Research for knowledge: the fundamental university task within the framework of academic innovation coherent with the contemporary world.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.576Keywords:
Research, university, academic innovation, contemporary world.Abstract
With the aim of promoting reflection on the relationship between research and knowledge, as fundamental processes for student
training and professional updating of the university teacher, we proceed to study from documentary research the current state of such basic
components. For its development, three interrelated components were considered corresponding to: Reality as a unit and distinction, from the
constructivist perspective of Luhmann, Humanistic Education, in its social and contextual condition, followed by critical pedagogy and
investigative competences, a process that starts from the general to the specific. It highlights the unavoidable urgency to individually and
collectively travel research and knowledge to renew knowledge. The challenge lies in the commitment to proactively intervene and develop the
academy in epocal formative optics
References
O. Fals-Borda, Cómo investigar la realidad para transformarla., Bogotá: Siglo del Hombre Editores. CLACSO. , 2009.
G. L., «Un espacio para la investigación documental.,» Revista Vanguardia Psicológica , vol. 1, nº 2, pp. 226-233, 2010.
M. Arnold y F. Robles, «Explorando caminos transilustrados más allá del neopositivismo Cinta moebio 7,» 2000, pp. 49-66.
A. Mogollón de González, «Formación del investigador universitario,» de Revista Ciencias de la Educación, 1, 6, 2007, pp. 217-230.
C. Romero de Castillo, «Reflexión del docente y pedagogía crítica,» Laurus, vol. 8, nº 14, pp. 92-104, 2002.
C. Soto de V y D. Vilani, «Paradigma, epistemología, ontología y método para la investigación transformadora.,» REET , vol. 1, nº 2, pp. 1-9, 2011.
E. Sandín, Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones., Madrid: Mc Graw and Hill, 2003.
E. E. Castro C., «Perspectiva pedagógica sociocrítica, otra forma de concebir la escuela en Colombia Tunja–Colombia.,» Revista quastiones Disputate. Temas en debate, vol. 12, pp. 77 - 94., 2013.
V. Carrozzi R, «¿Ontología del aprender? Interpretación de la Educación como ars política.,» Palabra y Razón, vol. 1, pp. 63-85, 2012.
S. Leoni, «Importancia de la educación humanista en la actualidad.,» Cuadernos de Educación y Desarrollo, vol. 1, nº 1, 2009.
Ministerio de Educación Nacional, «Competencias Ciudadanas.,» 2010.
H. Patiño Domínguez, «Educación humanista en la universidad. Un análisis a partir de las prácticas docentes efectivas.,» Perfiles educativos, vol. 34, nº 136, 2012.
J. Zapata Vasco, «La educación universitaria y la formación humanística: Un reto por construir,» Unipluri/Versidad, vol. 8, nº 3, 2008.
O. Mas Torrelló, «El profesor universitario: sus competencias y formación.,» Revista del currículo y formación del profesorado, vol. 15, nº 3, pp. 195-211, 2011.
F. Jiménez Ortega, «Currículo por competencias,» 2014.
M. Zabalza B., «El trabajo por competencias en la enseñanza universitaria,» 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).