Education for politics at the colombian university.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.481Keywords:
Politics, social communication, didactic route.Abstract
The thesis explores the need for a didactic route for the teaching of politics to social communicators in the Colombian
educational context. The social communicators in training will be future opinion leaders, critical thinking counselors, for this reason we turn to
the experience of teachers, students and a look at the Colombian socio-political context, departing methodologically from the observation and
the introspective experiential approach with semi-interviews -structured and in depth, the results of which make it possible to trace the didactic
route in the social communication program of the University of Pamplona, Villa del Rosario headquarters, using new strategies such as humor,
serials, the use of multimedia products and teacher training and student for the elaboration of a discourse of politics as the basis of an ethical
communication and committed to democracy and citizen processes.
References
C. Anda, Introducción a las ciencias sociales., México: Limusa Noriega Editores., 2003.
J. Zarlene, 40 años de Plaza Sésamo, 2009.
R. Fernández y I. Tourinho, La redefinición de los géneros periodísticos, el infoentretenimiento como punto de partida del cambio, 2013.
C. Giraldo y .. et al, «Teorías de la comunicación.,» Bogotá:, 2008.
Cabalin y C. Lagos, «Enseñanza del periodismo en Chile y globalización: temas y desafíos.,» Revista Signo y Pensamiento, vol. 31, nº 61, pp. 158-170, 2012.
J. Ferrés, La educación como industria del deseo, Barcelona: Editorial Gedisa, 2008.
J. Furguerle, B. Villegas y Z. Daboín, «Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
E. Jaillier, Comunicación, investigación y ciudad., Medellín: Editorial Universidad Pontificia Bolivariana., 2003.
L. Aguilar González, «Nuevos lenguajes y nuevas alfabetizaciones, materia prima para la democracia.,» Universitas Humanística, vol. 1, nº 64, pp. 195-214, 2007.
J. Martin, «Los oficios del comunicador.,» Revista Signo y Pensamiento, vol. 30, nº 59, pp. 18-40, 2004.
J. Ferrés, Educar en una cultura del espectáculo., Barcelona: Paidós., 2000.
N. J. Bonilla-Cruz, J. Forgiony-Santos y D. Rivera-Porras, «Pedagogía del sentido: Reflexiones sobre la práctica pedagógica para la investigación,» de Prácticas pedagógicas, Maracaibo, Ediciones Universidad del Zulia, 2017, pp. 394-413.
D. Rivera-Porras, «Prácticas pedagógicas: Desarrollo humano y construcción de sentido,» de Encrucijadas pedagógicas: Resignificación, emergencias y praxis educativa, Maracaibo, Ediciones Astro Data, S.A., 2017, pp. 339-363.
R. Barragan Gomez y W. Gomez Moreno, «El lenguaje de la imagen y el desarrollo de la actitud crítica en el aula: propuesta didáctica para la lectura de signos visuales,» Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 17, nº 1, pp. 81-94, 2012.
L. F. Bohorquez-Chacón y Y. K. Torrado, «Diseño de un modelo pedagógico para la enseñanza de fundamentos de programación de computadores basado en el uso de la tecnología como mediación pedagógica,» Respuestas, vol. 10, nº 1, 2005.
H. Rojas, «Comunicación, participación y democracia.,» Universitas Humanística, vol. 1, nº 62, pp. 109-142, 2006.
J. Ferrés, Vídeo y educación., Barcelona: Paidós, 1994.
J. Arboleda, Estrategias para la comprensión significativa., Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio., 2005.
M. Alzate y .. el al, Enseñanza y didáctica universitária, Bogotá: Ecoe., 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).