Strategic axes and profile of the student of financial mathematics at the Francisco de Paula University Santander
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.483Keywords:
distance education, higher education, Neogranadino, undergraduate, academics, virtuality.Abstract
The research article, aims to present the profile of the student who is admitted to programmes to remote and virtual offering
studies Faculty at distances - Faedis, of the Nueva Granada military University - UMNG; for this study, a survey was carried out based on one
shows probabilistic active students of the first semesters, in turn, allowed to collect information about the longevity of the student, the needs,
the way to select the University and observed expectations upon arrival in the UMNG. Where you can see that the age of income of the surveyed
students is in the range of 26 to 45 years mainly, with a percentage of the (69.2%), which shows that a population is young - adult, and to afford
the tuition, despite working, they must attend the external entities such as bank credit (84,1%).
References
Serna M. E., y Serna A, A. La formación en ingeniería en Colombia: una situación que preocupa. 2013.
Serna M., E. y Serna A., A. Crisis de la ingeniería en Colombia: estado de la cuestión. Ingeniería Y Competitividad, 17 (1), 63 – 74. 2015.
Ramírez A., H., Ramírez C., J. F. La formación del ingeniero desde la perspectiva del profesional reflexivo: desarrollo de teoría e hipótesis a partir de resultados de investigación previos. Revista Educación en Ingeniería, 10 (20), 46-53. 2015.
Capote León, G. E., Rizo Rabelo, N., y Bravo López, G. La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Revista Universidad y Sociedad [seriada en línea], 8 (1), 21-28. 2016.
Pérez, A.,Velo, E., Sierra, M., Boni, A., Peris, J., Zolezzi, G., y Trimingham, R.,. Dimensiones globales en la educación para la ingeniería. Barcelona: Unión Europea. 2014
Ulloa, G. ¿Qué pasa con la ingeniería en Colombia?. Ingeniería y sociedad. Eduteka, 1-4. 2008.
Perico Granados, N. R. y Perico Martínez, N. R. Los ingenieros docentes y el medio ambiente. 2014.
Blanco Rivero, L. E. Perfil del ingeniero colombiano para el 2020. Education, Innovation, Technology and Practice. 5th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology. Tampico, México. 2007.
Torres Cruz, M de L. y Ruiz Badillo, A. Motivación al logro y el locus de control en estudiantes resilientes de bachillerato del Estado de México. Psicología Iberoamericana, 20 (2), 49-57. 2012.
Consejo Federal de Decanos de Ingeniería de Argentina - CONFEDI Competencias y perfil del ingeniero iberoamericano, formación de profesores y desarrollo tecnológico e innovación (Documentos Plan Estratégico ASIBEI). Bogotá: ASIBEI. 2016.
Código de ética para el ejercicio de la ingeniería en general y sus profesiones afines y auxiliares. (Título IV- Ley 842 de 2003). Acuña, H. (2014). El perfil del estudiante de pregrado de la Facultad de Ciencias económicas. Revista Educación y Desarrollo Social // Vol. 8 No. 2 // ISSN 2011 - 5318 // Páginas 146-167
Arboleda, N. (2007). El perfil socioeconómico de sus egresados en programas de educación superior virtual y a distancia. Datos tomados del informe final de la Investigación realizada para la Corporación Unificada Nacional de Educación Superior. Bogotá
Asociación Nacional de Universidades ASCUN. (2010) Promoción del Desarrollo Humano. Caracterización del estudiante universitario de Santa fe de Bogotá.
Bedoya, D. (2009). Elementos de calidad de la educación superior en Colombia. Caso de Estudio: Universidades 2009-2011. Recuperado de http://www mercadeo/benchmarking%202009%20ies%20pag%2030.html.
Brunner, J. & Uribe, D., (2007). Mercados universitarios. El nuevo escenario de la educación superior. Ed. Universidad Diego Portales. ISBN 978-956-314-014-9.
Calero, A. & Calero, L. (1989). La investigación sobre el estudiante universitario colombiano. En: Rev. Escuela de Administración de Negocios, No. 7.
CEDE. (2009) Centro de Centro de Investigación sobre Desarrollo Económico - UNIANDES Informe nacional de: Colombia, Sep. 2009. pág.23
DANE (2012). Censo nacional adelantado por el Departamento Administrativo Nacional de Estadística (último) en el año 2005.
INTEGRACIÓN. La firma creativa (2011). Estudio de mercado a la Universidad Militar Nueva Granada. Empresa externa de Medellín.
Martínez, P. (2013) Acesad. La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: Nuevas Realidades. p.16. Recuperado de
Observatorio Laboral para la Educación (2013,13 de diciembre), Graduados de educación superior por áreas de conocimiento 2001- 2012. Recuperado de http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/article-195063.html).
OCDE & BIRF/Banco Mundial (2012). La educación superior en Colombia. DOI http://dx.doi.org/10.1787/9789264180710-es
Paramo G. & Correa C. (1999). Deserción estudiantil universitaria. Conceptualización. Revista EAFIT. Junio 1999.
Silva, A., & Sarmiento J., (2006). Estudiantes de Economía de la UMNG, ¿Cómo Son? Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, vol. XIV, núm. 1, junio, 2006, p. 238-257, Universidad Militar Nueva Granada Colombia.
Spendolini, M.J. (2005). Benchmarking. Grupo Editorial Norma p. 312. ISBN 9789580485643. Bogotá.
Bernal Fonseca, N., Muñoz, C., & Vergel. M. (2018). Fomento de la convivencia en instituciones de educación superior desde la Consejería académica y de investigación. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(1), 68-83. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i1.517
Brousseau, G. (1998). Théorie des Situations Didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage
Carreño Bustamante, M. (2014). La formación de los estudiantes de derecho, bajo el paradigma de la investigación sociojurídica. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 289-297. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i2.113
Castellanos Adarme, M., Nieto, Z. & Parra López, H. (2018). Interpretación de las competencias digitales profesorales presentes en el contexto universitario. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(1), 41-51. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i1.518
FREIRE, P. (1997). Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 4ª ed. (1ª edición: 1992). Rio de Janeiro: Paz e Terra
Gallardo, H., Vergel, M. (2018). Fundamentos epistemológicos para un modelo psico-pedagógico en educación sexual. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(1), 95-117. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i1.510
Parra, H., Vergel Ortega, M., & Martínez, J. (2013). Metodología para elaborar planes de capacitación en instituciones de Educación superior. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 205-213. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.388
Vergel, M. & Gallardo, H. (2007). Modelación en un museo interactivo. En X Reunión de la RED POP y IV Taller, Ciencia, Comunicación y Sociedad. Recuperado en: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf
Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, T. (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de las matemáticas para niños de la segunda infancia. Revista Logos Ciencia & TecnologíA, 7(2), 17-25. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/234/274
Martínez Lozano, J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, S. (2015). Validez de instrumento para medir la calidad de vida en la juventud: VIHDA. Revista Logos Ciencia & TecnologíA, 7(1), 20-28. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/206
Vergel Ortega, M., Zafra Tristancho, S.L., Parra López, H.M. Modelo para evaluar la pertinencia de programas en educación superior (2018). Caso: Universidad Francisco de Paula Santander. Alemania: Editorial Académica Española ISBN: 978-620-2-13104-9
Vergel Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2015). APPS en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería. Revista Logos Ciencia & TecnologíA, 6(2), 198-208. Recuperado de http://revistalogos.policia.edu.co/index.php/rlct/article/view/21/226
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Zafra Tristancho, S. (2016). Factores asociados al rendimiento académico en adultos. Revista Científica, 2(25). doi: http://dx.doi.org/10.14483//udistrital.jour.RC.2016.25.a4
Vergel, M., Martínez, J. & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58 (2): 197-208. http://www.policia.gov.co/imagenes_ponal/dijin/revista_criminalidad/v58n2/v58n2a11.pdf
Vergel Ortega, M., Duarte, H., & Martínez Lozano, J. (2016). Desarrollo del pensamiento matemático en estudiantes de cálculo integral su relación con la planificación docente. Revista CientíFica, 3(23), 17-29. doi: http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.23.a2
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Contreras Díaz, M. (2016). Percepciones y características del espacio público y ambiente urbano entre habitantes de la ciudad de Cúcuta-Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social No. 21 abril 2016: pp. 213-239
Vergel, M. Gallardo, H. (2007) Modelación en un museo interactivo. Imaginarios. X Reunión de la RED POP y IV Taller "Ciencia, Comunicación y Sociedad". Visto en http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf 2014.
Vergel-Ortega, M., Largo-Leal, Y. Acción Pedagógica en la enseñanza de las ciencias. Experiencia en Instituciones de Cúcuta. Iberciencia. Organización de Estados Iberoamericanos. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Accion-Pedagogica-en-la-ensenanza-de-las-ciencias-Experiencia-en-Instituciones
Vergel-Ortega, M., Martínez Lozano, J., & Nieto, J.F., M. (2016). Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Revista comunicaciones en Estadística. 9, 2, pp. 239–254. Recuperado de: http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/estadistica/article/view/2669/3126
Zafra Tristancho, S., & Vergel Ortega, M., & Martínez Lozano, J. (2014). Enseñanza, lenguaje y pensamiento en cálculo. Un análisis cualitativo. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 5 (2), 379-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).