Stress Perceived by Nursing Students during the Mandatory COVID-19 Lockdown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/cuidarte.1330

Keywords:

Stress, Psychological, Coronavirus, Students, Health Occupations

Abstract

Introduction: Academic stress is a physiological, emotional, cognitive and behavioral response of students to some stressors such as the global COVID-19 pandemic. Objective: To determine the level of stress perceived by nursing students at a Colombian Caribbean university during the mandatory COVID-19 lockdown. Materials and Methods: An analytical study was conducted with 398 nursing students at a Colombian Caribbean university, who completed two instruments, a sociodemographic questionnaire and the Perceived Stress Scale (PSS-10). Results: Average stress rate was 18.83 5.19, indicating a mild level of stress but being lower in older students (30-34 and >=35 years) (P= 0.00). Women had a slightly lower rate of perceived stress compared to men (P=0.04). Students living in rural areas showed to have higher stress levels. Discussion: This study revealed the impact of three months of restrictions during the COVID-19 lockdown in a population of young university students who have interrupted their in-person educational training to online training, causing academic stress in the study population. Conclusion: Younger men showed higher levels of stress compared to women, decreasing as their age increases. Living in rural areas may become a stressor for students.

How to cite this article: Muvdi Muvdi Yolanda, Malvaceda Frías Eynick, Barreto Vásquez Marisol, Madero Zambrano Kendy, Mendoza Sánchez Xilene, Bohórquez Moreno Cristina. Estrés percibido en estudiantes de enfermería durante el confinamiento obligatorio por Covid-19. Revista Cuidarte. 2021;12(2):e1330. http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.1330   

Author Biographies

Yolanda Muvdi Muvdi, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Corporación Universitaria Rafael Núñez- Barranquilla., Colombia

Eynick Malvaceda Frías, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Corporación Universitaria Rafael Núñez- Barranquilla, Colombia

Marisol Barreto Vásquez, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Corporación Universitaria Rafael Núñez- Barranquilla, Colombia

Kendy Madero Zambrano, Corporación universitaria Rafael Núñez

Corporación universitaria Rafael Núñez- Cartagena, Colombia

Xilene Mendoza Sánchez, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Corporación Universitaria Rafael Núñez, Barranquilla, Colombia.

Cristina Bohorquez Moreno, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Corporación Universitaria Rafael Núñez- Barranquilla, Colombia

References

Espinoza A, Pernas I, González R. Consideraciones teórico-metodológicas y prácticas acerca del estrés. Humanidades Médicas. 2018;8(3),697-717.

Barraza A. El estrés académico de los alumnos de Educación Media Superior, Hermosillo. Memoria electrónica del VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, 2015. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2358918.pdf

Barraza A. Características del estrés académico en los alumnos de educación media superior. Investigación Educativa Duranguense. 2015;(4):15-20.

Jerez M, Oyarzo C. Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Rev. chil. neuro-psiquiatr. 2015;53(3):149-157. https://doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002

Galvin J, Suominen E, Morgan C, O'Connell EJ, Smith AP. Mental health nursing students' experiences of stress during training: mathematic analysis of qualitative interviews.J PsychiatrMent HealthNurs. 2015;22(10):773-83. https://doi.org/10.1111/jpm.12273

Collazo C, Rodríguez Y. El estrés académico: una revisión crítica del concepto desde las ciencias de la educación. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 2011;14(2):1:1870-8420

Cabanach R, Souto-Gestal A, Franco V. Escala de Estresores Académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista iberoamericana de psicología y salud. 2016;7(2):41-50. https://doi.org/10.1016/j.rips.2016.05.001

Oro P, Esquerda M, Viñas, Yuguero O, Pifarre J. Síntomas psicopatológicos, estrés y burnout en estudiantes de medicina. Educación Médica. 2019;20(S1):42-48. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.09.003

López I, Sánchez V. Percepción del estrés en estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Enfermería Clínica. 2015;15(6):307-13 https://doi.org/10.1016/S1130-8621(05)71136-0

Montalvo A, Blanco K, Cantillo N, Castro Y, Downs A, Romero E. Estrés académico en los estudiantes del área de la salud en una universidad pública, Cartagena-Colombia. Revista Ciencias Biomédicas. 2015;6(2):309-18. https://doi.org/10.32997/rcb-2015-2959

Díaz Y. Estrés académico y afrontamiento en estudiantes de Medicina. Hum Méd. 2010;10(1):1727-8120

De Dios M, Varela I, Braschi L, Sánchez E. Estrés en estudiantes de enfermería. Educ Med Super. 2017;31(3):110-123.

Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa-Perú. Chávez J, Peralta R. Revista de Ciencias Sociales (RCS). XXV. 1.2019. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/29629

Chen Q, Liang M, Li Y, Guo J, Fei D, Wang L, et al. Mental health care for medical staff in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry 2020;7:e15-6. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30078-X

Ramírez J, Castro Q, Lerma C, Yela F, Escobar F. Consecuencias de la pandemia covid 19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. 2020. Disponible: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/303/358

Orellana C, Orellana L. Predictores de síntomas emocionales durante la cuarentena domiciliar por pandemia de COVID-19 en El Salvador. Actualidades en Psicología, 2020;34(128):103-120. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.41431

Ozamiz N, Dosil-Santamaria M, Picaza-Gorrochategui M, Idoiaga-Mondragon N. Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública, 2020;36:e00054020. https://doi.org/10.1590/0102-311x00054020

Jaimes N, Espinosa A, Hernández M, Zeus O. Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19. 2020. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.756

Valiente C, Vázquez C, Peinado V, Contreras A, Trucharte A, Bentall R, Martínez A. VIDA-COVID-19 Estudio nacional representativo de las respuestas de los ciudadanos de España ante la crisis de Covid-19: respuestas psicológicas. 2020. Disponibles: https://tribuna.ucm.es/revcul/tribunacomplutense/doc24997.pdf

Huarcaya J. Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 2020;37(2). https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Sun L, Sun Z, Wu L, Zhu Z, Zhang F, Shang Z, Liu N. Prevalence and risk factors of acute posttraumatic stress symptoms during the COVID-19 outbreak in Wuhan, China. MedRxiv, 2020. https://doi.org/10.1101/2020.03.06.20032425

Liu S, Yang L, Zhang C, Xiang Y-T, Liu Z, Hu S, et al. Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry 2020;7:e17-8. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30077-8

Departamento de Salud, Gobierno Vasco. Nuevo coronavirus (COVID-19). Disponible en: http://www.euskadi.eus/nuevo-coronavirus-covid-19/

Published

2021-05-18

How to Cite

1.
Muvdi Muvdi Y, Malvaceda Frías E, Barreto Vásquez M, Madero Zambrano K, Mendoza Sánchez X, Bohorquez Moreno C. Stress Perceived by Nursing Students during the Mandatory COVID-19 Lockdown. Revista Cuidarte [Internet]. 2021 May 18 [cited 2024 Nov. 24];12(2). Available from: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/1330

Issue

Section

Investigation Article

Categories

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.