Geometry for life and its teaching.

Authors

  • Ever Lafaid Fernández-Nieto Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.475

Keywords:

geometry, teaching models.

Abstract

In the present monograph, the general objective was to value the importance of learning geometry for life and its teaching for
the development of thought. For this, Chapter I deals with the historical evolution of geometry. In Chapter II, its significance, importance,
classification is exposed. Likewise, applications are presented in areas of science such as: medicine, architecture, civil engineering, and
aeronautical engineering. Chapter III describes teaching models of geometry such as Duval, and Van Hiele; It also shows the experience of
some universities on the teaching of geometry. The Research Methodology was documentary, using as sources of information the written
document, in its different presentations: printed, electronic and audiovisual. The design of the investigation was conformed with the following
phases: Selection and delimitation of the topic; Collection of information or sources of information; Organization of data and preparation of a
conceptual outline of the subject; Data analysis and organization of the monograph; and Drafting of the monograph or report of the research
and final presentation (written). Product of the research concludes: The teaching of geometry is essential for the construction, explanation and
understanding of space, and is included in the curricula of the world in the different educational levels as one of the areas of mathematics. The
teaching of geometry should be aimed at solving problems and have a relationship with the physical environment, for the construction of
meaningful learning. There are different models that guide the teaching of geometry, in which the Duval is highlighted, which has three cognitive
levels for geometric construction (visualization, reasoning, construction). Van Hiele presents five levels of Geometric reasoning, (Visualization
or recognition, analysis, Ordination, Formal Deduction, Rigor), both form an important guide in the conduct of the teaching and learning process
of Geometry.

Author Biography

Ever Lafaid Fernández-Nieto, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Ever Lafaid Fernández Nieto, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Profesor de Matemática, Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL – Venezuela, Magister en Matemática, Universidad Nacional Experimental del Táchira UNET - Venezuela, Profesor asistente en la UPEL, Miembro de la Asociación Venezolana para el avance de la ciencia. ASOVAC.

References

F. Zambrano, E. Trujillo y C. S. Solórzano, «Desarrollo rural sostenible: Una necesidad para la seguridad agroalimentaria en Venezuela,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, 2015.

J. C. García-Duarte, «Educar en las TIC´S a niños en situación de pobreza,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, 2015.

Z. Rangel-Toloza, «La gerencia investigativa universitaria desde la perspectiva de las universidades y organismos de investigación venezolanos,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.

J. Furguerle, B. Villegas y Z. Daboín, «Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas,» AiBi revista de investigación en administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.

Harvard, « La Toma de babilonia,,» Isor, vol. 4, nº 14, pp. 117- 123, 2003.

M. Martínez, «Antecedentes históricos de la geometría.,» 2013.

J. Salazar y J. Rojas, Geometría., U. P. E. Libertador., Ed., Venezuela: FEDUPEL. Serie Azul., 2005.

M. Ossendrijver, «Ancient Babylonian astronomers calculated Jupiter’s position from the area under a time-velocity graph,» 2016.

L. Portillo, «Cultura India – Hindu.,» 2010.

L. Méndez, «Análisis de los conocimientos geométricos preuniversitarios y su influencia en la formación de los alumnos de las escuelas técnicas.,» 1996.

C. Suárez, «Orígenes y representantes de la geometría.,» 2016.

F. Herrera y P. I., «Las matemáticas en Egipto.,» 2017.

A. Gutiérrez, «Historia de la geometría euclidiana.,» 2012.

F. Casanova, J. Madriaga y J. Gálvez, «Geometría Analítica. Algo de Historia.,» 2010.

O. Avila T., «Historia de la Geometría Descriptiva.,» Revista Científica Revista Científica de la UPAP., 2017.

J. Ruiz M., «Origenes y Nacimiento de la Geometría Proyectiva.,» 2011.

J. C. Pérez, «Acerca de la Geometría de Lobachevsky.,» 2014.

Real Academia española , «Diccionario de la Lengua Española (22ª. Ed.),» 2001.

Diccionario ABC, «Concepto de Geometría.,» 2017.

J. Arteaga, «Una relación entre la geometría y el álgebra (programa de Erlangen).,» Tecné, Episteme y Didaxis: TED, vol. 32, pp. 143-148, 2012.

X. Uzcátegui, «Modelo Didáctico para la Enseñanza de la Geometría en Educación Primaria. Una aproximación teórica desde la perspectiva del pensamiento complejo.,» 2017.

J. Flores, «Exploración del impacto de un software dinámico en el aprendizaje de la geometría.,» Tegucigalpa, México., 2010.

R. Báez y M. Iglesias, «Principios didácticos a seguir en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la geometría en la UPEL. “El Mácaro",» Revista Enseñanza de la Matemática, pp. 67-87. .

V. Villani, «Perspectivas sobre la enseñanza de la geometría para el siglo XXI,» Pisa, Italia , 2001.

L. Canals, Mauricio y R. Solis, «Geometría de los sistemas vivos y su importancia en Medicina.,» Rev. méd. Chile, vol. 133, nº 9, pp. 1097-1107, 2005.

M. Sánchez, Geometría sin esfuerzo., España: Ates Gráficas Grijelmo, S.A. Bilbao., 1983.

L. Camargo y A. M., «La geometría, su enseñanza y su aprendizaje,» Rev. Fac. Cienc. Tecnol., nº 32, pp. 4-8, 2012.

J. Shortino, «¿Que tan importante es la geometría en la arquitectura?,» 2014.

P. Castro, «Geometría. Aplicación a la Ingeniería Civil.,» 2013.

G. Pawel Rokicki, T. Krzysztof Kubiak, B. Malgorzata Zaborniak, L. Jacek Bernaczek y N. Andrzej, «La evaluación de la precisión geométrica de las palas de los motores de aeronaves con el uso de un escáner de coordenadas ópticas,» Ingeniería aeronáutica y tecnología aeroespacial: un diario internacional, vol. 88, nº 3, pp. 374-381, 2016.

G. Aad, R. Wolfgang y K. Martin., «Geometry with Applications and Proofs : Advanced Geometry for Senior High School, Student Text and Background Information.,» Published by: Sense Publishers,P.O., 2014.

G. Vargas y Gamboa, «El Modelo De Van Hiele y La Enseñanza de la Geometría,» UNICIENCIA , vol. 27, nº 1, pp. 74- 94, 2013.

S. Peña y O. López, «La enseñanza de la Geometría” Instituto Nacional Para La Evaluación De La Educación,» 2008.

M. Ferreira, «Episteme De La Geometría Derivado De La Enseñanza A Través De Los Entornos Inteligentes Y Las Redes De Información,» Venezuela, 2013.

B. Joyce y M. Weil, «Los modelos de enseñanza,» 1985.

N. Martínez, «Los Modelos de Enseñanza y la Práctica en el aula,» Revista latinoamericana de investigación en matemática educativ, vol. 16, nº 2, pp. 139- 178, 2004.

R. Duval, «La Geometría desde un Punto de Vista Cognitivo,» PMME-UNISON, 2001.

V. Hernández y M. Villalba, «Perspectivas en la enseñanza de la geometría para el siglo XXI. Documento de discusión para estudio ICMI,» 2001.

R. Goncalves, «Por qué los estudiantes no logran un nivel de razonamiento en geometría,» Revista de Ciencias de la Educación, vol. 27, pp. 84-98, 2006.

A. Jaime, «Aportaciones a la interpretación y aplicación del Modelo de Van Hiele: La enseñanza de las isometrías en el plano. La Evaluación del nivel de razonamiento,» España, 1993.

L. Shafia Abdul Rahman, «Lesson study incorporating phase-based instruction using Geometer's Sketchpad and its effects on Thai students’ geometric thinking,» International Journal for Lesson and Learning Studies, vol. 3, nº 3, 2014.

J. Sordo, «Estudio de una estrategia didáctica basada en las nuevas tecnologías para la enseñanza de la geometría dinámica” tesis doctoral. Madrid. Universidad Complutense de Madrid facultad de educación,» 2005.

O. Quintero, «Un modelo pedagógico de enseñanza de la geometría euclidian” Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación,» 2014.

M. Aravena y C. Caamaño, «Niveles de Razonamiento Geométrico en Estudiantes de Establecimientos Municipalizados de la Región del Maule,» Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, vol. 16, nº 2, pp. 139-178, 2013.

V. J., «Didáctica de la Geometría. Guía instruccional.,» 2017.

Published

2018-01-01

How to Cite

[1]
E. L. . Fernández-Nieto, “Geometry for life and its teaching”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 6, no. 1, pp. 33–61, Jan. 2018.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.