Metaconceptual foundations for the creation of personalized learning scenarios in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3235

Keywords:

personalized learning scenarios, mathematics, metaconcepts

Abstract

Personalized learning scenarios as an approach in the educational field visualize learning from various metaconceptual edges for the production and dissemination of knowledge in today's learning society. In this sense, the objective of the research was to expose the metaconceptual foundation when modeling personalized learning scenarios in mathematics. In addition, it promotes the empowerment of actions in teachers and students in achieving academic goals despite adversities. The methodological foundation was consolidated through the qualitative paradigm in line with the phenomenological approach. The experiential information of the informants was obtained through the in-depth interview and the survey. The interpretive method of constant comparison led to an intuitive analysis procedure that allowed triangulating and contrasting the information in order to converge on integrating metaconcepts such as: metacognition, metadidactic, metaaffective, and metatechnological.

References

Balbo, J. (2020). La formación docente por competencias en el contexto actual venezolano. Un acercamiento desde la voz de profesores Unversitarios. Cuaderno de Pedagogía Universitaria. Vol. 17, n.º 33, pp. 57-70.

Burdano, V. Valdivieso, M. y Mendoza, H.(2019). El Rol del Docente de Matemáticas en Educación Virtual. Formación Universitaria. Vol. 12 , nº 5, pp. 51-60.

Marchena, S. (2019). Educación matemática: disciplina humana necesaria para la vida personal. [En línea]. Available: http://arje.bc.uc.edu.ve/arj25e/art06.pdf. [Último acceso: 5 Marzo 2023].

Maass, A. (2020). Las matemáticas para una mejor sociedad. [En línea]. Available: https://www.cmm.uchile.cl/?p=38489. [Último acceso: 6 Mayo 2023].

Ruiz, M. y Ortiz, G.(2019). Ambientes de enseñanza: un acercamiento conceptual en el siglo XXI. Revista Cientifica: Ciencias de la Educación. Vol. 5, nº 1, pp. 212-234.

Ausubel, D. (2002).Perspectiva cognitiva de Adquisición y retención del conocimiento.España. Paidós. p. 326.

Bello, M, Crespo, L y González, K. (2022). Fundamentos cognitivos del aprendizaje activo. Reviste de Educación: MENDIVE. Vol. 20, nº 4, pp. 1353-1368.

Guerra, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural para comprender la construcción del conocimiento. [En línea]. Available: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com. [Último acceso: 15 Marzo 2023].

Meneses, A. (2020). La cognición social como predictor del desempeño académico. [En línea]. Available: https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12433/2021_Tesis_Andrea_Juliana_Meneses_Correa.pdf;jsessionid=C9E644B32A0C66C47912D4BF0FB7D7AF?sequence=1. [Último acceso: 6 Febrero 2023].

Basurto, S. Moreira, J. Rodriguez, M. y Velasquez, A.(2021). El Conectivismo como Teoría Innovadora en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje. [En línea]. Available: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2134. [Último acceso: 10 Noviembre 2022].

Cancino, R y Novoa, P. (2019). El aprendizaje ubicuo en el proceso de enseñanza aprendizaje. [En línea]. Available: https://www.lamjol.info/index.php/multiensayos/article/download/9331/10706?inlin. [Último acceso: 11 Abril 2023].

Cook, T y Reichardt, C. (1986). Hacia un acercamiento entre las metodologías cuantitativas y cualitativas. Madrid. Morata, S. L, p. 226.

Hernández, R. Fernández, C y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación, México: Mc Graw Hill, p.656.

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico.[En línea]. Available: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a10v7n1.pdf. [Último acceso: 24 Mayo 2023].

Gil, J. Garcia, E. y Rodríguez, G. (1996). Introduccion a la investigacion cualitativa de metodología de la investigación cualitativa. Granada, Ediciones Aljibe, 1996, p. 378.

Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismos de investigación. Vol 1, nº 8, pp.43-55.

Jansen, H. (2013). La lógica de la investigación por encuesta cualitativa. Paradigma. Vol. 5, nº 1, pp 39-72, 2013.

Corbin, S. y Strauss, J. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology. Vol.13, nº 1, pp. 3-21.

Bogdan, H. y Taylor, S. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona: Editorial Piadós.

Hejný, M. (2012). Exploring the Cognitive Dimension of Teaching Mathematics through Scheme-oriented Approach to Education. Orbis scholar. Theoretical and methodological papers. [En línea]. Available: https://karolinum.cz/data/clanek/5036/OS_2_2012_final.41-55.pdf. [Último acceso: 11 Abril 2021].

Aetigue, M. Blum, W. Mariotti, M y Straber, R. (2017). European Didactic Traditions in Mathematics: Aspects and Examples from Four Selected. [En línea]. Available: https://www.researchgate.net/publication/320759510_European_Didactic_Traditions_in_Mathematics_Aspects_and_Examples_from_Four_Selected_Cases. [Último acceso: 15 Mayo 2021].

Gomez, P. Rico, L. y Kilpatrick, J. (1998). Investigación en educación matemática: su historia y algunos temas de actualidad. El contexto social de la matemática. Mexico.

Patrick, H. y Ryan, A. (2013). Identifying Adaptive Classrooms: Analyses of Measures of Dimensions of the Classroom Social Environment. [En línea]. Available: https://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2013/05/Child_Trends-2003_03_12_PD_PDConfPatRyan.pdf. [Último acceso: 13 Febrero 2021].

Pannen, P. (2015). Integrating Technology in Teaching and Learning Mathematics. Southeast Asian Mathematics Education Journal. Vol. 5, nº 1, p.p 31- 47.

Published

2023-05-01

How to Cite

[1]
T. C. Peña-Antolínez and J. A. Cristancho, “Metaconceptual foundations for the creation of personalized learning scenarios in mathematics”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 11, no. 2, pp. 57–65, May 2023.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)