Education in a time of pandemic COVID 19: fact or fiction?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15649/cuidarte.1336

Keywords:

Pandemics, Education, Coronavirus Infections

Abstract

Surprisingly, the COVID-19 stopped the world, or punctually it stopped the accelerated rhythm in which the human activity was converging, because the cocoons continue sprouting in spring, the whales continue their long migrations through the ocean, the dry season returned to burn the earth and the planet continued its incessant dance of rotation and translation. That is to say, all living beings continued their existence normally, except human beings, terrified by an invisible death and a ruthless enemy that until this moment seems insurmountable

How to cite this article: Velásquez Vergara Sandra M., Ruidiaz Gómez Keydis S. La educación en tiempo de pandemia COVID 19: ¿realidad o ficción?. Revista Cuidarte. 2021;12(1):e1336. http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.1336    

Author Biographies

Sandra M. Velásquez Vergara , Universidad de Antioquia, Medellín-Colombia

Universidad de Antioquia. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Medellín-Colombia

Keydis Sulay Ruidiaz Gomez, Universidad del Sinù - seccional Cartagena-Colombia

Universidad del Sinú EBZ-Cartagena, Escuela de Enfermería, Cartagena-Colombia.

References

Plá S. La pandemia en la escuela: entre la opresión y la esperanza. En: Educación y pandemia Una visión académica. Primera Edición. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2020. p. 30-9. [citado 12 de junio de 2020]. Available from: https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

García FJ. El sistema universitario ante la COVID-19: corto, medio y largo plazo. [Internet]. Universídad, una conversación pública sobre la universidad. 2020 [citado 13 de junio de 2020];1(1): [4 screens]. Available from: : https://bit.ly/2YPUeXU .

De la Cruz G. El hogar y la escuela: lógicas en tensión ante la COVID-19. En: Educación y pandemia Una visión académica. Primera Edición. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2020. p. 39-46. [citado 12 de junio de 2020]. Available from: https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Rogero GJ. La ficción de educar a distancia. RASE. 2020;13(2):174-82. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17126

Aguilar J. Continuidad pedagógica en el nivel medio superior: acciones y reacciones ante la emergencia sanitaria. En: Educación y pandemia: una visión académica. Primera Edición. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2020. p. 47-54. [citado 12 de junio de 2020]. Available from: https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Chang G, Yano S. “How are countries addressing the Covid-19 challenges in education?” .UNESCO’s Section of Education Policy A snapshot of policy measures [internet] 2020 Jun[ citado 23 junio de 2020].1(1); [4 screens]. Available from: https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/

Díaz A. La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En: Educación y pandemia Una visión académica. Primera Edición. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2020. p. 19-30. [citado 12 de junio de 2020]. Available from: https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

Published

2020-11-13

How to Cite

1.
Velásquez Vergara SM, Ruidiaz Gomez KS. Education in a time of pandemic COVID 19: fact or fiction? . Revista Cuidarte [Internet]. 2020 Nov. 13 [cited 2024 Jul. 3];12(1). Available from: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/1336

Issue

Section

Letter to the Editor

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)