through Cronbach's alpha coefficient, concluding that the dynamic learning environment is an educational strategy. advanced that focuses on educational scenarios with ICT mediation, involving students in the construction of their own knowledge, as well as the effective integration of technology in the teaching of mathematics, is essential to optimize the educational process, and teachers are inspiring and facilitating learning.

 

References

J. P. Arellano, (23-25 de agosto de 2001). Financiamiento educacional en los primeros 15 años del siglo XXI. Presentado en Seminario sobre Prospectivas de la educación en la Región de América Latina y el Caribe. [En línea]. Disponible: https://www.schwartzman.org.br/simon/delphi/pdf/arellano_paper.pdf.

H. G. Barnés, “Qué está pasando con la educación en Finlandia: "Los profesores piensan en dejarlo"” El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/mundo/europa/2021-11-14/educacion-finlandesa-profesores-dejarlo_3318724/.

C. Canabal, y L. Margalef, “La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje”, vol. 21, no. 2, pp. 149-170, jul., 2017. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752038009.pdf.

O. Bolaños, (2019). “Aprendizaje Basado en Retos (ABR)”, Educateka, https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/crea-ruta-tic-aprendizaje-basado-en-retos.pdf (Consultado 02 ene., 2024).

X. Mamaqi, y J. Miguel “El modelo de aprendizaje centrado en el estudiante: un enfoque cuantitativo mediante la aplicación de técnicas multivariantes”, en Actualización de los nuevos sistemas educativos, E. B. Monferrer, Coord. España: Grupo editor Visión Net, 2014, cap. VII, pp. 251-272. https://www.researchgate.net/profile/Xhevrie-Mamaqi/publication/264038732_VII_EL_MODELO_DE_APRENDIZAJE_CENTRADO_EN_EL_ESTUDIANTE_UN_ENFOQUE_CUANTITATIVO_MEDIANTE_LA_APLICACION_DE_TECNICAS_MULTIVARIANTES/links/0046353c93dda2d158000000/VII-EL-MODELO-DE-APRENDIZAJE-CENTRADO-EN-EL-ESTUDIANTE-UN-ENFOQUE-CUANTITATIVO-MEDIANTE-LA-APLICACION-DE-TECNICAS-MULTIVARIANTES.pdf.

M. Niss, “Mathematical competencias and the leatning od mathematics: The danish kom Project” Chalmers, http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/mve375/1213/docs/KOMkompetenser.pdf (Consultado 02 ene., 2024).

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, PISA 2006 marco de la evaluación: Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura, Madrid, España: OCDE, 2006. https://www.oecd.org/pisa/39732471.pdf.

Y. Garrido y L. M. Leyva, “Reflexiones sobre la calidad del aprendizaje y de las competencias matemáticas”, Revista Iberoamericana de Educación, num. 40, pp. 6-15, dic., 2006. https://doi.org/10.35362/rie4112479.

C. García, A. Leena, y C. Petreñas, “Comunidades de aprendizaje” Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, vol. 17, num. 427, pp. 1-10, ene., 2013. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/113030/1/620574.pdf.

J. Díez-Palomar, y R. Flecha, “Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa”, Revista interuniversitaria de formación del profesorado, vol. 24, num. 1, pp. 19-30, abr., 2010. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419180002.pdf.

E. Molina, “Creación y desarrollo de comunidades de aprendizaje: hacia la mejora educativa”, Revista de educación, num. 37, pp. 235-250, 2005. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/68041/00820053000214.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

L. Rico, (1998), “Concepto de currículo desde la educación matemática”, Revista de Estudios del Currículum, vol. 1, num. 4, pp. 7-42. http://funes.uniandes.edu.co/524/.

Ministerio de Educación Nacional, Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas, Bogotá, Colombia: MEN, 2006. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf.

R. D. P. G. Delgado, M. R. Hernández, J. G. T. Morales y H. B. Mendoza, “Aprendizaje basado en retos”, Anfei digital, vol. 5, num. 9, jul., 2018. https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/465.

C. Bernal, Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales, 3ª ed. Bogotá, Colombia: Pearson, 2010. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf.

F. G. Arias, El Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica, 6ª ed. Caracas, Venezuela: Episteme, 2012. https://www.researchgate.net/publication/301894369_EL_PROYECTO_DE_INVESTIGACION_6a_EDICION.

R., Hernández-Sampieri, y C. Mendoza, Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, 1ª ed. Ciudad de México, Néxico: MC Graw Hill, 2018.

U. R. Cukierman, “Aprendizaje centrado en el estudiante: un enfoque imprescindible para le educación en ingeniería”, en R. Lerena y C. Lozano, Eds. Aseguramiento de la calidad y mejora de la educación en ingeniería: experiencias en américa latina, Buenos Aires, Argentina: Confedi, ACOFI, 2018, pp. 27-39. https://confedi.org.ar/wp-content/uploads/2018/07/Aseguramiento_CONFEDI_ACOFI-baja.pdf.

E. Roca, Cómo mejorar tus habilidades sociales, 4ª ed. Valencia, España: ACDE. https://www.cop.es/colegiados/PV00520/pdf/Habilidades%20sociales-Dale%20una%20mirada.pdf.

R. S. Grabinger, y J. C. Dunlap, “Rich envoriments for active learning: a definition”, Research in Learning Technology, vol. 3, num. 2, pp. 5-34, 1995. https://doi.org/10.1080/0968776950030202.

P. Perrenoud, “Dez novas competências para uma nova profissão”, In Pátio: Revista pedadogica, num. 17, pp. 8-12, may-jul., 2001. http://penta3.ufrgs.br/MEC-CicloAvan/integracao_midias/modulos/1_introdutorio/pdf/etapa2_as_novas_competencias.pdf.

M. Guitert, y F. Jiménez, Trabajo cooperativo en entornos virtuales de aprendizaje” Aprender en la virtualidad, vol. 10, num. 1, pp. 10-18, 2001. https://scholar.google.com/scholar_url?url=https://www.academia.edu/download/13631320/tcev.pdf&hl=es&sa=T&oi=gsb-ggp&ct=res&cd=0&d=8497622843375908828&ei=6n_AZdeUGbHGy9YPlKKzsAQ&scisig=AFWwaeZ3naFBtRA-Ur0kC1FYqzH7.

H. Ferreyra, G. Peretti, V. de Silva, y Y. Alegre, “Desarrollo de capacidades fundamentales: aprendizaje relevante y educación para toda la vida”, en H. Ferreyra y O. Parra, Dir., O. Parra y O. Asdrúbal, Eds., Pensar la educación para Iberoamérica, Bogotá, Colombia: Universidad Santo Tomas, pp. 65-84, 2010. https://core.ac.uk/download/pdf/47978791.pdf#page=66.

A. M. Rivero, I. A. Cruz, y Á. P. Moreno, “Un modelo metodológico para alcanzar los nuevos retos de aprendizaje en las aulas multígrados”, Opuntia Brava, vol. 3, num. 3, pp. 21-29. Sept., 2018. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/459.

L. M. Delgado, “Aprendizaje centrado en el estudiante, había un nuevo arquetipo docente”, Enseñanza & Teaching, vol. 37, num. 1, pp. 139-154, jun. 2019. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/142864/Aprendizaje_centrado_en_el_estudiante%2C_h.pdf%3Bjsessionid%3D3D62B87693079F53F67EE0742417D544?sequence=1.

E. Liesa, M. Castelló, y L. Becerril, “Nueva escuela ¿nuevos aprendizajes?”, REXE, vol. 2, num. 1, pp. 15-29. 2018. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243154900001.

F. J. Murillo, M. Román, y S. Atrio, “Los recursos didácticos de matemáticas en las aulas de educación primaria en América Latina: disponibilidad e Incidencia en el aprendizaje de los estudiantes”, Archivos analíticos de políticas educativas, vol. 24, num. 67. Jun., 2016. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275043450067.pdf.

C. E. Vasco, “El pensamiento variacional y la modelación matemática”, Studocu, https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-de-mexicali/quimica/carlos-e-vasco-pensamento-variacional-y-la-modelacion-matematica/13026673 (Consultado 02 ene., 2024).

S. M. Tejedor, Z. P. Pinilla, y N. E. Gordillo, “Plan de implementación de un centro de pensamiento prospectivo en Tunja para Boyacá al 2012”, Tesis de pregrado, ECACEN, Universidad Nacional Abierda y a Distancia, Tunja, Colombia, 2009. (2009). https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/1141/2009-02-01P-0089.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

V. E. Caballo, Manual de evaluación de entrenamiento de las habilidades sociales, 8ª ed. Madrid, España: Siglo XXI, 2009. https://apunteca.usal.edu.ar/id/eprint/3181/.

G. Trujillo y J. H. Suarez, “La dimensión cognitiva. Importancia y trascendencia en la educación básica, secundaria y media técnica en las ciudadelas”, Revista Boletín Redipe, vol. 6, num. 6, pp. 107-112, jun., 2017. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/247.

Secretaria de Educação Fundamental, Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental, Brasília, Brasil: Secretaria de Educação Fundamenta, 1998. https://www.apostilasopcao.com.br/arquivos-opcao/erratas/11197/69245/parametros-curriculares-nacionais-terceiro-e-quarto-ciclos-do-ensino-fundamental.pdf.

J. C. Fonden, “Importancia del pensamiento abstracto: Su formación en el aprendizaje de la programación”, EduSol, vol. 20, num. 72, pp. 122-135, 2020. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n72/1729-8091-eds-20-72-122.pdf.

R. C. Bassanezy, y M. S. Biembengut, “Modelación matemática: Una antigua forma de investigación un nuevo método de enseñanza”, Revista didáctica de las matemáticas, num. 32, pp. 13-25, dic., 1997. http://funes.uniandes.edu.co/3171/1/C1997Modelaci%C3%B3nNumeros32.pdf.

Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
Y. C. Ureña-Villamizar, M. A. Henao-Gómez, O. A. Vargas-Velásquez, J. R. Ramírez-Ramírez, and E. L. Fernández-Nieto, “Ma-Tecn: Innovative Model to Promote Logical-Mathematical Competencies”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 63–74, May 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.