Types of intelligence in engineers of the Norte de Santander Department-Colombia

Authors

  • Mawency Vergel-Ortega Universidad Francisco de Paula Santander
  • Reinaldo Portal-Domingo Universidade Federal do Maranhao, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15649/2346030X.907

Keywords:

Type of intelligence, public servant, model

Abstract

The research had the objective of determining the types of intelligence that public servants in the Department of Norte de Santander, Colombia possess, building a model in which intelligence is associated with the variables of transparency, integrity, communication, competence, organizational climate, security, trust and ethical orientation, which public servants should have. A mixed study was undertaken to study these variables, and their association to the types of intelligence. Interviews were applied and a non-experimental factorial design was used with support in two questionnaires, whose validity was high with a Kappa index of 0.78 obtained through the evaluation of experts, and a reliability with Cronbach's Alpha of 0.85. The population was focused on 500 public servants with engineering degrees who work in the metropolitan area of Cúcuta, Ocaña, Patios, Sardinata and Cacota, selecting a sample of 110 officials. The results allow the identification of 8 types of intelligence and 42 emerging categories of skills associated with these types of intelligence in public service engineers. The quantitative factorial confirmatory analysis shows four intelligence models, in which emotional, cognitive-rational, social and creative intelligence have greater weight, the most preponderant being emotional intelligence.

References

P.A. Ackerman, “theory of adult intellectual development: Process, personality, interests, andknowledge. Intelligence”, 22(2), 227-257. 1996. doi.org/10.1016/S0160-2896(96)90016-1

J. Duque, M. García y A. Hurtado, “Influencia de la inteligencia emocional sobre las competencias laborales: un estudio empírico con empleados del nivel administrativo”, Estudios Gerenciales, 33 (144), 250-260. 2017. doi.org/10.1016/j.estger.2017.06.005

H. Gardner, “Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias multiples”, Bogotá: Fondo de Cultura Económica. 2016.

C. Carpio, V. Pacheco, C. Canales, G. Morales y N. Rodríguez, “Comportamiento inteligente y creativo: efectos de distintos tipos de instrucciones”, Suma Psicológica, 21(1), 36-44. 2014. doi.org/10.1016/S0121-4381(14)70005-0

J. Beltrán, “Guía para una gestión basada en procesos”, España: Instituto Andaluz de Tecnología. 2012.

L. Vega, “La educación en ingeniería en el contexto global: propuesta para la formación de ingenieros en el primer cuarto del Siglo XXI”, Ingeniería, Investigación y Tecnología, 14 (2), 177-190. 2013. doi.org/10.1016/S1405-7743(13)72235-2

A. Acevedo y M. Linares, “El enfoque y rol del ingeniero industrial para la gestión y decisión en el mundo de las organizaciones”, Revista de la Facultad de Ingeniería Industrial, 15 (1), 9-24. 2012.

F. Encinas, “Orientation of public organizations to organizational learning”, The case of the decentralized agencies in the State of Sonora, Mexico. Estudios Gerenciales, 30(130), 10-17. 2014. doi.org/10.1016/j.estger.2014.01.010

D. Cabrera, “Liderazgo en el sector público: una revisión de la literatura”, Suma de Negocios, 5(11), 96-107. 2014. doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70024-2

E. Bravo, “El sector público en los modelos de crecimiento y desarrollo económicos: una aproximación al caso de la economía mexicana”, Economía Informa, 379 (1), 3-22. 2013. doi.org/10.1016/S0185-0849(13)71312-4

R. Cordera, “Más allá de la crisis: al rescate del desarrollo. Economía UNAM”, 11(31), 3-24. 2014. doi.org/10.1016/S1665-952X(14)70443-8

F. Moyado, “Gobernanza y calidad en la gestión pública”, Estudios Gerenciales, 27(120), 205-223. 2011.

L. Rivas, M. Trujillo, F. Lámbarry, A. Chávez y J. Chávez, “Diagnóstico do sistema profissional de carreira e certificação de competências de gestão dos funcionários públicos no México”, 29(129), 428-438. 2013. doi.org/10.1016/j.estger.2013.11.008

D. Méndez, N. Silva, G. Palomo, S. da-Costa, S. y D. Páez, “Factores psicosociales del bienestar y la creatividad en una muestra de trabajadores de la región centro-sur de Chile”, Santiago de Chile: Ril Editores. 2015.

J. Aguirre, “Inteligencia estratégica: un sistema para gestionar la innovación”, 31(134), 100-110. 2015. doi.org/10.1016/j.estger.2014.07.001

M. Li, R. Eschenauer y V. Persaud, “Between avoidance and problem solving: resilience, self-efficacy, and social support seeking. Journal of Counseling & Development”, 96(2), 132–143. 2018. DOI: 10.1002/jcad.12187

J. George, “Emotions and leadership: The role of emotional intelligence”, Human Relations, 53(8), 24-58. 2000.

V. Castañeda, “Una investigación sobre la corrupción pública y sus determinantes”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 21(227), 103-135. 2016. doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30023-X

J. Calderón, “Etapas del conflicto armado en Colombia: hacia el posconflicto”, Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 62(1), 227-257. 2016. doi.org/10.1016/j.larev.2016.06.010

F. Arredondo, J. de-la-Garza y J. Vásquez, “Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores”, Estudios Gerenciales, 30(133), 408-418. 2014. doi.org/10.1016/j.estger.2014.06.007

M. Castelao, “Las políticas públicas y su visión de la economía social y solidaria en Argentina”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(227), 349-378. 2016. doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30032-0

C. Suárez, “Inteligencia ética: Una alternativa para la toma de decisiones en las organizaciones públicas”, Revista del Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, 10(1), 54-66. 2013.

M. Peláez, “Dimensions of rules and their correspondence to rule-governed behavior. European Journal of Behavior Analysis”, 14(2), 259-270. DOI: 10.1080/15021149.2013.11434459

C. Montoya y M. Boyero, “El recurso humano como elemento fundamental para la gestión de calidad y la competitividad organizacional”, Revista Científica Visión de Futuro, 20(2), 1-20. 2016.

M. Beramendi, G. Delfino y E. Zubieta, “Confianza institucional y social: Una relación insoslayable”, 6(1), 2286-2301. 2016. doi.org/10.1016/S2007-4719(16)30050-3

D. Méndez, “Influencia de la inteligencia y la metodología de enseñanza en la resolución de problemas de Física”, Perfiles Educativos, 36(146), 30-44. 2014. doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70126-6

H. Ramírez y J. Ramírez, “La formación del ingeniero desde la perspectiva del profesional reflexivo: desarrollo de teoría e hipótesis a partir de resultados previos de investigación”, Revista Educación en Ingeniería, 10(20), 46-53. 2015. doi.org/10.26507/rei.v10n20.563

E. García, “Concepto de excelencia en enseñanza superior universitaria”, Educación Médica, 17(3), 83-87. 2016. doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.003

A. Aizpurua, I. Lizaso y I. Iturbe, “Estrategias de aprendizaje y habilidades de razonamiento de estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica”, 23(2), 110-116. 2018. doi.org/10.1016/j.psicod.2018.01.001

Y. Tamayo, A. del-Río y D. García, “Modelo de gestión organizacional basado en el logro de objetivos”, Suma de Negocios, 5(11), 70-77. 2014. doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70021-7

J. Planas, “El contrasentido de la enseñanza basada en competencias”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 75-92. 2013. doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71925-5

R. Gómez, “Gestión de políticas públicas: aspectos operativos”, Revista Fsacultad Nacional Salud Pública, 30(2), 223-236. 2012.

B. Cubillos, F. Velásquez y M. Reyes, “Plan de mejoramiento de variables del clima organizacional que afectan al desempeño laboral en una entidad del Estado”, Suma de Negocios, 5(10), 69-73. 2014. doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70012-6

C. Pardo y O. Díaz, “Desarrollo del talento humano como factor clave para el desarrollo organizacional, una visión desde los líderes de gestión humana en empresas de Bogotá D.C.”, Suma de Negocios, 5(8), 39-48. 2014. doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70018-7

B. Johnson, A. Onwuegbuzie y L. Turner, “Toward a definition of mixed methods research”, Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. 2007.

A. Closas, E. Arriola, C. Kuc, M. Amarilla y E. Jovanovich, “Análisis multivariante, conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría”, Enfoques, 25(1), 55-92. 2013.

H. Parra, M. Vergel y J. Sánchez, “Hacia un modelo para evaluar la pertinencia social enla oferta académica de la Universidad Francisco de Paula Santander”, Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. 2016.

G. Manzano y J. Ayala, “Psychometric properties of Connor-Davidson Resilience Scale in a Spanish sample of entrepreneurs”, Psicothema, 25(2), 245-251. 2013. DOI: 10.7334/psicothema2012.183

M. Vergel, J. Martínez y E. Ibargüen, “Modelos estimados de análisis de supervivencia para el tiempo de permanencia de los estudiantes de la Universidad Francisco de Paula Santander”, Respuestas, 21(2), 24-36. 2016.

V. Abraira, “El índice Kappa. Semergen, Medicina de Familia”, 27(5), 247-249. 2001. DOI: 10.1016/S1138-3593(01)73955-X

A. Strauss y J. Corbin, “Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada”, Antioquia: Universidad de Antioquia. 2012.

H. Garner, “Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica”, Barcelona: Paidós. 2005.

G. Valencia, C. Acevedo y J. Duarte, “Desarrollo de una metodología para la predicción de curvas características en bombas periféricas”, AIBI, Revista de Investigación, Administración e Ingenierías, 8(2), 54-61. 2020. doi.org/10.15649/2346030X.756

J. Gómez, P. García y C. Nolasco, “Modelo numérico de detección de fugas para sistema de tuberias”, AIBI, Revista de Investigación, Administración e Ingenierías, 8(2), 113-120. 2020. doi.org/10.15649/2346030X.756

C. Martínez, “Introducción al análisis factorial exploratorio”, Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. 2012. doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60077-9

A. Bender y R. Ingram, “Connecting attachment style to resilience: Contributions of self-care and self-efficacy. Personality and Individual Differences”, 1(30), 18-20. 2018. DOI:10.1016/J.PAID.2018.03.038

S. da Costa, D. Páez, X. Oriol y C. Unzueta, “Regulación de la afectividad en el ámbito laboral: validez de las escalas de heteroregulación EROS y EIM”, Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 30(1), 13-22. 2014.

G. Garduño, “Inteligencia, comunicación e información. Dans Recherches en Sciences de Gestion”, 6(111), 105-136. 2015.

A. Ortega, M. Vergel y J. Rojas, “Microenseñanza en cálculo vectorial: su impacto desde un enfoque basado en competencias”, Bogotá: Ecoe Ediciones. 2019.

M. Ropelato, S. Silva, M. Carvalho y S. Walter, “Inteligências múltiplas: um comparativo entre diferentes centros de ensino de uma universidade”, REGE - Revista de Gestão, 18(2), 211-224. 2011. doi.org/10.5700/rege423

M. Romo, V. Alfonso y M. Sánchez, “El test de creatividad infantil (TCI): evaluando la creatividad mediante una tarea de encontrar problemas”, Psicología Educativa, 22(2), 93-101. 2016. doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.005

R. Gabel, G. Yamada y S. Dolan, “Lo que vale el trabajo en el sector público: estudio exploratorio del significado de los valores organizacionales en el sector público en Perú”, Journal of Work and Organizational Psychology, 29(1), 83-90. 2013.

Ley 1960 por el cual se modifican la Ley 909 de 2004, el Decreto Ley 1567 de 1998 y se dictan otras disposiciones. Colombia: Congreso de Colombia, 2019.

M. Reynoso, J. Castillo y M. Dimas, “La formación integral del estudiantado de ingeniería a través de la educación continua”, Revista Electrónica Educare, 18(1), 77-96. 2014.

Downloads

Published

2020-09-01

How to Cite

[1]
M. . Vergel-Ortega and R. . Portal-Domingo, “Types of intelligence in engineers of the Norte de Santander Department-Colombia”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 8, no. 3, pp. 165–171, Sep. 2020.

Issue

Section

Research Articles

Altmetrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)