Proactivity of the professor andragogo university in science education.

Authors

  • Gudila Esperanza Carrero Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA), Venezuela
  • Zulmary Carolina Nieto Sánchez Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Keywords:

Science Education, Proactivity, University Professor, Andragogy

Abstract

The objective of the research is to provide theoretical elements about the proactivity of the University Professor
(Andragogo) in Science Education Táchira State, Venezuela, from their strengths and weaknesses. It was based on the Interpretive
Paradigm is qualitative and leaned on the ethnographic method. The purposive sample was eight (8) players working in five (5)
Universitiesttt of Tachira State. The information was based on the instruments: field notes of participant observation, review of matrix
synthesis curricular actors and open questionnaire. The data analysis allowed us to establish the strengths and weaknesses arising from the
process of triangulation of sources. From the diagnosed actually emerged the following theoretical elements: Facilitating constructivist,
meaningful learning theory mediator; Popularization of Science Education; mission and vision of the university, relationship paradigms,
research professor profile University-community strategic partnerships, internships, project finance training, scientific events, publications,
assessment of academic training, encouragement of the role of researcher, update curriculum and curricular summary: After a proposal
based on was developed

Author Biographies

Gudila Esperanza Carrero, Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA), Venezuela

Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA), Venezuela

Zulmary Carolina Nieto Sánchez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)-Venezuela

References

Adam, F. (2000). Andragogía. Ciencia de la Educación de Adultos. Editorial Andragogic C.A. Fondo Editorial de la Federación Interamericana de Educación de Adultos (FIDEA).Caracas, 2000.

A. Bernal, A, Las funciones actuales del profesor universitario. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Facultad de Ciencia de la Educación. Educadores, Revista año 41, vol. 41, Nª 189. Madrid. España, 1999.

UNESCO-ICSU, Declaración de Budapest. Conferencia Mundial sobre la Ciencia para el Siglo XXI: Un nuevo compromiso, 1999 [On line], Disponible en: http://www.oei.es/salactasi/budapestdec.htm

C. González, M. Martínez, C. Martínez, K. Cuevas y L. Muñoz, La Educación Científica como apoyo a la movilidad social: Desafíos en torno al rol del profesor secundario en la implementación de la indagación científica como enfoque pedagógico. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Revista: Estudios pedagógicos volumen XXXV, No.1. Valdivia. Chile, 2009

O.E.C.D, Organización Económica de Cooperación y Desarrollo. Informe Colombia, 2004

A. Hoyos, Consideraciones sobre currículos universitarios y paradigmas pedagógicos en el contexto de la globalización. Revista Universidad de Medellín. Colombia, 2003

F. Aquino, El pensamiento formal y la educación científica en la enseñanza superior. Revista Interinstitucional de Investigación Educativa: Tiempo de Educar.Enero-Junio.vol.4, número 007.Universidad Autónoma del Estado de México, 2003.

C. Vergara, Concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje en profesores de biología: Coherencia entre el discurso y la práctica de aula. Tesis doctoral de la Pontificia Universidad Católica de Chile, 2006

R. Schwartz y B. Crawford, Authentic Scientific Inquinary as Context for Teaching Nature of Science. En: Flick, L. & N. Lederman (Eds)., Scientific inquinary and the nature of Science: Implications for teaching, learning, and teacher education, pp. 389-425. Netherlands: Springer, 2006

M. Windschil, Inquiry Projects in Science Teacher Education: What can Investigative Expenences Reveal About Teacher Thinking and Eventual Classroom Practice?. Science Education 87: 112-143, 2003

R.H. González, La Enseñanza de la Ciencia en Educación Básica. Ponencia Presentada en el Segundo Congreso Iberoamericano de Ciencias Experimentales. UNESCO. Universidad de Córdoba. Argentina, 2000

W. Beveridge, El Arte de la Investigación Científica. Colección AVANCE, Nº 10. Cuarta Edición. Caracas. Venezuela. Ediciones de la Biblioteca U.C.V, 1996

V. Kourganoff, La Investigación Científica. Cuadernos EUDEBA Nº 5. Argentina. Editorial Universitaria de Buenos Aires. Argentina, 1976

M. Paz, Investigación Cualitativa en Investigación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Editorial Mc Graw Hill. España, 2003

M. Martínez, La Nueva Ciencia. Su Desafío, Lógica y Método. México: Editorial Trillas. México, 2007

Published

2014-01-01

How to Cite

[1]
G. E. . Carrero and Z. C. . Nieto Sánchez, “Proactivity of the professor andragogo university in science education”., AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 2, no. 1, pp. 13–24, Jan. 2014.

Issue

Section

Research Articles

Downloads

Download data is not yet available.