Internal and external competitiveness of small industrial companies in COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3434

Keywords:

industrial sector, social confinement, businessmen, commercialization., strategic planning

Abstract

The industrial sector represents a priority activity for the economic development of the country. Sustaining its permanence in the market in the face of the difficult situation it has faced as a result of the Covid 19 pandemic is a challenge for businessmen and for the Mexican government. Given this complicated scenario, the objective of this research was to evaluate the internal and external competitiveness of small companies in the industrial sector in the context of the COVID-19 pandemic and the relationship between both types of competitiveness in Tabasco, Mexico. The study had a quantitative approach, non-experimental transactional, descriptive, and correlational design. Internal competitiveness was analyzed with the dimensions of strategic planning, production, quality assurance, marketing, accounting and finance, and human resources. External competitiveness was measured with the profitability dimension through a one-dimensional scale. The findings indicate less internal competitiveness in the areas of marketing and human resources and greater in strategic planning. In external competitiveness, the results of profitability after the pandemic are located at an unfavorable level. Pearson's correlation analysis indicated a positive and significant relationship between the two types of competitiveness. This research provides relevant information on the conditions in which the competitiveness of small companies in the industrial sector is found in the context of the pandemic, it is useful to identify areas of opportunity and make the right decisions to improve this economic sector, essential for the economic growth of the country.

Author Biographies

María del Carmen Sandoval-Caraveo, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco - Villahermosa, México

Licenciada en Administración. Maestra en Administración con Especialidad en Dirección del Factor Humano. Doctora en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo. Profesora Investigadora Titular de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías. Certificada por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración (ANFECA). Perfil Deseable como profesor de tiempo completo por la Secretaría de Educación Pública.

Edith Georgina Surdez-Pérez, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco - Villahermosa, México

Licenciada en Administración. Maestra en Administración con Especialidad en Comercialización Estratégica. Doctora en Gestión Estratégica y Políticas de Desarrollo. Profesora Investigadora Titular de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, México. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías. Certificada por la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración (ANFECA). Perfil Deseable como profesor de tiempo completo por la Secretaría de Educación Pública

Clara Luz Lamoyi-Bocanegra, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco - Villahermosa, México

Ingeniera Civil. Maestra en Administración. Doctora en Administración. Profesora Investigadora Titular de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco (UJAT). Ha sido Directora de Planeación y Evaluación de la UJAT y ocupado cargos en la Administración Pública del Estado de Tabasco. 

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Published

2024-01-01

How to Cite

[1]
M. del C. Sandoval-Caraveo, E. G. Surdez-Pérez, and C. L. Lamoyi-Bocanegra, “Internal and external competitiveness of small industrial companies in COVID-19”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 1, pp. 11–17, Jan. 2024.

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