Academic Stress in Undergraduate Nursing Students in Montería, Colombia (2019)
DOI:
https://doi.org/10.15649/cuidarte.1108Keywords:
Anxiety, Students, Nursing, Stress, PhysiologicalAbstract
Introduction: Students in health sciences degrees such as nursing may experience psychological, social, physical and emotional changes, among others, due to the high burden generated by academic tasks and even more so when they are combined with nursing practicum. These changes may generate stress affecting the normal fulfillment of the professionals-in-training role. Objective: To determine academic stress in undergraduate nursing students during their nursing practicum in Montería, Colombia. Materials and Methods: A quantitative descriptive cross-sectional study was conducted with a sample of 245 students calculated through purposive sampling. SISCO SV-21 inventory and a socio-demographic survey were applied. Results: The sample was mostly composed of women at an average age of 21 years old from urban areas classified as socioeconomic stratum 2. 96.32% of participants experienced stress, classifying it as moderate stress (66.94%) and average intensity level (47.04%). The most frequent stress agent was the method of evaluation used by teachers, which generated feelings of depression and sadness. The most common strategy used was control over emotions. Discussion: A high percentage of students reported feeling stressed during their nursing practicum, which is in line with the findings available in the literature. Conclusions: It is necessary to establish intervention programs at universities focused on stress prevention and management.
References
Pacheco J. Estrés académico de los estudiantes de enfermería en una universidad privada de puerto rico y su asociación con el rendimiento académico. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga. Facultad De ciencias de La Salud. [En línea]. 2017. Disponible en: file:///C:/Users/TEMP.Sistema-PC.000/Downloads/TD_PACHECO_CASTILLO_Josue.pdf
Almeida LY, Carrer MO, Souza J, Pillon SC. Avaliação do apoio social e estresse em estudantes de enfermagem. Rev. esc. enferm. USP. 2018;52:e03405. https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017045703405
Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Lunardi GL, Barlem ELD, Silveira RS, Vidal DAS. Síndrome de Burnout entre estudiantes de pregrado en enfermería de una universidad pública. Rev. Latino-Am. Enfermagem. Forthcoming 2014;22(6):93441. http://dx.doi.org/10.1590/0104-1169.3254.2498
Maceo-Palacio O, Maceo-Palacio A, Varón-Blanco Y, Maceo-Palacio M, Peralta-Roblejo Y. Estrés académico: causas y consecuencias. MULTIMED. 2016;17(2). Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/302
Olmos JE, Peña PA, Daza JE. Factores estresores y síntomas somáticos del sistema musculo esquelético en estudiantes universitarios de Palmira. Educ Med Super. 2018;32(3):157-171. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300013&lng=es
Tessa GR. Factores estresores percibidos por los estudiantes de la facultad de enfermería de la Universidad Católica del Uruguay en la práctica clínica. Revista Colombiana de Enfermería. 2015;10:27-4. https://dx.doi.org/10.18270/rce.v10i10.577
Encina E, Meza LB, Auchter M. Estrés académico percibido por los estudiantes que finalizan el primer año de licenciatura en Enfermeria de la UNNE. Notas enferm. 2018;18(32):27-32. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/notasenf/article/view/22744/22355
Parra-Sandoval JM, Rodríguez-Álvarez D, Rodríguez-Hopp MP, Díaz-Narváez V. Relación entre estrés estudiantil y reprobación. Salud Uninorte. 2018;34(1):47-57. http://dx.doi.org/10.14482/sun.34.1.9775
Bolaños, N. y Rodríguez, N. Prevalencia del Síndrome de Burnout académico en el estudiantado de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Rev. Enfermería Actual en Costa Rica. 2016;31:1-19. http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519
Yosetake AL, Camargo IML, Luchesi LB, Gherardi-Donato EC, Teixeira C. Estrés percibido en estudiantes de enfermería. SMAD Revista electrónica de salud mental alcohol y drogas. 2018;14 (2):117-124.
Santana LL, Beljaki WD, Gobatto M, et al. Estresse no Cotidiano de Graduandos de Enfermagem de um Instituto Federal de Ensino. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro. 2018;8:e2738. http://dx.doi.org/10.19175/recom.v8i0.2738
Duarte MJ, Varela Montero I, Braschi L, Sánchez E. Estrés en estudiantes de enfermería. Educ Med Super. 2017;31(3). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1067
Zárate-Depraect NE, Soto-Decuir MG, Martínez-Aguirre EG, Castro-Castro ML, García-Jau RA, López-Leyva NM. Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. FEM. 2018;21(3):153-157. https://doi.org/10.33588/fem.213.948
Jerez-Mendoza M, Oyarzo-Barría C. Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Rev. chil. neuro-psiquiatr. 2015;53(3):149-157. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002
Bublitz S, Guido L, Lopes LF, Freitas EO. ASOCIACIÓN ENTRE CARACTERÍSTICAS Y ESTRÉS ACADÉMICO Y SOCIODEMOGRÁFICO DE ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA. Texto & Contexto - Enfermagem. 2016;25(4):e2440015. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072016002440015
Ramirez D, Ojeda D, Molinari A, Noguera A, Valdéz R, Florentín L, et al. Evaluación del Estrés Autopercibido en Estudiantes del Área de Salud. Eureka. 2015;12(2):205–217. Disponible en: https://psicoeureka.com.py/publicacion/12-2/articulo/11
Castillo IY, Barrios A, Alvis LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena. Investig Enferm Imagen Desarr. 2018;20(2). Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/IE/20-2%20(2018-II)/145256681002/
Suárez YP, Restrepo DE, Caballero CC. Ideación suicida y su relación con la inteligencia emocional en universitarios colombianos. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud. 2016;48(4):470-478. http://dx.doi.org/10.18273/revsal.v48n4-2016005
Barraza. A. Inventario Sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico. Segunda versión de 21 ítems. Books-©ECORFAN- México, Durango. 2018. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/331906816_INVENTARIO_SISCO_SV21_Inventario_SIStemico_COgnoscitivista_para_el_estudio_del_estres_academico_Segunda_version_de_21_items
Ministerio de Educación Nacional. Anuario estadístico de la educación superior. 2017. [consultado: 20 noviembre 2019]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-360745_recurso_1.pdf
Restrepo JE, Amador O, Calderon G, Castañeda T, Osorio Y, Diez P. Depresión y su relación con el consumo de sustancias psicoactivas, el estrés académico y la ideación suicida en estudiantes universitarios colombianos. Health & Addictions/Salud y Drogas. 2018;18:2. http://dx.doi.org/10.21134/haaj.v18i2.359
Blandón OM, Carmona JA, Mendoza MZ, Medina ÓA. Ideación suicida y factores asociados en jóvenes universitarios de la ciudad de Medellín. AMC. 2015;19(5):469-478. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552015000500006&lng=ess .
Castillo C, Chacón T, Díaz-Véliz G. Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación educ. médica. 2016;5(20):230-237. http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.03.001
Pego-Pérez ER, Río-Nieto MC, Fernández I, Gutiérrez-García E. Prevalencia de sintomatología de ansiedad y depresión en estudiantado universitario del Grado en Enfermería en la Comunidad Autónoma de Galicia. Ene. 2018. 12(2):225. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2018000200005&lng=es
Vidal J, Muntaner-Mas A, Palau P. Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos Educativos Revista de Educación. 2018;22:181-195 http://dx.doi.org/10.18172/con.3369
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
Journal Cuidarte, scientific publication of open access, is licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY-NC), which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited and is not used for commercial purposes.
Any other form of use such as reproduction, transformation, public communication or distribution, for profit, requires the prior authorization of the University of Santander UDES.
The names and e-mail addresses entered in the Journal Cuidarte will be used exclusively for the purposes stated by this magazine and will not be available for any other purpose or other person.
The articles published in the Journal Cuidarte represent the criteria of their authors and do not necessarily constitute the official opinion of the University of Santander UDES.