Use of technological tools: a challenge for nursing education
DOI:
https://doi.org/10.15649/cuidarte.3310Keywords:
Information Technology, Students, Nursing, Nursing, Faculty, PandemicAbstract
Desde el 2004 la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) ha resaltado la importancia de la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los diferentes procesos de enseñanza-aprendizaje, como consecuencia de su rápido y creciente desarrollo, ya que se consideran relevantes como complementos pedagógicos en los diferentes niveles de formación, especialmente en los de educación superior. Para su implementación, es indispensable disponer de las herramientas suficientes para el fortalecimiento de las competencias digitales, el establecimiento de resultados de aprendizaje, así como el interés y motivación de los diferentes actores, principalmente estudiantes y docentes1.
How to cite this article: Sánchez-Rodríguez Javier Mauricio, Moscoso-Loaiza Luisa Fernanda. Uso de herramientas tecnológicas: un reto para la educación de enfermería. Revista Cuidarte. 2023,14(3):e3310. http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.3102
References
Khvilon E, Patru M. Las Tecnologías de La Información y La Comunicación En La Formación Docente: Guía de Planificación. Edición en español. UNESCO; 2004. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129533_spa
Salvador PTC de O, Martins CCF, Alves KYA, Pereira MS, Santos VEP, Tourinho FSV. Tecnologia no ensino de enfermagem. Rev Baiana Enfermagem 2015;29(1):33-41. https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/9883
Araújo-Girão AL, Cavalcante MLSN, Oliveira ICL, Freitas-Aires S, Oliveira SKP, Carvalho REFL. Tecnologías en la enseñanza en enfermería, innovación y uso de TICs: revisión integrativa. Enfermería Universitaria. 2020;17(4):475–489. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.4.763
Correa Gorospe JM, Martínez Arbelaiz A. ¿Qué hacen las escuelas innovadoras con la tecnología?: las TIC al servicio de la escuela y la comunidad en el Colegio Amara Berri. Teoría. Educ Educ Cult En Soc Inf. 2010;11(1):230–261. https://doi.org/10.14201/eks.5841
Deng J, Zhou F, Hou W, Silver Z, Wong ChY, Chang O, et al. The prevalence of depressive symptoms, anxiety symptoms and sleep disturbance in higher education students during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Psychiatry Res. 2021;301:113863. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113863
Vilar Pont M, Salgado Rodríguez MC, Paradell Blanc N, Pinsach Bosh L. Impacto de la implementación de las nuevas tecnologías para innovar y transformar la atención primaria:la enfermera tecnológica. Aten Primaria Práctica. 2021;3(1):100116. https://doi.org/10.1016/j.appr.2021.100116
Magaña L, Biberman D. Training the Next Generation of Public Health Professionals. Am J Public Health. 2022;112(4):579–581. https://doi.org/10.2105/AJPH.2022.306756
Mejías M, Guarate Coronado YC, Jiménez Peralta AL. Inteligencia artificial en el campo de la enfermería. Implicaciones en la asistencia, administración y educación. Salud Cienc Tecnol. 2022;2:88–88. https://doi.org/10.56294/saludcyt202288
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
Altmetrics
Downloads
License
Copyright (c) 2023 Revista Cuidarte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal Cuidarte, scientific publication of open access, is licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY-NC), which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited and is not used for commercial purposes.
Any other form of use such as reproduction, transformation, public communication or distribution, for profit, requires the prior authorization of the University of Santander UDES.
The names and e-mail addresses entered in the Journal Cuidarte will be used exclusively for the purposes stated by this magazine and will not be available for any other purpose or other person.
The articles published in the Journal Cuidarte represent the criteria of their authors and do not necessarily constitute the official opinion of the University of Santander UDES.