Pedagogical management of significant learning in artistic education.
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.409Keywords:
Pedagogical management, meaningful learning, leadership, artistic education.Abstract
The present research had the purpose of proposing strategies for the pedagogical management of significant learning in the area of artistic education of the subsystem of basic education, of the colleges and lyceums of La Fria Municipio García de Hevia of the Táchira State. Under this framework, an attempt was made to respond to an irregular situation perceived in the management of the artistic education teacher within the classroom to achieve an effective pedagogical management that is in line with the new changes in education. The research is descriptive with field design and feasible project modality. The population consisted of thirty (30) teachers and three hundred ninety two (392) students. I used the technique of the survey through a questionnaire for teachers and one for students made up of twenty-nine (29) questions each. To determine the validity of the instrument, expert judgment and reliability were used through a pilot test. Then the Cronbach's alpha coefficient was used, resulting in 0.81 and 1.00. It is concluded that in the teachers of the institutions of study there is a weak pedagogical management of significant learning in artistic education characterized by the lack of adequate strategies that lead to the lack of knowledge in the students about the area of artistic education. Therefore, the proposal of the design of strategies for the strengthening of the pedagogical management of meaningful learning in this area of study is recommended.
References
C. E. Araque-Pérez, J. C. Carvajal-Rodríguez y A. d. P. Cerinza-Contento, «El clima escolar en la superación de la baja calidad educativa de américa latina,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
C. O. Camperos-Parada, «Competencias profesionales en la gestión educativa de los núcleos escolares rurales del estado Táchira,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 2, 2016.
J. C. García-Duarte, «Educar en las TIC´S a niños en situación de pobreza,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, 2015.
L. F. Bohórquez-Chacón, «La universidad, los problemas sociales de la ciencia y la tecnología frente al reto del desarrollo sustentable,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
N. C. García, «La planificación estratégica para el fortalecimiento de la autogestión en las escuelas rurales,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
O. Mendoza-Ferreira, «Usos y beneficios de la investigación de mercados: nuevas tendencias e influencias de la interactividad,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, 2013.
M. Briceño, «Resiliencia en la gestión de las organizaciones,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
E. O. López-Castro, «Reflexiones para la construcción de la epistemología ambiental en el siglo XXI,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
Z. C. Nieto-Sánchez, «Conocimiento disciplinar y pedagógico: hacia la formación tecnocomunicativa del docente de matemática,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
G. Esperanza-Carrero, «Proactividad del profesor andragogo universitario en la educación científica,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 1, 2014.
J. Villamizar-Ibarra, «Pedagogía para la convivencia y la paz: Transformaciones que experimentan los docentes cuando vivencian la formación para la convivencia y la paz,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 2, 2016.
J. A. Fausto-Posso y J. Hernández, «El impacto económico de las energías renovables,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
Y. A. Nieto-Terán, «Representaciones de la vida rural: Una comprensión de lo ambiental desde la cotidianidad,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
G. Parodi, «La Política de Investigación, Ciencia y Tecnología y la Investigación Educativa en Colombia,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 1, nº 1, 2013.
J. Furguerle, B. Villegas y Z. Daboín, «Las TICs y el perfil del docente para el desarrollo de actividades didácticas,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 1, 2016.
J. Nuñez, «Las agendas de investigación: una herramienta para orientar la investigación en la educación superior,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, 2014.
L. Ramírez-Novoa, «Roles de género, mujeres rurales cabeza de hogar,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 3, nº 1, 2015.
J. Mohan, «Cultura y desarrollo económico,» Estados Unidos., 2002.
D. Rivera-Porras y M. Ruiz, «Satisfacción del Estudiantes que Actualmente Cursa Electivas en Bienestar Institucional FESC,» Mundo FESC, vol. 1, nº 9, pp. 79-94, 2015.
J. V. Sánchez-Frank, «Diseño de un Sistema con Base en las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación Para la Medición de la Calidad y Productividad de la Docencia Universitaria,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 2, nº 2, 2014.
J. A. Santiago-Rivera, «AiBi, una revista para la difusión de conocimiento científico,» Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 4, nº 2, 2016.
T. Housén, «La educación en una sociedad de cambio.,» Fundamentos de la educación, Caracas – Venezuela, 2000.
J. Palma, «De la gestión pedagógica a la gestión educativa. Una tarea inconclusa,» 2005.
Reglamento General de la Ley Orgánica de Educación., Gaceta oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 2009.
M. Rodríguez, «Teorías del aprendizaje significativo.,» 2004.
M. Ramírez, «Educación artística en el segundo ciclo de educación: Organización de Estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura (OEI).,» 2008.
J. Morales, «La evaluación en el área de educación visual y plástica en la ESO.,» España, 2001.
UNESCO, «Lea International Links to Education and art.,» Educación artística., 2006.
L. Vargas, «La estructura curricular básica de la formación docente en educación artística, en relación con el ejercicio profesional en secundaria. Estudio comparativo en dos departamentos del Perú.,» Lima – Perú., 2002.
M. Lubo, «La gestión pedagógica del docente en la integración de la escuela y la comunidad.,» Estado Zulia – Venezuela., 2007.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador, «Psicología educativa,» Caracas – Venezuela, 2002.
G. Prieto, «La educación: el desarrollo de una actitud ante la vida,» 2007.
J. Pozo, «Aprender para comprender.,» 2006.
M. Medina, «Calidad y gestión educativa. La Tarea.,» Revista de educación y cultura, 20077.
M. Coronado, «Serie de lineamientos curriculares.,» 1998.
F. Díaz – Barriga, «Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista,» 1999.
S. Dávila, «El aprendizaje significativo esa extraña expresión (utilizada por todos y comprendida por pocos). Contexto educativo.,» Revista digital de educación y nuevas tecnologías., 2000.
F. Arias, El proyecto de investigación, Caracas: Epísteme, 2006.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. , Normativo, Caracas- Venezuela, 2003.
M. Tamayo y Tamayo, El proceso de la investigación científica, Quinta ed., México: LIMUSA, S.A., 2009.
S. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, Metodología de la investigación, Cuarta ed., México: Mc. Graw – Hill., 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).