Strategic planning for the strengthening of selfmanagement in rural schools.

Authors

  • Nelly Carolina García B Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Keywords:

Strategic planning, rural school, autogestion.

Abstract

This research was conducted in the border state of Táchira (Venezuela) with the North Santander Department of Colombia,
in rural schools of Rafael Urdaneta Municipality. Qualitative methodology was used in the form of Research-Projective and the
Phenomenological-Critical approach to science, as it seeks to collect information in the proper context in which the issue lives, addressing
to 6 rural teachers with experience in the field of educational self-management. Techniques / instruments were used: observation / field
notes and semi-structured / interview with a dash of 17 questions, which yielded the following categories: relationship between ideologyscience self-managed, self-managed diagnosis, process planning, ownership paradigm in education, benefits, teaching self-management
difficulties, conceptual perspectives, core values and self-managed organization. Also emerged the factors affecting self-management: the
teaching initiative, leadership or management, working capital or investment, land availability, strategic planning, zonal support, climate,
weather, community participation, demand, assessment of products , corresponding permits, provision of equipment and tools, technical
assistance, resource management obtained, interagency agreements, transportation, communication, services, infrastructure, and product
variability provider market, in the context of study is required to activate the self because is stagnant

Author Biography

Nelly Carolina García B, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

References

E. Ander-Egg, Técnica de Investigación Social. Buenos Aires-Argentina: Humanista, 2001.

F. Amador, Planeación estratégica. Trabajo publicado en Gestiopolis.com. [Documento en Línea] Disponible: https://www.itescam.edu.mx/principal/sylabus/fpdb/recursos/r43685.PDF [Consulta: 2012, Abril, 1].

G. Mendel, Autogestión Pedagógica, 2005 [Documento en línea]. Disponible: http://www.elporvenir.com.mx/notas.asp?nota_id=10068. [Consulta: 2010, Julio 20].

G. Indriago, Autogestión Educativa. Módulo II. Material recopilado en la Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana. Caracas: UNEFA, 2005. [Documento en Línea] Disponible: http://es.scribd.com/doc/52676212/5/LECTURA-N%C2%B0-5-AUTOLIDERAZGO-Y-GERENCIA-DE-PROYECTOS#page=37. [Consulta: 2012, Marzo, 19].

H. Arias, La comunidad y su estudio. La Habana: Pueblo y Educación, 1995. [Documento en Línea] Disponible: http://www.perfiles.cult.cu/article.php?numero=4&article_id=208 Consulta: 2011, Marzo, 20].

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO), La autogestión en los sistemas educativos. Francia, 1981. [Documento en Línea] Disponible: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001340/134075so.pdf [Consulta:2012, Marzo, 20].

MINISTERIO DEL PODER POPULAR PARA LA EDUCACIÓN, Informe sobre autogestión de las escuelas venezolanas. Caracas. Sede del Ministerio, 2008

M. Martínez, Cultura organizacional y sistema de valores Institucionales. Universidad Nacional Abierta y a Distancia -UNAD-. Bogotá, 2008. [Documento en Línea] Disponible: http://calidad.unad.edu.co/documentos/sgc/meci/CULTURA_ORGANIZACIONAL_Y_SISTEMA_VALORES_UNAD.pdf [Consulta: 2010, Marzo, 19].

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA, UNESCO, Cinco pilares de la educación. [Documento en Línea] Disponible: http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/education-for-sustainable-development/five-pillars-of-learning/[Consulta: 2012, Agosto, 19].

S. Montero, La autogestión social en la práctica comunitaria. Encuentros, resistencia y participación. Chile, 2000. [Documento en línea]. Disponible: http://www.slideshare.net/SOCIOLOGA/la-autogestion-social-en-la-prctica-comunitaria-alejandro-montero-s. [Consulta: 2011, Julio 23].

F. Iturraspe, Participación, cogestión y autogestión en América Latina. Compilación, 2 Vol. Caracas: Nueva Sociedad, 1986

G. Mendoza, Los Proyectos Productivos Endógenos: Bases para discusión. Bogotá. Mendoza es especialista en comercialización y microempresa rural de la Oficina del IICA en Colombia, 2003 [Documento en Línea] Disponible: http://webiica.iica.ac.cr/BIBLIOTECAS/REPIICA/B0082E/B0082E.PDF. [Consulta: 2011, Agosto, 19].

M. Martínez, La investigación cualitativa etnográfica en educación. México. Trillas, 1999.

J. Hurtado, Metodología de la investigación, una comprensión holística. Caracas: Quirón- Sypal, 2008

S. Hernández, C. Fernández y C. Baptista, Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill, 2003

A. Strauss. y T. Corbin, Método comparativo. Colombia: Círculo de Lectores, 2002.

G. Lapassade, Autogestión pedagógica. Barcelona: Gedisa, 1986

M. Supervielle, La autogestión y las estrategias de generosidad. Universidad de la República. Uruguay, 2007 [Documento en Línea] Disponible: http://webiigg.sociales.uba.ar/empresasrecuperadas/PDF/SupervilleUruguay.pdf [Consulta: 2012, Octubre, 1].

G. Mendel, Sociopsicoanálisis y educación. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras-UBA, Ediciones Novedades Educativas, 1986.

Published

2014-01-01

How to Cite

[1]
N. C. . García B, “Strategic planning for the strengthening of selfmanagement in rural schools”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 2, no. 1, pp. 25–38, Jan. 2014.

Issue

Section

Research Articles

Downloads

Download data is not yet available.