The video tutorial; Mathematical problem solving competency generator.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.3693

Keywords:

mathematical competence, video tutorial, probability

Abstract

The mathematical competence, problem solving, that students present at a higher level is a worrying issue and this is reflected in the various courses they take during their degree, including Statistics. The study was carried out with the objective of analyzing how the video tutorial influences the acquisition of problem-solving competence. For this analysis, we worked with two groups, control and experimental, of 25 students each. The development of the research consisted of a prior evaluation to verify the homogeneity of the groups; Subsequently, the teaching strategy was implemented to the experimental group, and finally the acquired knowledge was evaluated. Regarding the results achieved, a significant difference was observed in the students who used the video, obtaining better academic performance. Likewise, a relationship was proven between the level of cognitive performance achieved in mathematical problem-solving competence with the implementation of the tutorial videos in the students of the Statistics Applied to Business I course on the topic of Probabilities. It was found that the teaching tool helped to raise the academic performance of the students by improving the development of conceptual or lower abilities. Likewise, the academic performance of the students improved in the development of procedural or superior abilities in problem solving.

References

Salazar Dzib, A. (2006). El modelo educativo de la Universidad Autónoma del carmen. Una experiencias de aprendizaje institucional. México: Universidad Autónoma del carmen.

OECD. (2016). Pisa 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA. http://dox.doi.org/10.1787/9789264266490-en.

OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume III): What School Life Means for Students’ Lives, PISA. https://doi.org/10.1787/acd78851-en.

Cabero, J. (2002). Propuestas para la utilización del vídeo en los centros. http://bibliotecadigital.tamaulipas.gob.mx/archivos/descargas/4f627dba3ea39cef843824141eb798eb21530164.pdf.

Trujillo, J. A. (2019). El video tutorial como medio de enseñanza audiovisual [Ponencia]. VII Intercambio Científico entre educadores de latinoamérica. Cuba. https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3323/1/El%20video%20tutorial%20como%20medio%20de%20ense%C3%B1anza%20audiovisual.pdf.

PISA (2012). Marcos y pruebas de evaluación de PISA 2012: Resolución de problemas. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:33df1b10-1ec1-441f-909a-ba8591bb1690/marcopisa2012resolucion-de-problemas.pdf.

Infante, W.J. (2016). Desarrollo y mejora de la capacidad de razonamiento en la solución de problemas matemáticos, a partir de la incorporación de las TIC, en los estudiantes de grado quinto de la IED Tenerife Granada Sur. [Tesis de maestría de la Universidad de la Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/30149/Wilson%20Jos%c3%a9%20Infante%20Mart%c3%adnez%20%28Tesis%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Bravos. J. L. (2000). El video educativo. http://www.ice.upm.es/wps/jlbr/Documentacion/Libros/Videdu.pdf.

Schmidt, M. (1987). Cine y video educativo. Selección y diseño. Ministerio de educación y ciencia. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=734.

Rodenas Pastor, M. (2012). La utilización de los videos tutoriales en educación. ventajas e inconvenientes. Sofware gratuito en el mercado. Revista Digital Sociedad de la Informacion, 1(33), 1-9. http://www.sociedadelainformacion.com/33/videos.pdf.

Anderson, W. L., David, R., y Krathwohl, D. R. (2001). Una taxonomía para el aprendizaje, enseñanza y evaluación: una revisión de la taxonomía de Bloom de objetivos educativos. Nueva York: Longman.

Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., García Montejo, S., y Rojas Soriano, R. (2015). Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Clacso.

Hernández, F., y Fernandez, C. (2003). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc. Graw Hill Interamericana Editores, SA.

Baptista (2014). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc. Graw Hill Interamericana Editores, SA.

Pérez, F. y Abad, G. (2021). Aplicación del coeficiente de confiabilidad de Kuder Richardson en una escala para la revisión y prevención de los efectos de las rutinas. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula. 8 (15), 51-55. https://www.researchgate.net/publication/348316581_Aplicacion_del_coeficiente_de_confiabilidad_de_Kuder_Richardson_en_una_escala_para_la_revision_y_prevencion_de_los_efectos_de_las_rutinas.

Rodríguez, M. y Fernández, J. (2017). Uso del recurso de contenido en el aprendizaje en linea: You Tube. Revista Apertura 9(1), 1-14. https://www.redalyc.org/journal/688/68851069002/68851069002.pdf.

Yanapa, E., (2020). Aplicación de videos tutoriales para mejorar el aprendizaje de límites y derivadas en los estudiantes del II Semestre de la Escuela Profesional de Ingeniería Ambiental de la Universidad Católica de Santa María, Arequipa, 2018 [Tesis, Universidad Católica de Santa María]. https://repositorio.ucsm.edu.pe/handle/20.500.12920/10132.

Zamora, J. A. Ramírez, J. y delgado, F. (2020). Uso de herramientas tecnológicas y su impacto en el rendimiento en el curso de Cálculo II de la Universidad Nacional. Eco matemático Journal of Mathematical Sciences, 11(1), 1-17. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/view/2952/3534.

Hernández, M., y Pra, I. (2018). Vídeo educativo y rendimiento académico en la enseñanza superior a distancia. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia. 21(1), 323-341. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/150923/18326-40398-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Published

2024-05-01

How to Cite

[1]
M. Saucedo-Fernández, J. J. Díaz-Perera, and S. Jiménez-Izquierdo, “The video tutorial; Mathematical problem solving competency generator”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 12, no. 2, pp. 97–112, May 2024.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.